Pretraga

Vodeni mostovi ili plovni akvedukti: Spektakularne građevine koje se koriste još od doba Rimskog Carstva

A- A+

Još od doba Rimskog Carstva vodeni mostovi ili akvedukti koriste se za provođenje vode preko rijeka, provalija, dolina. Ove spektakularne građevine konstruirane su od nekoliko elemenata, no zbog velikih troškova njihova izgradnja danas je rijetkost. Unatoč tome vodeni mostovi danas su našli novu namjenu pa ih se sve više koristi kao mostove za kretanje plovila.

Wasserstrassenkreuz Magdeburg | foto: Magdeburg Tourist

Akvedukti ili nadzemni vodovodi nekoć su služili za prenošenje vode preko brojnih prepreka, a njihova inačica vodenih mostova danas služi kao sustav plovidbenih kanala.

Vodeni mostovi posebne su konstrukcije nalik mostovima koje služe za navigiranje plovila kanalima koji su kreirani kako bi se premostile rijeke, doline, ceste ili neke druge kopnene prepreke. Riječ je o konstrukcijama koje su izrazito slične akveduktima, no razlika leži upravo u prometovanju za koje akvedukti nisu primarno korišteni sve do 17. stoljeća.

Donosimo najspektakularnije primjere putovanja vodom na visinama.

Magdeburg

Vodeni most u Magdeburgu otvoren je 2003. godine, a sa svojom dužinom od 918 metara ujedno je i najduži most tog tipa na svijetu. Riječ je o plovnom akveduktu koji povezuje kanal Elba-Havel s kanalom Mittelland. Vodeni most ili plovni akvedukt Magdeburg širine je 34 i dubine četiri metra. Most je konstruiran tako da se njime istovremeno mogu koristiti brodovi, pješaci i biciklisti.

Vodeni most u Magdeburgu | foto: Screenshot BCC

Priča o izgradnji ovoga mosta započela je još 1905. godine, no cijeli postupak odlazi na čekanje tijekom Drugog svjetskog rata. Po završetku rata od izgradnje mosta se odustaje i to sve do ujedinjenja Njemačke. Gradnja započinje 1998. godine, a sveukupna vrijednost projekta procjenjuje se na više od 500 milijuna eura. Magdeburški most sagrađen je s više od 20 tisuća tona čelika i skoro 70 tisuća kubičnih metara betona.

Vodeni most u Magdeburgu | foto: Magdeburg Tourist

Pontcysyllte Aqueduct

Akvedukt Pontycysyllte izgrađen je davne 1805. godine. Najduži plovni most u Velikoj Britaniji dug je 307 metara i nalazi se na visini od 38 metara iznad rijeke Dee koju prelazi. Most su u deset godina izgradili i projektirali Thomas Telford i Williams Jessop, a njegovo ime danas mnogi neispravno tumače kao ‘most koji povezuje’.

Pontcysyllte Aqueduct | foto: Pontcysyllte Aqueduct

Tijekom izgradnje mosta korištena je krv vola. Riječ je o metodi koja se u građevini primjenjuje još od doba Antike kako bi se ojačao mort izložen cikličnim promjenama temperatura. Izgradnja ovog akvedukta jedan je od prvih podviga Thomasa Telforda koji je kasnije posto jedan od vodećih britanskih inženjera građevine.

Od 1999. godine Pontcysyllte akvedukt nalazi se na UNESCO-vom popisu svjetske baštine. Iako se preko akvedukta može prošetati, ipak se preporučuje korištenje broda koji će omogućiti njegov potpuni doživljaj. U današnjim okolnostima izgradnja akvedukta ovog tipa stajala bi otprilike 400 milijuna funti, dok je u vrijeme izgradnje iznosila oko 47.000.

Pontcysyllte Aqueduct | foto: Pontcysyllte Aqueduct

Lune Aqueduct

Akvedukt Lune britansku vladu u vremenu njegove izgradnje stajao je tri puta više nego što li je predviđeno, tadašnjih 50.000 britanskih funti. Ovaj plovni akvedukt izgrađen je 1797. godine, a dug je 202 metra.  Projekt je građevinskog inženjera Johna Rennija i arhitekta Alexandra Stevensa.

Lune Aqueduct | foto: Canal River Tourist

Za vrijeme izgradnje korišten je poseban vulkanski prah koji je omogućio stvrdnjavanje betona pod vodom. Kako bi se početne faze izgradnje završile prije sezona poplava na izgradnji akvedukta radilo se danonoćno što je rezultiralo velikim troškovima, ali i nepovezivanju akvedukta s glavnom kanalskom mrežom.

Prije deset godina započeli su radovi rekonstrukcije, a obuhvaćali su restauraciju kanala, zidarske popravke, uklanjanje grafita i poboljšanje pristupnih puteva.

Lune Aqueduct | foto: Canal & River Trust

Edstone Aqueduct

Najduži akvedukt od lijevanog željeza u Engleskoj, Edstone, izgrađen je između 1812. i 1816. godine. Riječ je o jednom od tri akvedukta koji se protežu duž kanala Stratford-Avon. Njegova konstrukcija duga je otprilike 144 metra.

Edstone prelazi manju cestu, željeznicu Birmingham i North Warwickshire te tračnicu nekadašnje željeznice Alcester. Zanimljiv je podatak kako je nekoć sa strane akvedukta postojala cijev koja je lokomotivama omogućavala da crpe vodu kako bi napunile svoje spremnike.

Unatoč tome što je ovaj akvedukt još uvijek u dobrom stanju više nije u funkciji.

Edstone akvedukt | foto: Screenshot
mykaskin

Aqueduct Veluwemeer

Akvedukt Veluwemeer otvoren je 2002. godine, a smatra se jednim od zapanjujućih djela arhitekture i građevine. Akvedukt prelazi cestu N302 koja Nizozemsku povezuje s Flevolandom, najvećim umjetnim otokom na svijetu.

Akvedukt dubine samo tri metra omogućava prijelaz čamcima i brodovima, ali i pješacima. Zbog svoje posebne konstrukcije omogućava istovremen promet i brodova i automobila.

Veluwemeer Aqueduct | foto: Screenshot Sanjary Rahman

Arhitekti i građevinari koji su radili na projektu izgradnje akvedukta nad cestom N302 za tu opciju odlučili su se shvativši da bi bilo nerealno i neučinkovito zaustaviti protok prometa pomoću pokretnog mosta ili trajektnog rješenja, a opcija tunela iziskivala bi previše vremena i troškova.

Ovaj vodeni most dugačak je 25 metara, a u njegovoj izgradnji korišteno je 22.000 kubičnih metara betona i čeličnih potpora koji sprečavaju izlijevanje vode na autocestu.

Copy link
Powered by Social Snap