Pretraga

Skupi stroj stiže u metropolu: Za 4 milijuna eura brusit će tramvajske tračnice do ‘savršenstva’

A- A+

Zagrebačka tramvajska infrastruktura konačno dobiva prijeko potrebnu tehničku podršku. Grad Zagreb planira kupnju specijalnog vozila za brušenje tramvajskih tračnica, vrijednog 4 milijuna eura, kako bi se poboljšalo održavanje dotrajale i preopterećene mreže. Vozilo mora biti homologirano, usklađeno s EU i domaćim propisima, te prilagođeno tračnicama širine 1.000 milimetara. Opremljeno je snažnim dizelskim motorom, sustavom za precizno brušenje, video nadzorom, filtracijom prašine i brojnim sigurnosnim značajkama.

Rekonstrukcija tramvajske pruge | Foto: Canva

Rekonstrukcija tramvajske pruge | Foto: Canva

I ptice na grani znaju da je zagrebačka tramvajska mreža preopterećena i dotrajala, te da je krajnje vrijeme za ozbiljan remont. Ovoga ljeta Grad Zagreb objavio je kartu radova koji obuhvaćaju rekonstrukciju skretnica tramvajskih pruga, a sada je u sustavu javne nabave raspisan i novi, vrlo zanimljiv natječaj. Naime, Grad Zagreb planira kupnju specijalnog vozila za brušenje tramvajskih tračnica, procijenjene vrijednosti od 4.000.000 eura.

Ponuđeno vozilo mora u cijelosti biti usklađeno sa svim relevantnim propisima Republike Hrvatske i Europske unije. Posebno je važno istaknuti da se kolosijek sastoji od dviju tračnica postavljenih na propisanoj međusobnoj udaljenosti. U Zagrebu je taj osnovni razmak definiran na širinu od 1.000 milimetara, mjereno na pravocrtnom dijelu kolosijeka, okomito na njegovu os, devet milimetara ispod vrha glave tračnice, na unutarnjim bočnim stranama.

Također, vozilo koje se isporučuje mora zadovoljiti sve uvjete homologacije. Odabrani ponuditelj dužan je, prilikom primopredaje, dostaviti naručitelju dokaz da je za predmetno vozilo izvršena homologacija, odnosno da je prošlo postupak utvrđivanja sukladnosti s važećim zakonodavstvom Republike Hrvatske.

Izdvojeni članak

Važna cesta na istoku Zagreba trebala bi postati četverotračna, u planu i tramvajska pruga

Karakteristike vozila

Specijalno vozilo za brušenje i obradu tračnica predviđeno je za održavanje tramvajske pruge. Pokreće ga dizelski motor koji udovoljava najmanje normi EURO V, a poželjno i EURO VI ili njenoj jednakovrijednoj varijanti. Motor razvija snagu od najmanje 230 kilovata, dok je kapacitet spremnika goriva u rasponu između 200 i 300 litara.

Visina vozila iznad vrha tračnica ne smije premašiti 3.200 milimetara, a ukupna dopuštena bruto masa ograničena je na najviše 13.500 kilograma. Osovinsko opterećenje postavljeno je u rasponu od 6.000 do 7.000 kilograma. Ukupna dužina ne prelazi 8.000 milimetara, a širina, bez uračunatih retrovizora, ograničena je na maksimalno 2.300 milimetara.

Kabina vozila opremljena je s najmanje jednim vozačkim i dva suvozačka sjedala. Osvjetljenje radnog prostora osigurano je pomoću najmanje dvanaest LED svjetala, pri čemu svako svjetlo mora imati intenzitet od minimalno 1.000 lumena.

Stalan video nadzor

Tijekom rada, posebno za vrijeme brušenja, nužan je stalni video nadzor. Razina buke pri radu ne smije prelaziti 80 decibela. Vozilo koristi hidraulički upravljački sustav, a opremljeno je servo uređajem i upravljačkim stupom podesivim po visini i nagibu. Upravljač se nalazi na lijevoj strani. Konstruktivno je predviđena zaštita od podlijetanja, a kabina se može podizati hidraulički, što omogućuje bolju pristupačnost i održavanje. Motor je zaštićen elektroničkom blokadom s kodiranim ključem, dok je ulazak u kabinu osiguran centralnim zaključavanjem.

Brzinomjer je izveden u digitalnoj verziji treće generacije, u skladu s tahografom VDO. Spremnik goriva dolazi s dodatnom bravom, a retrovizori su električno podesivi i grijani. Radni prostor opremljen je klima uređajem, a zvučna signalizacija aktivira se kod vožnje unatrag. Vozilo uključuje i radio uređaj te je dodatno označeno dvama jantarno žutim rotacijskim svjetlima na krovu kabine, kao i jednim na stražnjem dijelu. Uz to, isporučuje se s dizalicom za zamjenu kotača i osnovnim setom alata.

Vozilo za brušenje tračnica | Foto: FKM, Canva ilustracija

Vozilo za brušenje tračnica | Foto: FKM, Canva ilustracija

Sustav za brušenje

Sustav za brušenje projektiran je za radnu snagu od minimalno dvanaest puta po dvanaest kilovata, a brusni elementi rade pri brzinama u rasponu od 4.000 do 6.500 okretaja u minuti. Kut brušenja mora biti podesiv unutar raspona od -70 do +25 stupnjeva, a radni učinak u prosjeku iznosi od 250 do 350 metara tramvajskog kolosijeka na sat. Pri jednom prolasku moguće je ukloniti sloj metala debljine između 0,1 i 0,4 milimetra.

Ugrađeni sustav za uklanjanje prašine sposoban je obraditi količinu zraka između 4.500 i 5.500 kubičnih metara na sat. Spremnik za vodu raspolaže kapacitetom od najmanje 400 litara, a promjer brusnih kamena kreće se između 100 i 120 milimetara. Pogon vozila omogućuje kretanje po tračnicama minimalne širine od 1.000 milimetara, pri čemu se od vozila očekuje postizanje brzine od najmanje 20 kilometara na sat. U vožnji na kotačima, minimalna brzina mora biti 40 kilometara na sat. Vozilo mora bez teškoća svladavati nagibe do osam posto, a brušenje mora biti moguće i u zavojima minimalnog radijusa od 17,5 metara.

Izdvojeni članak

Novi Končarevi tramvaji pušteni na tračnice: Netko ih treba i održavati, posao pripao proizvođačima

Na tračnice stiže još jedno vozilo

Pisali smo još u srpnju kako Grad Zagreb planira nabaviti dodatno vozilo za održavanje tramvajske infrastrukture. Riječ je o specijaliziranom vozilu s podiznom platformom za radove na kontaktnoj mreži, čija je procijenjena vrijednost 1,5 milijuna eura. Ovo moderno vozilo zamijenit će zastarjelu opremu i omogućiti sigurniji, brži i učinkovitiji rad na mreži pod naponom od 660 VDC. Radi se o tehnički sofisticiranom vozilu opremljenom dizelskim motorom koji udovoljava normi Euro VI, teleskopskom podiznom platformom, automatskim sustavima za izravnavanje, protukliznim podovima te nizom sigurnosnih značajki.

Iako se očekivalo da će postupak nabave već biti zaključen, u sustavu javne nabave vidljivo je da je rok za dostavu ponuda pomaknut na 11. kolovoza. To znači da vozilo još uvijek nije nabavljeno, što dodatno potvrđuje kako je riječ o tehnički zahtjevnoj i izuzetno zanimljivoj javnoj nabavi.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap