Dvije slavonske državne ceste idu u sanaciju od 14 milijuna eura: Na kritičnoj dionici i gabionski zid
Dvije važne slavonske ceste zasjat će u novom ruhu. Hrvatske ceste pokreću milijunske projekte kojima će dvije važne državne prometnice dobiti sigurniju i moderniju infrastrukturu. Riječ je o zahvatima koji obuhvaćaju gotovo 24 kilometra cesta u Osječko-baranjskoj i Požeško-slavonskoj županiji.

Rekonstrukcija slavonskih cesta DC5 i DC53 | Foto: Google Maps
Hrvatske ceste (HC) nastavljaju s milijunskim rekonstrukcijama državnih cesta. Ovoga puta novo ruho dobit će dvije prometnice u Slavoniji. Riječ je o izvanrednom održavanju državne ceste oznake DC53, na dionici od rijeke Vučice do spoja na DC34 (obilaznica Donjeg Miholjca), u duljini od oko 16,90 kilometara, te o rekonstrukciji državne ceste DC5 na dionici Bijela Stijena – Cage, u duljini od 6,58 kilometara.
Za obje ceste raspisana je javna nabava, za prvu u vrijednosti od 6,3 milijuna eura, a za drugu u iznosu od 7,6 milijuna eura.
Sanacija ceste do obilaznice Donjeg Miholjca
Projektom je obuhvaćena dionica ceste između rijeke Vučice i spoja na državnu cestu DC34, a dokumentacija je izrađena na temelju geodetskog situacijskog nacrta stvarnog stanja, za čiju je točnost odgovorna ovlaštena geodetska služba. Cjelokupni projekt izrađen je računalnom obradom, primjenom suvremenih softverskih alata za cestovno projektiranje.
– Postojeća državna cesta DC53 na predmetnoj dionici izvedena je kao dvotračna prometnica širine približno šest metara. Iako su osnovni horizontalni i vertikalni elementi trase zadovoljavajući, kolnička konstrukcija pokazuje brojna oštećenja u vidu pukotina, ulegnuća i ranijih sanacija, dok su bankine neuređene i nepovoljne za odvodnju oborinskih voda. Odvodnja je riješena otvorenim kanalima, prometna signalizacija djelomično zahtijeva obnovu, a autobusna stajališta i pješačka infrastruktura nisu ujednačeno uređeni duž cijele dionice, piše u EOJN-u.

Rekonstrukcija slavonskih cesta DC5 i DC53 | Foto: Google Maps
Projektirana rješenja i obuhvat radova
Projektom izvanrednog održavanja obuhvaćena je ukupna duljina dionice od 16.663,10 metara, pri čemu se zadržava postojeća trasa ceste, a zahvati se provode bez izmjene osnovnih uzdužnih i poprečnih elemenata. Radovi uključuju zamjenu asfaltnih slojeva u kontinuiranoj debljini od osam centimetara u postojećoj širini kolnika, djelomičnu sanaciju kolničke konstrukcije na mjestima ispuha te uklapanje u postojeće infrastrukturne elemente na početku i završetku dionice.
Posebna pažnja posvećena je zadržavanju i unapređenju sigurnosti prometa, uz očuvanje postojećih pješačkih prijelaza i uvođenje novih na lokacijama s pojačanim pješačkim kretanjem. Uz kolnik se predviđa izvedba rubnih betonskih trakova i bankina od drobljenog kamena, sanacija i prilagodba pješačkih prilaza te ugradnja taktilnih površina radi osiguranja pristupačnosti osobama smanjene pokretljivosti.
Odvodnja oborinskih voda zadržava se u postojećem sustavu otvorenih kanala, uz njihovo čišćenje i uređenje, dok se autobusna stajališta i prometna signalizacija uređuju sukladno važećim propisima i pribavljenim suglasnostima. Sav uklonjeni i iskopani materijal bit će zbrinut u skladu s važećim propisima i uputama stručnog nadzora, čime se osigurava uredna i sigurna provedba zahvata.

Rekonstrukcija slavonskih cesta DC5 i DC53 | Foto: Google Maps
Rekonstrukcija državne ceste DC5
Predmet druge natječajne dokumentacije jest rekonstrukcija državne ceste DC5 na dionici 006, na potezu od granice Požeško-slavonske i Brodsko-posavske županije do naselja Cage, u duljini od 6,61 kilometar. Zahvat obuhvaća dio državne ceste D5 Lipik – Okučani, od km 8+980,00 do km 15+590,00, a provodi se na području više katastarskih općina.
Za predmetnu građevinu ishođena je pravomoćna građevinska dozvola u prosincu 2020. godine, čime su stvoreni svi preduvjeti za realizaciju projekta. Projektirana stacionaža usklađena je s važećim sustavom označavanja Hrvatskih cesta, a u dokumentaciji su korištene apsolutne stacionaže.
Na temelju provedenih terenskih istraživanja i laboratorijskih ispitivanja analizirano je više varijanti obnove kolnika. U obzir su uzeti zahtjevi projektnog zadatka, postojeći visinski odnosi te uvjeti izvođenja radova pod prometom, uz privremenu regulaciju.
Zbog izrazito lošeg stanja asfaltnog zastora predviđeno je uklanjanje postojećih asfaltnih slojeva strojnim glodanjem te njihova ponovna uporaba primjenom tehnologije hladnog recikliranja. Frezani asfalt koristi se u kombinaciji s drobljenim kamenim materijalom za izradu donjeg nosivog sloja, čime se osigurava kontrolirana homogenost materijala, mogućnost etapnog izvođenja radova i poboljšanje nosivosti kolničke konstrukcije. Nakon pripreme i nadogradnje nosivog sloja ugrađuju se novi nosivi i habajući asfaltni slojevi.

Rekonstrukcija slavonskih cesta DC5 i DC53 | Foto: Google Maps
Što će se sanirati?
Projektom su obuhvaćeni i zahvati na stabilizaciji pokosa zasjeka i nasipa, osobito na dionicama na kojima je uočena smanjena stabilnost terena. Na pojedinim mjestima predviđena je primjena geosintetika za zaštitu od erozije uz hidrosjetvu, dok se na kritičnoj dionici izvodi gabionski zid na betonskim temeljima, uz formiranje bermi radi povećanja sigurnosti i bolje preglednosti trase.
Uz navedeno, projektirana su funkcionalna raskrižja, autobusna stajališta i prateća pješačka infrastruktura u skladu s važećim propisima, kao i rekonstrukcija javne rasvjete na mjestima povećanog prometnog i pješačkog opterećenja. Time se osigurava viša razina prometne sigurnosti, bolja protočnost prometa i kvalitetnije uklapanje prometnice u prostor.