Top 4 švicarska projekta: Od nove brane na 1.600 metara i velike obilaznice, do najdužih tunela na svijetu
Švicarci su stručnjaci u ‘svemu’ pa tako i u građevinarstvu. Riječ je o jednoj od najuređenijih država svijeta, u kojoj sve mora biti po špagi. Takvi su i njihovi građevinski projekti, a mi vam donosimo četiri najvažnija ili najveća gradilišta u ovoj godini.

Top 4 švicarska projekta | Foto: Implenia
Ne kaže se slučajno da je nešto ili netko precizan poput švicarskog sata. Takva je i švicarska građevinska praksa, gradnja se izvodi po strogim propisima, kvaliteta nadmašuje kvantitetu, a infrastruktura spada među najbolje uređene u svijetu. Na tim projektima ističu se i domaći stručnjaci iz kompanije Implenia, koji sudjeluju u nekoliko ključnih infrastrukturnih i energetskih projekata u Švicarskoj.
Brana Spitallamm – Grimsel
Jedan od najvećih izazova u švicarskom inženjerstvu trenutno je zamjena brane Spitallamm na jezeru Grimsel. Stara brana, izgrađena 1932. godine, nakon gotovo 90 godina zahtijeva modernizaciju. Nova dvostruko zakrivljena lučna brana bit će smještena neposredno ispred postojeće i imat će istu visinu vrha, ali s mogućnošću budućeg povećanja kako bi se proširio kapacitet jezera.
Gradilište se nalazi na planinskom prijevoju Grimsel, na nadmorskim visinama između 1.650 i 1.980 metara, što dodatno otežava izvođenje radova zbog vremenskih uvjeta i logistike. Radovi uključuju pripremu i uporabu više od 223.000 kubičnih metara betona, podzemne zahvate za hidrauličko uravnoteženje jezera te osiguranje dugoročne stabilnosti konstrukcije. Ukupna vrijednost projekta iznosi oko 100 milijuna eura, a Implenia sudjeluje u zajedničkom ulaganju s 42,5 posto udjela. Građevinski radovi započeli su ljeti 2019. godine, a završetak je planiran za 2026. godinu.

Top 4 švicarska projekta | Foto: Implenia

Top 4 švicarska projekta | Foto: Implenia
Proširenje obilaznice u Zürichu i obnova tunela Gubrist
Zürich se suočava s kompleksnim projektom obnove sjeverne obilaznice i tunela Gubrist, strateške prometnice koja povezuje čvorove Limmattal i Zürich-Sjever. Projekt uključuje rekonstrukciju prve i druge cijevi tunela, zamjenu kolnika i bankina, izgradnju novog servisnog kanala, nadogradnju sustava protupožarne zaštite, instalaciju novih SOS niša i prilagodbu priključnih vodova.
Radovi se izvode na dionicama dugim više od tri kilometra po cijevi, dok je ukupna vrijednost projekta procijenjena na 190 milijuna eura. Gradilište je zahtjevno zbog prometnog opterećenja i potreba za minimalnim prekidima u funkciji cestovne mreže. Projekt je započeo ranije, a završetak se planira 2027. godine. Implenia vodi projektni konzorcij s 40 posto udjela i glavnim menadžmentom.
Izgradnja tunela Ligerz
Usred slikovitih vinograda i vinogradarskih sela, njemačka građevinska tvrtka Implenia u partnerstvu sa Švicarskim saveznim željeznicama (SBB) realizira infrastrukturni projekt na obali jezera Biel. Riječ je o izgradnji dvokolosiječnog tunela Ligerz, ključne karike za jačanje prometne povezanosti između njemačkog govornog područja i zapadne Švicarske. Očekuje se da će projekt značajno poboljšati stabilnost voznog reda, smanjiti kašnjenja i omogućiti uvođenje regionalnih linija u polusatnom intervalu, čime se dodatno modernizira i osnažuje švicarska željeznička mreža.
Tunel Ligerz dug je 2,1 kilometar i predstavlja jedan od najsloženijih infrastrukturnih zahvata na Lotu 2, uz pripadajuća istočna i zapadna portalna područja. Njegova izgradnja obuhvaća širok spektar specijaliziranih radova – od tunelogradnje, niskogradnje i posebnih temelja do pomorskih zahvata i ugradnje željezničke tehnologije. Radovi se odvijaju u izuzetno izazovnim uvjetima: na uskom prostoru, u neposrednoj blizini aktivne željezničke pruge i državne ceste, uz stroga vremenska i sigurnosna ograničenja. Unatoč kompleksnosti, završetak projekta predviđen je do kraja 2029. godine.
Poseban aspekt gradnje je primjena inovativnog, biorazgradivog emulzijskog eksploziva za miniranje tunela, koji ne proizvodi štetne dušikove okside i značajno smanjuje emisiju CO₂. To je posebno važno jer se radovi izvode u području nacionalnog značaja, u blizini zona zaštite podzemnih voda, ribogojilišta i arheoloških nalazišta, što zahtijeva maksimalnu preciznost i održiv pristup u svakom koraku.

Izgradnja tunela Ligerz, jezero Biel | Foto: Implenia

Izgradnja tunela Ligerz, jezero Biel | Foto: Implenia
Druga cestovna cijev tunela St. Gotthard
Nastavlja se i izgradnja druge cestovne cijevi tunela St. Gotthard, projekta vrijednog gotovo tri milijarde eura. Početkom godine postignuta je važna prekretnica, u pogon su puštena dva velika stroja za bušenje (TBM) kompanije Implenia. Strojevi će u sljedeće dvije godine bušiti 7,3 kilometra tunela, dok je završetak cijelog projekta planiran za 2030. godinu. Nakon toga slijedi rekonstrukcija prve cijevi tunela, koja je jedna od najdužih na svijetu.
Uz velike bušaće strojeve, na gradilištu su izgrađena postrojenja za preradu ogromnih količina stijena iskopanih iz tunela. Dio materijala koristi se u Airolu za pokrivanje autoceste, dok se ostatak izlijeva u jezero Uri u svrhu renaturacije. Istovremeno se provodi obnova delte rijeke Reuss u blizini Flüelena. Projekt uključuje složene tunelske radove, obradu i transport iskopanog materijala, a ključnu ulogu u izvođenju tih aktivnosti ima specijalizirana tvrtka Baars.

Top 4 švicarska projekta | Foto: Implenia

Top 4 švicarska projekta | Foto: Implenia