U Kuala Lumpuru grade grad unutar grada: Cijeli projekt košta gotovo 70 milijardi kuna
Jedan od najvećih azijskih mega projekata je izgradnja grada unutar grada u Maleziji. Potpuno novi stambeno-poslovni distrikt bit će jedno od najmodernijih i najpovoljnijih mjesta za život u Aziji, pa i na svijetu.
Glavni grad Malezije, Kuala Lumpur, se u posljednjih šezdesetak godina jako brzo razvija. Osim što je šest godina imao službeno najviše nebodere svijeta, trenutno se gradi druga najviša zgrada na svijetu. Metropolitanska regija Kuala Lumpura je regija jugoistočne Azije koja se najbrže napreduje. U 19. stoljeću Kuala Lumpur je bio samo mali rudarski gradić, a danas je središte kulture i gospodarstva regije. Kuala Lumpur počeo je graditi mega građevine kako bi postao vodeća azijska super sila, piše B1M.
Od stjecanja neovisnosti od Britanije 1950-ih, Malezija je na uzlaznom putu. Modernizirajući svoje gospodarstvo i postajući ključno središte za trgovinu i ulaganja, zemlja je izgradila neke od najviših zgrada na svijetu, jačajući svoju međunarodnu reputaciju. U 1980-ima i 90-ima, Malezija je imala jedno od najbrže rastućih gospodarstava na svijetu, a iako je to usporilo, još uvijek ima velike ambicije rasta.
Njezin cilj je postati nacija s visokim dohotkom i potpuno razvijena zemlja do 2025. godine – pet godina ranije nego što je prethodno planirano. Jedan od načina na koji vlada to namjerava učiniti jest pretvaranje Kuala Lumpura u jedan od najpovoljnijih gradova na planeti, dajući Maleziji svoje prvo međunarodno financijsko središte, za koje se nada da bi moglo parirati Londonu, Hong Kongu i Singapuru.
Malezija u Kuala Lumpuru gradi novu poslovnu četvrt Tun Razak Exchange ili skraćeno TRX. Ideja je da to bude grad u gradu. U ovom velikom projektu gradit će se tridesetak zgrada s ukupnom bruto površinom od preko 2,2 milijuna četvornih metara. Sve to daje TRX-u procijenjenu bruto vrijednost od 40 milijardi malezijskih ringita ili 9 milijardi američkih dolara. Što se tiče financiranja projekta, stvari su krenule obećavajuće.
Neka od najvećih imena u bankarstvu, poput HSBC-a i Prudentiala, već su najavila nova sjedišta u TRX-u. Osim poslovnih prostora, četvrt će biti prepuna luksuznih rezidencija, maloprodajnih objekata, objekata za slobodno vrijeme, kulturnih centara, a gotovo četvrtina novog kvarta bit će zelene površine. Projekt je dobio ime po drugom premijeru Malezije, Tun Abdulu Razaku Husseinu, i svojoj lokaciji pored autoceste Jalan Tun Razaka.
Kompleks od 17 hektara uključuje šest stambenih tornjeva, poslovnu zgradu, trgovački centar, hotel i park od deset hektara. Većina velikih gradova teško bi pronašla prostor u svojim središtima za park te veličine, a Kuala Lumpur nije ništa drugačiji. Zbog toga su ga projektanti odlučili postaviti na krov, s bujnim zelenilom koje se kaskadno spušta prema dolje, šireći se na druge javne prostore u četvrti.
TRX-ove zelene karakteristike nisu samo parkovi jer je održivost bila ključna za dizajniranje i izgradnju cijele četvrti. Tu je i postrojenje za obradu i recikliranje otpadnih voda – prvo takve vrste u jugoistočnoj Aziji. TRX predviđa da će smanjiti potrošnju vode za oko 500 milijuna litara svake godine u usporedbi s tipičnim naseljima ove veličine.
Mnogi građevinski materijali korišteni u Financijskoj četvrti reciklirani su ili nabavljeni lokalno. Mnoge površine zgrada su tretirane tako da manje topline od sunca ulazi u prostorije kako bi se manje energije trošilo na njihovo hlađenje.
Jedna vrlo uočljiva značajka četvrti je dovršena neko vrijeme, struktura koja se doslovno uzdiže iznad ostalih. Zove se The Exchange 106 i treća je najviša zgrada u Maleziji. Bila je to jedna od prvih zgrada koja je ovdje otvorila svoja vrata 2019. godine i ima staklenu krunu od 48 metara koja se nalazi iznad 95 katova uredskog prostora. Projekt je trajao samo tri godine, što je kratko za zgradu ove veličine, a izgradnju je vodila tvrtka China State Construction Engineering. Zahvaljujući podnoj ploči bez stupova, zgrada nudi jedan od najvećih prostora u Maleziji.
Ovakva poslovna, moderna četvrt ne bi mogla funkcionirati bez dobre prometne povezanosti s ostatkom Kuala Lumpura. Osim što je do TRX-a lako doći automobilom i autobusom sa šest glavnih cesta i autocesta, dobro je povezan i željeznicom. Unutar četvrti sve je jako blizu, maksimalne udaljenosti od pet minuta hoda. Iako je još puno posla ostalo u izgradnji četvrti, gotovo sva infrastruktura je izgrađena.
Izgrađene su nove ceste, postojeće su nadograđene, a pješački putevi su dodani unutar i oko naselja. To uključuje novi cestovni most koji je morao biti izgrađen preko jedne od tih autocesta, povezujući poslovni dio četvrti sa stambenom četvrti (spajanje stambenog i poslovnog dijela TRX-a vidi se na slici ispod). Most se morao graditi noću jer je za izgradnju korištena najveća dizalica u zemlji pa su okolne ceste morale biti zatvorene.
Iako danas sve ide po planu, u početku je projekt gotovo otkazan. Godine 2015., TRX je bio upleten u veliki skandal zbog kojeg je gradnja gotovo zaustavljena. Utvrđeno je da je 1MDB, državni imovinski fond, koji je bio jedan od njegovih glavnih izvora kapitala, pronevjerio oko 4,5 milijardi američkih dolara, preusmjeravajući ih vladinim dužnosnicima i bankarima. Vijest je izazvala bijes diljem zemlje, a bivši premijer Najib Razaka osuđen je na 12 godina zatvora.
Umjesto da napusti projekt s ogromnim računom za kompenzaciju i napuštenim neboderom usred grada, vlada je uplatila nedostajući novac, dopuštajući TRX-u da nastavi. Danas je posao ponovno u punom zamahu, a na jednom mjestu gradi se više nego što biste očekivali u cijelom gradu.