Pretraga

Fijasko na Koridoru V c: Kap je prelila čašu, nema više dodatnih milijuna za susjede, a što sada?

A- A+

OPEC-ov fond za međunarodni razvoj (OFID), inače jedan od najznačajnijih kreditora infrastrukturnih projekata u Bosni i Hercegovini, obavijestio je Vijeće ministara BiH o prekidu financiranja projekata Javnog poduzeća Autoceste FBiH. I nije to prvi puta. No ovoga puta je važan dotok novca prekinut za dionicu Koridora V c u koju su uprte sve oči, Vranduk – Ponirak. Postavljaju se pitanja kako dalje i hoće li ponovno doći do zastoja radova na koridorskoj trasi, ali i jedno još važnije: Hoće li Koridor V c ikada biti završen?

Koridor V c Zenica - Nemila

Koridor V c Zenica – Nemila | foto: screen shot Drone Kamenjaš

Trenutno najveća gradilišta na Koridoru V c u Bosni i Hercegovini nalaze se u Zeničko-dobojskom kantonu, na relaciji Zenica-Žepče. Ovdje se grade čak četiri dionice čijom bi izgradnjom građani Bosne i Hercegovine trebali dobiti novih 20 funkcionalnih kilometara puta, ukupne vrijednost čak 419,1 milijuna eura sa PDV-om.

Poprikuše – Nemila, Nemila – Vranduk, Vranduk – Ponirak i Ponirak – Vraca su četiri dionice čija je izgradnja u toku, a nakon što iste budu završene, dionica do Žepča će biti skraćena za 15-ak kilometara. No, danas se opravdano postavlja pitanje kada će to biti. Naime, kako izvještavaju mediji u susjedstvu, OPEC fond za međunarodni razvoj (OFID) zatvorio je važnu ‘pipu’, odnosno blokirao izvor financiranja za ovaj projekt. I to, kako piše hercegovina.info, zbog sumnje u korupciju.

Izdvojeni članak

Nema više janjetine uz cestu ili kako će Koridor V c sahraniti ugostitelje u BiH

Prema Planu poslovanja Autocesta FBiH za 2025. godinu, Uprava ovog poduzeća donijela je odluku o pokretanju novog kreditnog zahtjeva u iznosu od 65 milijuna eura prema OFID-u za  dovršetak radova na dionici Vranduk – Ponirak. Zahtjev uputili u svibnju 2024., no umjesto novca sada je stigla odbijenica.

Netransparentno upravljanje sredstvima

Kao razlog ističe se nezadovoljstvo dosadašnjom praksom umjetnog povećanja troškova i netransparentnog upravljanja sredstvima od strane investitora. Dodatno, kolaju informacije kako OFID više ne želi sudjelovati u sufinanciranju povećanih troškova koje Autoceste FBiH kontinuirano nameću.

Upravo je poddionica Vranduk – Ponirak, čiju izgradnju provode Autoceste FBiH, bila okidač za ovakav potez OFID-a. Naime, portal Fokus.ba je u istraživačkom članku iz 2022. godine razotkrio niz malverzacija kod izgradnje ove dionice, uključujući višestruko napuhavanje troškova. Zbog toga je u veljači ove godine provedena policijsko-tužiteljska operacija Koridor, u okviru koje su uhićeni brojni akteri, među njima i bivši direktori Adnan Terzić i Elmedin Voloder (koji su nakon obrade su pušteni na slobodu).

Koridor V c Zenica - Nemila

Koridor V c Zenica – Nemila | foto: screen shot Drone Kamenjaš

Šteta veća od 50 milijuna eura

Akcija je provedena s ciljem dokumentiranja kaznenih djela koruptivne naravi. Sumnja se da je tijekom izgradnje sporne poddionice JP Autoceste FBiH oštetilo proračun za oko 19,5 milijuna eura.

Ovdje treba reći kako su na izgradnji dionice Vranduk – Ponirak radili azerbejdžanski Azvirt i širokobriješki Hering. Dok se po zahtjevu Autocesta FBiH, država dva puta zaduživala kod OFID-a.

Nakon početnih 76,5 milijuna eura kredita odobrenih od strane OFID-a, Autoceste FBiH su u srpnju 2021. zatražile dodatnih 25 milijuna eura, što je fond i odobrio pod povoljnijim uvjetima. No posljednji zahtjev, i to na čak 65 milijuna eura, čini se, bila je kap koja je prelila čašu.

Koridor V c Zenica - Nemila

Koridor V c Zenica – Nemila | foto: screen shot Drone Kamenjaš

Što sada?

Iako se čeka još jedna službena potvrda OPEC-ova fonda za međunarodni razvoj o ovom pitanju, jasno je kao dan da će ovakav razvoj situacije značiti veliki korak unatrag za realizaciju Koridora V c  kroz Bosnu i Hercegovinu. Naime, obzirom da je iz EU BiH povukla maksimalne iznose za druge dionice, legitimno se postavlja pitanje – od kuda će se namaknuti novac  za nastavak radova?

Posebno ako se uzme u obzir kako niti jedan kreditor neće odobriti zajam pravnom subjektu kojemu je to odbila učiniti visokorangirana institucija zbog sumnje na korupciju. A da stvar bude gora, sporna dionica od trase je najzahtjevnija prema ocjeni struke. Da li je ovo početak kraja neslavnog projekta koji je davno probio sve rokove ostaje vidjeti. No, jedno je sigurno, iz ove perspektive vožnja od  Budimpešte do Ploča 2030. godine čini se kao utopija.

Doznajte ovdje sve o trasi Koridora V c kroz BiH.


Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap