Novi izgled povijesnog naselja na Dunavu: Gradi se novo pristanište za kruzere
Dok se u Vukovaru uređuje desna obala, izgradnja marine u Šarengradu sada je bliže realizaciji. Za izradu projektne dokumentacije, vrijedne 180.000 eura, odabrana je tvrtka Hidroing. Inače, Šarengrad je pitoreskno naselje u sastavu grada Iloka, idealno za razvoj turizma. Izgradnjom pristaništa Lučka uprava Vukovar osigurat će siguran prihvat brodova i jahti te bolji nadzor prometa na Dunavu. Postojeća obaloutvrda i šetnica već stvaraju čvrstu osnovu za gradnju. Planirano pristanište služit će domaćim i međunarodnim putničkim brodovima, a Šarengrad će tako postati nova važna pristanišna točka na Dunavu.

riječna marina Šarengrad | Foto: EOJN
Dok se u Vukovaru provode veliki obalni projekti kojima će se urediti desna obala i luka na Dunavu, nešto istočnije razvija se još jedan zanimljiv projekt, izgradnja riječne marine u naselju Šarengrad. Prvi korak prema njegovoj realizaciji već je učinjen: za izradu projektne dokumentacije, vrijedne 180.000 eura, odabrana je tvrtka Hidroing. Riječ je o zahvatu koji će značajno promijeniti vizuru dunavske obale i doprinijeti razvoju riječnog turizma.
Izgradnjom obaloutvrde duljine 400 metara već su ostvareni osnovni preduvjeti za gradnju manjeg pristaništa i marine. Projektom će Lučka uprava Vukovar osigurati trajno, sigurno i učinkovito obavljanje lučkih djelatnosti te omogućiti bolju kontrolu i evidenciju prometa na području Dunava.
Ovaj projektni zadatak izrađen je kao podloga za izradu tehničke dokumentacije i obuhvaća analizu postojećeg stanja, zakonskih okvira, prostorno-planske dokumentacije te parametara plovila koja će koristiti buduće pristanište. Projekt uvažava sve relevantne propise iz područja gradnje, prostornog uređenja, zaštite okoliša i unutarnje plovidbe.
Lokacija i značaj naselja Šarengrad
Šarengrad je pitoreskno naselje u sastavu grada Iloka, smješteno osam kilometara zapadno, na desnoj obali Dunava, u podnožju Fruške gore. Broji 362 stanovnika i ističe se skladom prirodnog i kulturnog krajolika, širokim tokom rijeke, obroncima brijega i dominantnim tornjem crkve sv. Petra i Pavla. Na uzvisini iznad sela nalaze se ostaci srednjovjekovne utvrde Athya, koju je u 15. stoljeću sagradio ban Ivan Morovićki, dok se prema nekim izvorima na tom mjestu već u 11. stoljeću nalazio templarski samostan.
Kroz područje grada Iloka prolazi međunarodni plovni put Dunava, od rkm 1.433 (granica s Mađarskom) do rkm 1295 (Ilok), koji čini dio mreže E-80, klasifikacije Vic. Šarengrad se nalazi na km 1306+000, na strateški atraktivnoj poziciji za razvoj manjih riječnih pristaništa. Obaloutvrda s izgrađenom šetnicom i javnom rasvjetom u dionici od rkm 1306+500 do 1307+000 stvara idealne uvjete za realizaciju marine. Sve izraženija turistička privlačnost Iloka i okolnih mjesta, kao i porast broja rekreativnih plovila, dodatno opravdavaju potrebu za sigurnim i uređenim pristaništem koje će omogućiti privez brodica, jahti i izletničkih brodova.

riječna marina Šarengrad | Foto: EOJN
Turistički potencijal Dunava i Srijema
Vukovarsko-srijemska županija posljednjih godina bilježi snažan rast turizma, osobito u segmentu riječnih kružnih putovanja. Prostor uz Dunav i Savu nudi bogatstvo prirodne i kulturne baštine, povezano mrežom biciklističkih i vodenih ruta. Arheološka nalazišta, srednjovjekovni spomenici, dvorci, muzeji i vinski putevi čine županiju privlačnim odredištem kontinentalnog turizma.
Posebno mjesto zauzima Šarengrad, koji spaja povijesnu baštinu s netaknutom prirodom. Riječna ada, otok na Dunavu s očuvanom florom i faunom, tijekom ljeta postaje omiljeno izletište i mjesto rekreacije. Uređenjem pristaništa dodatno će se valorizirati turistički potencijal ovog prostora, uz mogućnost razvoja kampinga, sportskih i kulturnih manifestacija te jačanja lokalne ugostiteljske ponude.

riječna marina Šarengrad | Foto: EOJN
Pristanišna infrastruktura i promet plovila
Zakon o plovidbi i lukama unutarnjih voda definira pristanište kao vodeni i pripadajući kopneni prostor namijenjen pristajanju, sidrenju i zaštiti plovila te ukrcaju i iskrcaju putnika i tereta. Projektiranje i gradnja takve infrastrukture provode se u skladu s tehničkim propisima, pravilima Hrvatskog registra brodova i važećom prostorno-planskom dokumentacijom.
Planirano pristanište u Šarengradu predviđeno je za prihvat putničkih brodova u domaćem i međunarodnom prometu. U domaćem prometu služit će manjim brodovima za kraće izletničke plovidbe, dok će u međunarodnom prometu biti namijenjeno prihvatu privatnih brodica, jahti i manjih riječnih kruzera.
Lučka uprava Vukovar već bilježi sve veći interes za privremene vezove gostujućih plovila, a trenutno u Iloku nema slobodnih kapaciteta. Stoga je predviđeno da dio pontona u novoj marini bude namijenjen upravo toj svrsi. Na području grada Iloka trenutačno plovi jedan putnički izletnički brod – Vukovar Waterbus Bajadera, koji predstavlja referentni primjer za dimenzioniranje buduće infrastrukture. Planirano pristanište u Šarengradu omogućit će siguran privez, jednostavan pristup putnicima te bolju povezanost riječnog prometa s kopnenim turističkim sadržajima, čime će se dodatno potaknuti gospodarski i društveni razvoj cijelog iločkog područja.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.