Granični prijelaz sa susjedstvom ipak (još) neće biti po pravilima Schengena, nije bilo novca
Dok granični prijelazi između država članica schengenske zone olabave, oni s ne-pripadnicama te zone trebaju se ‘podebljati’. Sa zadatkom transformacije graničnih prijelaza sa susjedima koji nisu u toj zoni susreće se Hrvatska. Među ostalim, treba prilagoditi željeznički granični prijelaz Tovarnik, no čini se da radovi ipak neće tako skoro. HŽ-ov natječajni postupak propao je – zbog cijene.

Zasad još ništa od promjena na željezničkom graničnom prijelazu Tovarnik | foto: screenshot GoogleMaps
Već tri godine, Hrvatska je u prostoru Schengena. Sa članicama tog prostora ne dijeli fizičke granice, no očekuje se da će postrožiti kontrolu prema zemljama ne-pripadnicama schengenske zone.
U travnju, HŽ Infrastruktura objavila je natječaj za totalnu preobrazbu važnog željezničkog prijelaza Tovarnik, u svrhu prilagodbe novim pravilima. Procijenili su da će građevinski radovi koštati 5,5 milijuna eura, no čini se da je postupak zasad propao. Sve se prelomilo na cijeni.
Preobrazba granice
Za točno 5,5 milijuna eura trebali su se izvesti građevinski radovi na željezničkoj postaji i graničnom prijelazu Tovarnik. Na proljeće ove godine HŽ Infrastruktura je objavila svu natječajnu dokumentaciju, te se čekalo da u srpnju zainteresirani ponuditelji dostave svoje ponude. Isti postupak sad je poništen.
Zainteresiranih je bilo, no nijedna ponuda nije odgovarala kriterijima raspisane nabave. Posao su htjela obaviti dva ponuditelja, Remont pruga za 6,5 milijuna i Osijek-koteks za 8,7 milijuna eura. Tu se javio problem jer su obje ponude bile znatno skuplje od procjene. Iz istog razloga su i jedan i drugi gospodarski subjekt odbijeni.
– S obzirom da su cijene svih ponuda u postupku javne nabave male vrijednosti veće od pragova za nabavu velike vrijednosti, a nisu primijenjena pravila koja vrijede za nabavu velike vrijednosti, stoji u pojašnjenju Odluke o poništenju objavljenoj 17. rujna.

Zasad još ništa od promjena na željezničkom graničnom prijelazu Tovarnik | foto: EOJN
Kolodvor za ‘prijelaz’
Napominjemo, granični prijelazi u okviru Schengena trebaju odgovarati određenim standardima i uvjetima, a prilagodba se provodi kako bi se ostvarila učinkovitija i sigurnija granična kontrola. Predmet ove nabave bio je granični prijelaz, kolodvor Tovarnik. Za one koji ne znaju, nalazi se na dionici dvokolosiječne pruge koja je dio magistralne pruge prvog reda, oznake M104 Novska-Tovarnik.
Dio je koridora RH1 od Savskog Marofa na državnoj granici, preko Zagreba, Glavnog kolodvora, Vinkovaca, do državne granice sa susjedima (Tovarnik). Prema zadaći u reguliranju prometa radi se o graničnom i rasporednom kolodvoru.
Evo točnih koraka
Kako smo pisali, u trenutku objave natječaja znali su se i točni zahvati kojima bi se provela prilagodba. Radovi su podijeljeni u četiri grupe radova.
Prva se odnosila na sve promijene na postojećem kolosijeku te na dogradnju drugog kolosijeka. U tom smislu je planirana izgradnja nove odvodnje, dodatnog bočnog i otočnog perona i dodavanje nadstrešnica na sve perone. U toj fazi bi se uredilo parkiralište, izmijestio kolnik i premjestila servisna cesta, a i rasvjetu bi trebalo prilagoditi novim pravilima.
Druga faza radova predviđala je izgradnju nove zgrade za smještaj graničnih službi, a treća grupa radova prilagodbu trenutne kolodvorske zgrade. Posljednji veći zahvati zahvatili bi novi montažni objekt EES. Ovaj posao ovog puta možda nije uspio, a s kojim ponuditeljem je HŽ nedavno ugovorio novi milijunski posao, doznajte ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.