I dva mosta na granici su premalo, a ostao je samo jedan: Što se čeka i tko koči cestogradnju?
Granica između Hrvatske i Bosne i Hercegovine, odnosno prijelaz između Županje i Orašja već godinama pati od gužvi. Automobili, ali još više kamioni i autobusi znaju satima stajati u gužvama, posebice nakon djelomičnog, a potom potpunog zatvaranja za promet starog mosta Brčko-Gunja. Most koji je krenuo gubiti stabilnost sada se hitno sanira, no ni njegovo ponovno otvaranje neće spasiti ovaj prijelaz kojemu treba potpuno novi most. Obijema stranama već gori pod nogama – pa što se čeka?

most Brčko-Gunja | foto: Gunja u slikama FB
Zbog višegodišnjih problema s prometnim preopterećenjem graničnih prijelaza između Hrvatske i Bosne i Hercegovine, konkretno na mostovima Županja-Orašje i Brčko-Gunja, željno se iščekuje realizacija novih rješenja. Naime, lokalne vlasti s obiju strana graničnog prijelaza potaknule su inicijative za rekonstrukciju postojećih ili izgradnju novih mostova na rijeci Savi. U svojem naumu dobili su i podršku sa viših razina vlasti obiju država, no ima li trenutno ikakvih nagovještaja radova?
Zatvaranje starog mosta
No do 2019. godine put između Županje i Orašja nije bio idealan s obzirom na opterećenost graničnog prijelaza na tom dijelu. No, situacija se dodatno pogoršala nakon što je 2019. zatvoren most Brčko-Gunja za teretni promet, a onda veljači 2024. i za sav promet zbog ozbiljnih oštećenja dvaju nosivih stupova.
Tada se sav promet preusmjerio na most Županja-Orašje, a budući da se njime može prometovati samo u po jednoj traci u svakom smjeru nipošto nije prihvatljivo rješenje za milijun automobila i preko 100 tisuća teretnih vozila koji onuda godišnje prođu. Zbog preopterećenosti jedinog preostalog prijelaza stvaraju se kolone i čeka satima, a najgore je kamionima i autobusima za koje nije osiguran poseban trak.
U lipnju 2023. godine čelnici lokalnih i regionalnih vlasti iz Županje, Orašja, Vukovarsko-srijemske i Posavske županije inicirali su izgradnju novog mosta ili proširenje postojećeg na prijelazu Županja-Orašje. Tu su inicijativu podržale i Vlada RH i Vijeće ministara BiH te je u tu svrhu predviđeno formiranje zajedničkog radnog tijela koje bi procijenilo ekonomsku opravdanost gradnje novih mostova na lokacijama Brčko-Gunja i Orašje-Županja.

most Županja Orašje | foto: Grad Orašje
Što se čeka?
Ipak, prema navodima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH s tijelima Federacije BiH početkom ove godine tek se pregovaralo oko tehničkih specifikacija budućeg mosta i kontaktnoj točki, povezanima s planiranom autocestom Tuzla-A3. Novost u odnosu na siječanj je pak da se nakon utvrđenih oštećenja na stupovima zatvorenog mosta privodi kraju hitna sanacija što će ovaj most ipak donekle osposobiti za promet, ali za daljnje korake još treba vidjeti.
– Na nivou Ministarstava s Republikom Hrvatskom dogovorena je rekonstrukcija mosta, ali prilikom pripremnih radova utvrdilo se da su dva noseća stuba ozbiljno oštećena, zbog čega smo bili prinuđeni da taj most potpuno zatvorimo za promet. Po završetku hitne sanacije ovim mostom trebala bi moći prolaziti laka motorna vozila, rekao je gradonačelnik okruga Brčko u susjedstvu, Siniša Milić, javlja avaz.ba.
Gori pod nogama
U tijeku je sanacija dvaju nosivih stupova starog mosta, a dok je u stvari most trebao biti rekonstruiran da bi njime prolazila vozila teška do 7,5 tona, ni to ne bi bilo idealno rješenje. Bilić je naglasio da se bez novog mosta ne nazire održivost poljoprivrede okruga, a zna se koje rješenje bi potencijalno popravilo situaciju.

prometna gužva | foto: Freepik
Rješenje koje bi značajno smanjilo troškove transporta i dalo zamah razvoju ekonomije sjeveroistočne BiH je izgradnja novog mosta na Savi, nizvodno od postojećeg u naselju Gredice. Na tome već godinama insistiraju i brčanski poljoprivrednici, Privredna komora i Udruženje poslodavaca, poručuje Bilić.
Istovremeno se mora spomenuti da, dok je Hrvatska predvidjela novi most, Bosna i Hercegovina još nije donijela prostorni plan koji bi predvidio njegovu lokaciju, što blokira daljnje pripreme za gradnju. Političari s obiju strana u međuvremenu upozoravaju na gubitke koje donosi kako trenutna vožnja samo jednim, tako i daljnji izostanak sasvim novog mosta. Ovdje pročitajte sve o planovima za novi most na Dravi.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.