Na Balkanu će se graditi novi željeznički tunel: Preko granice će spajati susjede kao dio važnog koridora
Bugarska i Sjeverna Makedonija potpisale su sporazum o zajedničkoj izgradnji 2,4 kilometra dugog prekograničnog željezničkog tunela između Gyuesheva i Krive Palanke, čime su napravile važan korak prema jačanju prometne povezanosti na Balkanu. Projekt, koji financijski podupire Europska komisija, bit će dio Transeuropske prometne mreže (TEN-T) i inicijative Global Gateway, s ciljem poboljšanja prometa i suradnje u regiji. Ulaganja s obje strane granice prelaze dvije milijarde eura, a tunel je dio šireg Koridora VIII koji povezuje Jadran s Crnim morem.

Novi tunel na Balkanu, Bugarska i Sjeverna Makedonija | Foto: Canva, Europska komisija
Diljem Europe ubrzano se grade željeznički i cestovni tuneli, a isti trend sve je izraženiji i na području Balkana. Prema najnovijim vijestima, kojima se pohvalila i Europska komisija, Bugarska i Sjeverna Makedonija napravile su važan korak prema jačanju prometne povezanosti potpisivanjem sporazuma o zajedničkoj izgradnji prekograničnog željezničkog tunela dugog 2,4 kilometra između Gyuesheva u Bugarskoj i Krive Palanke u Sjevernoj Makedoniji. Svečanost potpisivanja održana je na željezničkoj postaji Gyueshevo, uz prisustvo visokih državnih dužnosnika obje zemlje te predstavnika Europske komisije.
Europska podrška i strateški značaj
Sporazum su potpisali Grozdan Karadžov, potpredsjednik bugarske vlade i ministar prometa i veza, te Aleksandar Nikoloski, potpredsjednik vlade i ministar prometa Sjeverne Makedonije. Uz njih je bila i Valentina Superti, direktorica za Zapadni Balkan pri Glavnoj upravi Europske komisije za susjedstvo i pregovore o proširenju (DG ENEST), koja je istaknula da projekt ima veliku stratešku važnost za regiju i Europsku uniju.
Europska komisija financijski podupire izgradnju tunela koji će biti sastavni dio Transeuropske prometne mreže (TEN-T) i ključni element u okviru inicijative Global Gateway. Kada bude dovršen, projekt će donijeti znatne društvene i gospodarske koristi, ali i dodatno ojačati dobrosusjedske odnose između dviju zemalja, važan aspekt procesa pristupanja Sjeverne Makedonije Europskoj uniji.
Velika ulaganja i planovi s obje strane granice
Izgradnja tunela dio je šireg razvoja TEN-T koridora Zapadni Balkan – Istočni Mediteran, koji povezuje albansku luku Drač s bugarskom lukom Varna preko teritorija Sjeverne Makedonije. S bugarske strane, projekt je podijeljen na četiri dionice, ukupne vrijednosti više od 1,2 milijarde eura. U tijeku su natječaji za pojedine faze radova, dok su ostale u fazi projektiranja i planiranja.
Sa strane Sjeverne Makedonije, ulaganja u novu prugu od Kumanova do granice s Bugarskom iznose oko 810 milijuna eura. Dionica između Kumanova i Beljakovca već je otvorena početkom ove godine, dok je dionica Beljakovce – Kriva Palanka trenutačno u izgradnji. Iako još nije poznat točan datum početka radova na tunelu, oba ministra izrazila su optimizam.
– Ovo je san generacija s obje strane granice. Projekt o kojem smo učili još kao djeca napokon postaje stvarnost, izjavio je ministar Nikoloski. Njegov bugarski kolega Karadžov dodao je da će nova pruga omogućiti brži, sigurniji i ekološki prihvatljiviji prijevoz za putnike i robu.
Koridor VIII – prometna arterija jugoistočne Europe
Planirani tunel dio je šireg paneuropskog Koridora VIII, prometnog koridora koji spaja jadransku i crnomorsku obalu. Trasa povezuje Bari i Brindisi u Italiji s lukom Drač u Albaniji, odakle se pruža kroz južni Balkan prema Bugarskoj i dalje do Varne na Crnom moru. Cestovna i željeznička mreža prate sličan pravac, povezujući ključne gradove poput Tirane, Skoplja, Sofije i Plovdiva.
Koridor VIII, iako još uvijek nije u potpunosti dovršen, smatra se jednim od najvažnijih prometnih projekata jugoistočne Europe, jer će omogućiti učinkovitiji transport, nove gospodarske prilike i bolju povezanost zemalja regije s tržištem Europske unije.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.