Pretraga

Kinezi grade ‘vodeni autoput’: Potrošit će 10 milijardi eura i 330 milijuna kubika zemlje

A- A+

Kina privodi kraju izgradnju monumentalnog kanala Pinglu, plovnog puta dugog 134 kilometra koji će do 2026. godine povezati unutrašnje provincije Guangxi i Yunnan s Južnim kineskim morem. Projekt, vrijedan više 10 eura, ima za cilj povećati trgovačku učinkovitost, smanjiti logističke troškove i osnažiti gospodarski razvoj unutrašnjih regija. Uz tri među najvećim brodskim prevodnicama na svijetu i napredna ekološka rješenja, Pinglu predstavlja inženjerski pothvat bez presedana. Nakon dovršetka, omogućit će plovidbu brodovima do 5.000 tona i pretvoriti kinesku unutrašnjost u novi trgovački centar Azije.

Pinglu kanal | Foto: YT screenshot

Kina je na rubu završetka jednog od svojih najambicioznijih infrastrukturnih projekata – kanala Pinglu. Ovaj kolosalni plovni put, čije je otvaranje planirano 2026. godine, povezat će unutrašnje provincije Guangxi i Yunnan, bogate prirodnim resursima, s Babu zaljevom koji se otvara prema Južnom kineskom moru. Kanal Pinglu nije samo inženjersko čudo, već i strateški potez osmišljen za preoblikovanje trgovačkih ruta, jačanje ekonomske otpornosti i smanjenje ovisnosti o obalnim prometnim točkama.

Kako se Kina približava završnici svog 14. petogodišnjeg plana, projekti ovakvih razmjera predstavljaju ključni alat za ostvarenje ciljeva gospodarskog rasta, regionalne povezanosti i geopolitičke stabilnosti.

Inženjerski pothvat bez presedana

Kanal Pinglu proteže se na više od 134 kilometra, prolazeći kroz planinske lance i područja različitih nadmorskih visina. Projekt uključuje tri masivne brodske prevodnice, među najvećima na svijetu, koje omogućuju podizanje i spuštanje brodova duž rute. Time se stvara plovni put koji može primiti plovila nosivosti do 5.000 tona, čime se otvara novi koridor za prijevoz tereta između unutrašnjosti i mora.

U izgradnji je sudjelovalo više od 35.000 radnika, a iskopano je preko 330 milijuna kubičnih metara zemlje i stijena, jedan od najvećih zemljanih radova u svijetu. Umjesto potpune automatizacije, kineski su inženjeri kombinirali ručni rad i tradicionalne metode s modernim tehničkim nadzorom, što projekt čini izuzetnim i u kontekstu globalnog građevinskog iskustva.

Pinglu kanal | Foto: YT screenshot

Ekonomski i logistički značaj

Po završetku, kanal Pinglu moći će godišnje prevoziti do 100 milijuna tona tereta, čime će postati jedan od najprometnijih unutarnjih plovnih putova u Kini. Kanal će olakšati izvoz ugljena, boksita, cementa i poljoprivrednih proizvoda iz unutrašnjih provincija prema međunarodnim tržištima. Time će se znatno smanjiti troškovi transporta i vrijeme isporuke, dok će se istodobno povećati konkurentnost industrije u unutrašnjosti, piše smoothx.com.

Prema podacima kineskog Ministarstva prometa, projekt je već privukao više od 10 milijardi eura javnih i privatnih ulaganja. Osim logistike, očekuje se da će kanal potaknuti razvoj luka, skladišnih kapaciteta i industrijskih zona duž svog koridora.

Izazovi i tehnološke inovacije

Izgradnja kanala Pinglu suočila se s brojnim geološkim i tehničkim izazovima. Ruta prolazi kroz nestabilne stijenske formacije, zbog čega su korištene ojačane strukture, senzori za praćenje pritiska u stvarnom vremenu te napredni sustavi ventilacije. Brodske prevodnice dizajnirane su kao energetski učinkoviti sustavi za uštedu vode, s visinom podizanja među najvišima u svijetu.

Velika pažnja posvećena je i zaštiti okoliša. Projekt uključuje sustave kontrole sedimenta, koridore za divlje životinje te programe pošumljavanja uz obale kanala. Ovakav pristup odražava kinesku strategiju ravnoteže između brzog razvoja i održivosti.

Pinglu kanal | Foto: YT screenshot

Strateška i geopolitička dimenzija

Osim ekonomskih učinaka, Pinglu kanal ima i snažan geopolitički značaj. Povezivanjem kopnenih provincija s Južnim kineskim morem, Kina smanjuje ovisnost o obalnim lukama koje su ranjive na zagušenja i međunarodne poremećaje. Projekt je ključni dio kineske inicijative Pojas i put i Novog zapadnog kopnenog i morskog koridora, čime se potiče integracija unutrašnjih regija u globalne trgovačke tokove.

Također, očekuje se da će kanal skratiti vrijeme plovidbe od Nanninga do zaljeva Beibu na samo 15 do 17 sati. Time će unutrašnjost Kine dobiti vlastitu „vodenu autocestu“, što će dugoročno promijeniti trgovinsku kartu jugoistočne Azije.

Model buduće kineske infrastrukture

Kanal Pinglu dio je vala infrastrukturnih projekata koji se dovršavaju diljem Kine do 2025. godine, uz brzu željeznicu Shenzhen-Jiangmen i pumpnu elektranu Luxi u Hunanu. Ovi projekti utjelovljuju kineski pristup brzom, integriranom i strateškom razvoju infrastrukture.

Prema stručnjacima, Pinglu kanal postat će jedan od najvažnijih logističkih koridora u Aziji, a njegov učinak osjetit će se i globalno, od ubrzanja trgovine s državama ASEAN-a do jačanja kineske gospodarske otpornosti.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap