Tomašević detaljno objasnio novi sustav naplate otpada: Dolaze službene vrećice, kazne za prekršaje
Tomašević je prvi put detaljno objasnio novi sustav naplate odvoza komunalnog otpada. Govorio je o cijenama, načinu odlaganja, eventualnim kaznama i svim informacijama koje zanimaju građane.
Po prvi put u povijesti Zagreba, sustav naplate usluge odvoza komunalnog otpada će biti takav da više plaćaju oni koji manje odvajaju, a oni koji odvajaju otpad će plaćati manje. Sustav je usklađen s novim Zakonom o gospodarenju otpadom, koji je stupio na snagu u srpnju prošle godine. Sve jedinice lokalne samouprave su se morale uskladiti.
– Sustav cijena, odnosno naplate odvoza otpada plaća se kroz dvije stavke. Do sada je to bila jedna stavka, a od sada se dijeli na fiksni i varijabilni dio. Fiksni dio je onaj koji ostaje jednak za sva kućanstva bez obzira na to koliko odlažu komunalnog otpada. Varijabilni dio pokriva količinu odloženog miješanog komunalnog otpada, rekao je Tomašević.
Dodao je kako će mnogi gradovi novi Zakon implementirati tako da neće biti stvarne naplate prema odloženoj količini miješanog komunalnog otpada, već će se to raditi prema zaduženim volumenima spremnika za otpad. U Zagrebu će biti drugačije.
Nove službene vrećice za smeće
– Zagreb je jedini veliki grad u Hrvatskoj, a ujedno i najveći, koji ide u ovakvu radikalnu promjenu sustava naplate odvoza otpada. Odlučili smo se za model koji je najjeftiniji za građane, a to je model naplate miješanog komunalnog otpada službenim vrećicama, rekao je Tomašević.
Službene vrećice za odlaganje otpada će građani moći kupiti na 500 prodajnih mjesta u Zagrebu jer su s velikim trgovačkim lancima sklopljeni ugovori. Znači, građani fiksni dio plaćaju putem računa, a varijabilni putem vrećica u trgovinama. Koliko će građani stvarati komunalnog otpada, toliko će plaćati vrećica, jer nije dozvoljeno odlaganje smeća osim u službenim vrećicama.
– Ako će se dešavati kršenja tih pravila, za to imamo predviđene zakonski definirane kazne. Čistoća i komunalni redari grada će ih provoditi. Kazne će se primjenjivati za ne korištenje službenih vrećica i ne poštivanje razdvajanja otpada. Ako jedan susjed drugim susjedima uništi trud koji su napravili razdvajajući otpad, ako odvojeni papir uništi s mesom ili nečim drugim, za to postoje predviđene kazne, rekao je Tomašević.
Ako se neće moći utvrditi tko je napravio prekršaj u višestambenim zgradama, kazna će se naplatiti cijeloj zgradi i raspodijeliti. Kazne su definirane kao ukupni godišnji račun fiksnih mjesečnih računa i iznosit će 500 kuna.
Cijene službenih vrećica
Službene vrećice dolazit će u veličinama od 10, 20 i 40 litara. Prvotna zamisao grada bila su samo vrećice od 20 i 40 litara, no Tomašević je rekao kako su mnogi građani jasno izrazili želju da postoje i vrećice od 10 litara. Vrećice od 10 litara koštat će dvije kune, od 20 litara četiri kune i od 40 litara osam kuna.
– Kad građani pitaju ‘Zašto vrećica od 10 litara košta dvije kune, a ja ju mogu kupiti jeftinije?’. Zato što se u niti jednoj drugoj vrećici neće smjeti miješati komunalni otpad. Zašto? Zato što će građani plaćati uslugu Čistoće kroz ovu službenu vrećicu, objasnio je Tomašević.
Gradonačelnik je napomenuo kako će fiksne cijene ostati iste kakve su i najavili u siječnju iako su od onda sirovine poskupile. Vrećice će biti u prodaji već sredinom rujna kako bi građani imali dovoljno vremena da ih kupe na vrijeme i budu spremni za 1. listopad kada novi sustav kreće. Tada će krenuti i kontroliranje korištenja službenih vrećica za miješani komunalni otpad. Napomenuo je kako su marže na vrećice jako male i zahvalio se trgovačkim lancima što su Zagrebu izašli u susret.
Varijante micanja spremnika s javnih površina
– Jedan od ciljeva zašto smo krenuli u ovaj sustav jest da imamo što čišći grad, da maknemo spremnike s javnih površina i da Zagreb više ne bude kantograd. Građani su prijavili 5.000 lokacija da se provjeri da li mogu staviti spremnike unutar svojih zgrada. To je idealna varijanta za grad Zagreb i stanare. Nema dodatnih investicija za vanjske bokseve, nego su spremnici u prostorijama unutar zgrada, rekao je Tomašević.
Gradonačelnik je rekao kako je druga (lošija) varijanta staviti spremnike na parcelu višestambene zgrade. Tako građani sami kontroliraju moguće prekršaje unutar kvarta. Treća varijanta, koja je za grad najgora, je stavljanje spremnika na javnu površinu, ali tada spremnici moraju biti u boksevima pod ključem vlasnika kako bi odgovarali za sadržaj tih spremnika. Za tu varijantu je grad napravio standardizirane bokseve koji su napravljeni za dva spremnika od tisuću i sto litara ili za osam kanti od 240 litara. Ima i još nekoliko varijanti bokseva s manjim količinama spremnika.
– Pet mjeseci su službenici izlazili na teren i provjeravali oko 4.000 lokacija. Tim pregledima je smanjena količina spremnika na javnim površinama za jednu četvrtinu. Već sada tim pregledima i uvjeravanjem vlasnika da se spremnici maknu s javnih površina u smetlarnik zgrade ili druge prostorije, maknuta je četvrtina spremnika s javnih površina Zagreba. Krećemo se u dobrom smjeru, a ovo je samo početak, rekao je Tomašević.
Podzemni spremnici
– Najteže je naći lokaciju za podzemne spremnike, pogotovo u centru grada zbog velike gustoće plinskih, vodovodnih i električnih instalacija. U tijeku je javna nabava za kupnju podzemnih spremnika i imamo nekoliko testnih spremnika od nekoliko proizvođača. Izgradnja podzemnih spremnika na testnim lokacijama je krenula. U Massarykovoj će biti prvi podzemni spremnik, rekao je Tomašević.
Dodao je i kako će boksevi za spremnike biti u blizinama zgrada vlasnika. Za zaštitu bokseva trošak snosi zgrada iz pričuve, za podzemne spremnike trošak snosi Grad. No, podzemni spremnici bi mogli biti udaljeni stotinjak metara od ulaza u zgradu. Tako da stanari u centru neće morati plaćati zaštitu spremnika, ali će zato malo više hodati.
Kampanja za informiranje građana
Novi sustav naplaćivanja odvoza otpada imat će vlastitu informativnu kampanju, koja kreće ovih dana. Dijelit će se letci sa svim informacijama vezanim za novi sustav. Letak će biti podijeljen zajedno s računima koji dolaze kućanstvima. 1. rujna Otvorena je i web stranica sa svim informacijama za ovu promjenu sustava, zgvrecice.cistoca.hr. Od 2. rujna otvara se i novi telefon koji će raditi svakim danom od 8 do 20 sati na koji građani mogu postavljati pitanja vezana za novi sustav. Broj telefona glasi 01/6420/889.
Lijepit će se plakati u svim višestambenim zgradama, njih otprilike 20 tisuća. Njima će se ukratko objasniti novi sustav. Plakate će se lijepiti i na spremnike otpada, oni će objasniti građanima kako pravilno odvajati otpad. Izaći će i mobilna aplikacija ‘Razvrstaj me’ za dodatna pojašnjenja za razdvajanje otpada. Kampanja će biti prisutna u samim ustanovama Zagreba – plakati u Domovima zdravlja, ZET-ovim vozilima, poslovnim objektima na javnim prostorima, stanicama i slično.
– Od sljedećeg ponedjeljka će biti mobilni kontejner Čistoće koji će na fizičkim lokacijama obilaziti kvartove u Zagrebu. Građani će moći doći do zaposlenika Čistoće i dobiti odgovore na sva pitanja koja će imati. Kreće i medijska kampanja u smislu oglašavanja koja će biti u drugoj polovici rujna i u listopadu. Naravno, trebat će neko vrijeme da se sustav uhoda, neće to sve ići preko noći. Nije niti u jednom europskom gradu išlo, ali smatram da je Zagreb na to spreman i da se već dugo vremena želi uvesti reda i čistoću u ovaj grad, ali i istovremeno imati sustav koji je pravedan, rekao je Tomašević.