Dvadesetak kilometara od Zagreba kreće milijunska modernizacija pruge, gradi se novi nathodnik
U Zagrebačkoj županiji, dvadesetak kilometara od samog glavnog grada, u povojima je jedan od najvećih projekata modernizacije željezničke pruge. Naime, u Dugom Selu trebala bi krenuti rekonstrukcija 83 kilometra tračnica do Novske. Dok se čekaju ishođenje dozvola i odabir izvođača, grad priprema izgradnju važnog nathodnika preko tračnica koji će povezati gradsko naselje s centrom. Posao bi mogao koštati milijun i pol eura.

Grad Dugo Selo | Foto: skycam croatia screenshot/YouTube
Dugo Selo odnedavno je još jedna od ključnih lokacija nadolazećih projekata modernizacije željezničke pruge. Odonuda bi, naime, trebali krenuti radovi rekonstrukcije 83 kilometara tračnica do Novske, što bi moglo koštati čak 620 milijuna eura.
U tijeku je proces ishođenja potrebnih dozvola, te je pokrenuta nabava za izvođača radova. Dok se čeka na daljnji razvoj ovog projekta, objavljena je još jedna, znatno manja, ali za grad važna nabava. Radi se o pothvatu izgradnje nathodnika nad željeznicom koji bi trebao osigurati prijelaz iznad stare pruge i dodatne sadržaje na prilaznim točkama. Izvedba posla procijenjena je na 1,5 milijuna eura, a raspisao ju je Grad.
Važna lokacija
Lokacija na kojoj se predviđa izvedba pješačkog nathodnika preko željezničke pruge smještena je u jugoistočnom dijelu Dugog Sela. Nalazi se kod križanja Ulice Bože Huzanića s glavnom gradskom ulicom nedaleko od gradskog središte, a prijelaz bi bio poveznica s naseljem Puhovo smještenim južno od pruge.
Huzanićeva ulica koja se pruža u smjeru sjeverozapad-jugoistok, vrijedi napomenuti radi šireg konteksta, glavni je prometni pravac za stanovnike Puhova te se njome odvija kolni i pješački promet. Ova ulica povezuje naselje sa središtem grada, školom, vrtićem i opskrbnim centrima, a smatra se da bi planirani nathodnik u razini pruge doveo prostor do maksimalne razine funkcionalnosti i upotpuniti opremljenost lokacije.
Izvedba u 4 koraka
Od ukupno četiri etape realizacije, u prvoj bi se trebalo razmjestiti infrastrukturne vodove na mjestima predviđenim za temeljenje konstrukcije nathodnika, prilaznih stubišta i liftova. Kad to bude realizirano, moći će se temeljiti konstrukcija nathodnika, prilaznih stubišta i liftova prilaza objektu.
U drugoj etapi trebalo bi se graditi dječje igralište u južnoj, a u posljednjoj, četvrtoj etapi još jedno sjeverno od pruge. U trećoj etapi predviđa se izgradnja trga, također sjeverno od tračnica, a iz navedenog je jasno da novi nathodnik neće biti još jedna suhoparna struktura bez okolnih sadržaja. Trebao bi biti ne samo funkcionalan, već i ugodan.
– Predmetni zahvat (stubište kao prilaz nathodniku) nalazi se u južnom dijelu sjeverne zone obuhvata između Ulice B. Huzanića i uz novu zaobilaznicu sa sjeverne strane pruge, dok se u južnom obuhvatu stubište nalazi uz sjevernu zonu – prema pruzi, stoji u izvedbenom projektu Arhingtradea.

željeznica | Pexels
Više o konstrukciji
Što se tiče konstrukcije, sam nathodnik gradit će se od betonskih predgotovljenih elemenata – prednapregnutog betona, s upornjacima također od armiranog betona. Nathodnik će biti zaštićen ogradom, koja će se oblikovati u skladu s konstrukcijom i prema analizi uže situacije, a apstrahirano bi trebala prikazivati drveće.
Stubište će se s druge strane formirati od četiri odvojena kraka povezanih podestima i izmaknutih na način da formiraju odmorišta s kojih se može sagledati okolni prostor. Do kraja izvedbe, postat će dio uređenog okoliša i komunicira sa grupom za sjedenje formiranoj uz put koji povezuje ulicu Bože Huzanića i novoplaniranu zaobilaznicu uz južnu granicu zone obuhvata sjeverne parcele.
Ništa bez klupica
U okolici nathodnika, nasuprot početka uspona stubištem zamišljene su dvije klupe koje formiraju proširenje prostora uz stubište s jedne strane kako bi ti prostori međusobno komunicirali, a s druge strane još jedna klupa gledat će na eventualne sadržaje koji bi se ondje realizirali. Uz ravno četverokrako stubište se formira pješačka zona koja je od servisne ceste na zapadu odijeljena drvoredom.
– U istočnom dijelu južne zone obuhvata smješta se dječje igralište. Prostor južne zone obuhvata koncipiran je na način da se maksimalno funkcionalno iskoristi uski prostor ostavljen za formiranje prilaza, a sam prilaz je uvjetovan položajem nathodnika, predviđa projekt.
Golemi projekt modernizacije
Napominjemo, trebao bi se urediti jednokolosiječna pruga koja trenutno služi za odvijanje međunarodnog prometa M103 Dugo Selo-Novska. Sastavni je dio koridora RH1, inače bivšeg X. paneuropskog koridora od Dobove, odnosno državne granice, preko Savskog Marofa, predmetnom dionicom kroz Vinkovce do državne granice.
Pruga je nastavak željezničke trase M102 od Zagreba do Glavnog kolodvora prema Dugom Selu. Riječ je o zajedničkoj pruzi koridora RH1 i RH2, inače bivšeg ogranka V.b i već spomenutog X. koridora. Poznao je kako bi se u kolodvoru Dugo Selo razdvojile jednokolosiječne pruge
Među osnovnim zahtjevima pronalazi se izgradnja dvokolosiječne pruge na otvorenoj željeznici te povećanje nazivne projektirane građevinske brzine na brzinu vožnje od najmanje 160 kilometara na sat. K tome, projektnom su dokumentacijom definirani ciljevi kojom bi se rekonstruirala neka stajališta, ali i gradili brojni novi nadvožnjaci ili podvožnjaci.
Već se zna i kako su radovi ugrubo podijeljeni na četiri odvojene dionice, no prije početka radova trebat će ishoditi potrebne građevinske i uporabne dozvole. Ovo je trenutno jedan od najskupljih projekata uređenja dionice željezničke mreže koji je HŽ pokrenuo. Ovdje pročitajte više o izgradnji novih nadvožnjaka na još jednoj važnoj pruzi u blizini Zagreba.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.