Nova cesta na sjeveru Hrvatske: Jedna varijanta tunel kroz planinu, stari pravac troši previše goriva
Izgradnja tunela kroz Bilogoru, kojim povodom? Tri stare varijante za novu trasu državne ceste između Bjelovara i Đurđevca sagledat će se kao moguća rješenja za bolju prometnu sliku u zoni. Treba ih dobro analizirati pa odlučiti koja najbolje odgovara potrebama dvaju gradova. Optimalna trasa ubrzat će put, smanjiti potrošnju goriva, ali i poboljšati sigurnost vožnje. Donosimo detalje.

Tunel kroz Bilogoru | Foto: Canva, screenshot EOJN
Iznos od 185 tisuća eura trebao je ‘pokriti’ izradu Studije izvedivosti za novu dionicu državne ceste između Bjelovara i Đurđevca. Nakon otvaranja ponuda, odabir izvođača, zajednice ponuditelja Rijekaprojekt i WYG savjetovanje potvrđuje da jest.
Posao koji naručuju Hrvatske ceste (HC) će napraviti za 104 tisuće eura bez, odnosno za nešto više od 130 tisuća eura s uključenim PDV-om. Bili su najisplativiji, a najviše su odgovarali i po drugim kriterijima javne nabave, u konkurenciji od ukupno pet zainteresiranih ponuditelja.
A za što su točno odabrani? Izgleda da trebaju odabrati pa obrazložiti najbolje rješenje nove državne ceste na sjeveru Hrvatske. Jedna varijanta predviđa izgradnju tunela kroz Bilogoru.
Bolji prometni položaj
Čak pet tvrtki htjelo je napraviti Studiju izvedivosti za izgradnju nove dionice državne ceste koja bi povezala gradove Bjelovar i Đurđevac. Jedan je to od nekoliko planiranih ili pokrenutih infrastrukturnih projekata koji bi ‘podigli’ prometni položaj ovog dijela Hrvatske.
Osim odabrane zajednice, na natječaj su pristigle ponude zajednice ponuditelja Građevinskog fakulteta u Zagrebu i Centra Građevinskog fakulteta, Instituta IGH, Trafficona, i na posljetku zajednice Ernst&Young savjetovanje s članom Renconom. Iako nijedna ponuda cjenovno nije premašila procjenu, nisu bile jeftinije od odabranih ponuditelja, a evo kakav posao je pred njima.
Svi problemi postojećeg koridora
Detalje otkriva projektni zadatak objavljen u travnju. Ističe da je svrha studije identificirati i analizirati postojeće prometne probleme između Bjelovara i Đurđevca te procijeniti moguća rješenja koja bi poboljšala protočnost i sigurnost prometa.
Naime, u trenutnom stanju prometni koridor državne ceste D34 zbog zastarjelih tehničkih rješenja i prolaska kroz naselja ima ograničenja. Treba se ‘pozabaviti’ time kako riješiti sigurnost u prometu, problem podkapacitiranosti te prometne protočnosti.

Stara varijantna rješenja za novu brzu cestu između Bjelovara i Đurđevca | Foto: screenshot EOJN
Novim rješenjem trebala bi se i povećati lokalna i regionalna povezanost koja bi se k tome uskladila s politikama i strategijama EU. Studija, ističe projektni zadatak, ipak treba pružati dovoljno informacija za donošenje odluke o prihvaćanju, izmjeni ili odbijanju predložene projektne ideje, ali i dati preporuke za daljnje korake.
Treba utvrditi sljedeće
Studija treba predstaviti tehnička, financijska, sigurnosna i ekološka rješenja ne bi li projekt nastavio dalje. Treba analizirati glavne probleme, cijene, pitanja okoliša pa dokazati spremnost i održivost projekta uzimajući u obzir manjkavosti postojeće infrastrukture.
U projektnom zadatku stoji da je cesta izgrađena prema starim standardima pa ne zadovoljava suvremene prometne potrebe ni nove propise o gradnji i održavanju državnih cesta. Zbog toga se duže putuje i troši više goriva.
Postoje stara rješenja
Stoga treba detaljno analizirati prometni sustav i povezanost područja s TEN-T mrežom te predložiti izvedivo i isplativo rješenje za povećanje sigurnosti i učinkovitosti prometa. Zahvat obuhvaća područja gradova Bjelovara i Đurđevca, a još jedan cilj u zoni je rasteretiti središta naselja od tranzitnog prometa.
Hrvatske ceste su 2019. izradile Studiju varijantnih rješenja koja je odredila optimalnu varijantu na temelju prostornih, okolišnih i tehničkih kriterija. U ovoj studiji izvedivosti razvit će se prometni model, testirati postojeće i moguće nove varijante te analizirati njihova isplativost kroz analizu troškova i koristi (CBA) i multikriterijsku analizu (MCA).
Na temelju rezultata ažuriranih analiza potvrdit će se postojeće ili predložiti novo optimalno rješenje, uz izradu analiza osjetljivosti i rizika. Konačna studija, s vizualizacijom idejnog rješenja, bit će predstavljena javnosti i lokalnim vlastima u Đurđevcu i Bjelovaru, a evo i koja su ranije predložena rješenja.
Tunel kroz goru
Iz karte koja prikazuje varijantna tri rješenja iz prethodne studije, postoje tri mogućnosti kako bi se izvela trasa. Kako se može vidjeti na ovoj karti, varijanta 1 je 17,6 kilometara, varijanta dva 17,3 kilometra, a treća i posljednja varijanta 18,5 kilometara. Jedna opcija, ova najmanje duga, vidi se na karti, sadrži i tunel koji bi bio dug 585 metara, dakle nešto više od pola kilometra.
Pa, razmotrimo trasu po trasu. Na trasi je ucrtana i postojeća, evidentno neadekvatna državna cesta te se iz prikaza vidi da ju posljednja i najduža varijanta dosta prati, ali se u nekim dijelovima ipak razdvaja, koja bi prolazila kroz Rakitnicu i Hampovicu, ali ne i kroz Šemovce.
Prva i srednje duga varijanta, bila bi relativno blizu D34, ali bi se razdvajala od te trase u naseljima. Posljednja i najkraća moguća trada prolazila bi od Bjelovata prema Višnjevcu, a potom skretala desno između Kegljevca i M. Trojstva, ne bi li došla do Bilogore gdje je predviđen i tunel, a potom bi nastavljala prema Sv. Ani, Mičetincu i Đurđevcu, pojazuje karta. Najbolje rješenje tek se treba dokazati.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.