Nastavlja se željeznički mega projekt na Baltiku: Uskoro kreće izgradnja terminala i najduže dionice
U tijeku je najveći infrastrukturni projekt u baltičkoj regiji u posljednjih sto godina – željeznička trasa Rail Baltica koja povezuje tri baltičke države s Helsinkijem i Varšavom. Nedavno je potpisan ugovor o projektiranju 16-kilometarske dionice koja će povezati estonsku luku Muuga s ovom trasom, što će estonskoj logistici dati novu dimenziju i omogućiti izravan protok robe iz luke u Europu. Projekt je strateški važan jer donosi modernu infrastrukturu, poboljšava prometnu povezanost i otvara prostor za ekološki prihvatljiviji teretni promet. Izgradnja bi trebala započeti već 2027., a završiti do 2030. godine, uz sudjelovanje domaćih inženjera i tvrtki.

luka Muuga – Rail Baltica | Foto: Rail Baltica
Pisali smo kako je u tijeku najveći infrastrukturni projekt u baltičkoj regiji u zadnjih sto godina. Projekt Rail Baltica je željeznička trasa dugačka 870 kilometara i povezivat će glavne gradove Litve, Latvije i Estonije s Helsinkijem na sjeveru i Varšavom na jugu. EU smatra da je ovaj projekt simbol povratka baltičkih zemalja Europi i odmicanju od sovjetske prošlosti.
Sada je taj projekt dobio i epilog. Rail Baltic Estonia, nacionalno tijelo za provedbu projekta, potpisalo je ugovor o projektiranju s estonskom tvrtkom AllSpark OÜ za povezivanje luke Muuga s budućom linijom Rail Baltica. Dionica Soodevahe – Muuga dugačka otprilike 16 kilometara planirana je za teretni željeznički promet i predstavlja značajan korak naprijed za estonski željeznički i logistički sektor. Vrijednost ugovora iznosi gotovo 2,9 milijuna eura, bez PDV-a.
Strateška važnost
Prema riječima Anvara Salometsa, predsjednika Upravnog odbora Rail Baltic Estonia, veza Muuga jedinstvena je unutar cijelog projekta. Spajanje teretnog terminala Muuga s linijom Rail Baltica od strateške je važnosti za Estoniju. To je jedina lokacija u Estoniji gdje će se željeznička pruga izgrađena prema europskom standardu izravno spojiti na morsku luku, omogućujući protok međunarodne robe iz luke izravno u Europu.
– Veza Rail Baltica daje estonskoj logistici novu dimenziju, čineći područje luke Muuga konkurentnijim prometnim čvorištem. Zahvaljujući teretnom terminalu Rail Baltica, postoji prilika za oblikovanje teretnog koridora koji povezuje sjevernu i južnu Europu, nudeći nove i ekološki prihvatljivije mogućnosti za teretne operatere i u Estoniji i u zapadnoj Europi, rekao je Salomets.
Projekt uključuje projektiranje željezničke pruge kolosijeka 1.435 milimetara. Uz novu željezničku prugu, bit će redizajnirani svi infrastrukturni elementi na koje utječe izgradnja Rail Baltice: postojeća željeznička pruga kolosijeka 1.520 milimetara, ceste koje se križaju i komunalne mreže. Pruga će također uključivati servisne ceste, barijere za zaštitu od buke, propuste i potporne zidove. U području teretnog terminala Muuga bit će projektirani kontrolni centar i zgrada skladišta Rail Baltice.

gradnja nove središnje željezničke stanice u Rigi | foto: screenshot, Rail Baltica (YT)
Najduža dionica
Kako je istaknuo član Upravnog odbora tvrtke AllSpark OÜ, zadovoljan je što tvrtke s domaćim kapitalom također imaju priliku doprinijeti kao glavni izvođači radova na tako velikom i važnom projektu. No, što je još važnije, rekao je kako je ovo najopsežnija i najduža dionica na kojoj su do sada radili u okviru Rail Baltice, što projektiranje i upravljanje projektnim rješenjima čini posebno uzbudljivim izazovom. Dodao je i kako je dionica Soodevahe – Muuga izvrsna prilika za estonske inženjere da pokažu svoju kompetentnost i domišljatost u razvoju učinkovitih i trajnih rješenja.
– Cijeli AllSpark tim izuzetno je ponosan i uzbuđen što doprinosi tako velikom, naprednom infrastrukturnom projektu, a to će zasigurno pomoći u poticanju sljedeće generacije mladih inženjera, rekao je član uprave. Također je naglasio da je tvrtka, budući da je svakodnevno uključena u projektiranje i izgradnju infrastrukture, dobro pozicionirana da pruži dodanu vrijednost i u smislu sadržaja i postupaka.
Rezultat projektiranja bit će građevinski projekt s potrebnim dozvolama, što će omogućiti Rail Baltic Estonia da krene dalje u fazu izgradnje. Konačni rok ugovora je rujan 2027. godine, ali neki će projekti biti dovršeni ranije, što će omogućiti početak gradnje već 2027. godine. Očekuje se da će građevinski radovi trajati do 2030. godine.

europska željeznička mreža | foto: screenshot, Rail Baltica (YT)
Put će se smanjiti za tri sata
Također, pisali smo i da je razgovor o ovom velikom željezničkom projektu postao službeni sporazum o suradnji koji su potpisali estonski, latvijski i litavski ministri prometa 2001. godine. Međutim, tek 2010. godine sporazum su potpisali i predstavnici ministarstava prometa Poljske i Finske.
Trenutno je potrebno sedam sati vožnje od glavnog grada Litve do glavnog grada Estonije, a nova željeznička linija taj će put gotovo prepoloviti na samo tri sata i 38 minuta. Pruga će započeti u Tallinnu i ići će kroz Pärnu, Rigu, Panevėžys i Kaunas prije nego što stigne do litavsko-poljske granice. Postojat će i veza za Vilnius (glavni grad Litve) iz Kaunasa. Nakon dovršetka, vlakovi će ponovno moći putovati iz Poljske kroz Baltik, a putnički vlakovi vozit će brzinom do 234 kilometara na sat.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.