HAC provjerava najvažnije mostove i vijadukte: Traže se pukotine, korozija i curenje, posao nije jeftin
Izgradnja mostova, vijadukata te nadvožnjaka i podvožnjaka nije jednostavna. No, uspješan završetak gradnje ne znači da je posao gotov. Takve objekte treba provjeravati iz godine u godinu ne bi li podlegli pukotinama i koroziji. Za to se plaća stručnjake koji provjeravaju konstrukcije i na temelju pregleda prave izvještaje. HAC upravo naručuje jedan takav posao – neće biti jeftin.

nadvožnjak, ilustracija | foto: Freepik
Objekti tipa mosta na autocestama nam omogućuju da putujemo što brže inače ne tako gostoljubivim trasama. Koliko je njihova izvedba iznad kanjona ili druge vrste usječenog reljefa kompleksna pokazali su neki od najvećih projekata mostova i vijadukata u regiji, poput Pelješkog smještenog na autocesti A1.
Jednom kad su konačno izvedeni treba ih dobro održavati. Hrvatske autoceste (HAC) stoga pokreću posao pregleda svih svojih mostova, što košta skoro 200.000 eura. Nije ovo neuobičajena stvar jer se mostovi pregledavaju iz godine u godinu.
Stižu stručnjaci
Predmet pregleda glavnih mostova na autocestama koje provodi HAC podijeljen je u četiri grupe. Podjela je napravljena sukladno mjestima izvršenja. Neće biti zahvaćene sve građevine tipa most na domaćim autocestama, već će se provjeravati objekti na autocestama A1, A6, A7, A11 i A5.
– Cilj pregleda je prikupiti detaljne informacije o ukupnom stanju građevine i stanju svakog pojedinačnog dijela građevine, utvrditi sva oštećenja (položaj, uzrok, veličinu, uzrok, veličinu, utjecaj), ocijeniti stanje svakog pojedinačnog elementa obzirom na prometnu sigurnost, nosivost i trajnost te dati preporuke za redovno i izvanredno održavanje, eventualno ograničenje prometa i slično, stoji u Projektnom zadatku.
Evidencija štete
Dalje piše da se u okviru glavnog pregleda konstrukcije trebaju utvrditi i evidentirati sva oštećenja te utvrditi uzrok i utjecaj oštećenja. Glavne preglede građevine tipa most, nadvožnjak i podvožnjak koje su predmet ovog javnog natječaja koordinira voditelj tima koji je sa svojom stručnošću i iskustvom sposoban prilagoditi postupke istraživanja stanja na licu mjesta, ali i ispravno tumačiti dobivene rezultate.

autocesta | pexels
Posao od gotovo 200 tisuća eura na autocestama A1, A6 i A7 pokrit će 12 objekata koji su navedeni na popisu objekata za pregled. To su vijadukti Drženik, Dobra, Varoš i Severinske Drage (u oba smjera), most Kamačnik u oba smjera, te vijadukt Klesarija u smjeru Rijeke, kao i u smjeru Rupe. U grupi dva pregledat će se podvožnjak Varoš, nadvožnjak Medved i nadvožnjak Jastrebica.
U trećoj grupi (na autocesti A11) pregledat će se nadvožnjak Lekenik, most Duben, most Duben 2 (na državnoj cesti), nadvožnjak Dužica, Greda i Sela, propust na određenoj kilometraži, te nadvožnjak Petrovac. U planove su uključeni i nadvožnjak Jazvenik te propust na početku kraka 1 čvora Sisak. U posljednjoj, četvrtoj grupi za pregled pobrojano je čak 27 objekata tipa most pa ih nećemo ovdje sve nabrajati, ali su pobrojani u sustavu javne nabave.
Konstruktivni dijelovi
Glavni, iliti specijalistički pregled obuhvaća vizualni pregled svih elemenata građevine. Od konstruktivnih elemenata uz korištenje pokretne platforme ili skele pregledavaju se glavni nosači, poprečni nosači, ploča, stupovi stupišta i naglavne grede te upornjaci. Također je potrebno provjeriti stanje betonskih površina, pješačkih staza te razdjelnog središnjeg pojasa.
Ispituju se i prometne površine i oprema objekta, kao i sustav odvodnje te zaštitne ograde. U ispravnom stanju trebaju biti ležajevi i prijelazne naprave.
Na svim tim elementima prilikom pregleda mogu se uočiti neka od najčešćih oštećenja koja sežu od mrlje na betonu, površinske nepravilnosti pa do problema s vlagom. Vlagu nerijetko izazivaju horizontalne i vertikalne pukotine u zidovima, ili pak uzdužne i poprečne, odnosno dijagonalne pukotine. Pukotine mogu biti i mrežaste, nepravilne, a još jedan problem na mostu može biti odlamanje betona – takozvano raslojavanje. Ovdje pročitajte kakva oštećenja su uočene u najvažnijim hrvatskim tunelima.
Kad je sve gotovo
Naravno, po završetku pregleda izvodi se izvješće, točnije Izvještaj o glavnom pregledu koji sažeto opisuje sva uočena oštećenja. Navode se zaključci o potrebnim popravcima ili sanacijama odnosno dodatnim istražnim radovima.
Konačno, ispunjava se Obrazac pregleda koji ovlašteni inženjer predaje nadležnima i u papirnatom i u digitalnom obliku. S naručiteljem treba održavati redovite sastanke i biti u kontaktu te mu po završetku predati potpisanu i ovjerenu dokumentaciju sa svim traženim prilozima, zaključno stoji u Projektnom zadatku.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.