Pretraga

Izgradnja mega tunela iz druge perspektive: Ovako Švicarci na revolucionaran način rade iskop i završnu oblogu

A- A+

Izgradnja baznog tunela Mont Cenis, dugog 57,7 kilometara, jedan je od najvećih infrastrukturnih projekata u Europi, a vodi ga švicarska kompanija Implenia. Na gradilištu je odnedavno i nova ‘zvijezda’ – inovativni stroj za automatiziranu hidroizolaciju i betoniranje, što značajno ubrzava radove i povećava sigurnost. Riječ je o revolucionarnom pristupu koji uključuje dvije paralelne ekipe koje istovremeno izvode iskop i završnu oblogu tunela.

Tunel Mont Cenis | Foto: Implenia

Izgradnja baznog tunela Mont Cenis, dugog 57,7 kilometara, jedan je od najvećih infrastrukturnih projekata u Europi. Švicarska kompanija Implenia vodi konzorcij i već tri godine gradi gotovo šest kilometara tunelskih cijevi. Od ožujka 2025. koriste novi, posebno razvijeni stroj koji automatizira hidroizolaciju, armiranje i betoniranje protusvodne baze tunela. Cilj je ubrzati radove i smanjiti broj nesreća na gradilištu.

Nakon tri godine fokusiranih na tradicionalni iskop, projekt je ušao u novu fazu. Dok jedan tim nastavlja iskop sprijeda, drugi radi na završnoj oblozi tunela straga, stvarajući konačnu konstrukciju. Vodeći ljudi kompanije objašnjavaju da paralelni rad dvaju timova, iako složen i logistički zahtjevan, štedi oko godinu dana u izvođenju projekta.

Izdvojeni članak

Nastavlja se britanski mega projekt: Stroj od 1.700 tona probio tunel ispod Londona, ali još nije gotovo

Oblaganje poda tunela

Prvi zadatak drugog tima jest pripremiti donju trećinu tunela, odnosno oplatu poda. Prije rada stroja, radnici pripremaju tlo nanošenjem morta. Zatim se postavlja hidroizolacijski sloj sastavljen od geotekstilne tkanine, geomembrane i zaštitne crne folije. Nakon toga slijedi postavljanje armature za ravnomjernu raspodjelu vučnih sila, a posljednji korak je postavljanje oplate za betoniranje.

Jedan od glavnih ljudi na projektu, Alexander Heim, ističe kako je hidroizolacija posebno zahtjevna te da Implenia proizvodi ekstra jaki sloj debljine tri milimetra i širine dva metra. Geotekstil dolazi u rolama težine oko 150 kilograma, koje se moraju pažljivo postaviti i učvrstiti vijcima. Geomembrana se zavaruje na podloške, a zaštitna folija potom se spaja na geomembranu. Role i armatura dovode se pomoću vitla i kranskih dizalica ugrađenih u stroj, što olakšava rukovanje.

Tunel Mont Cenis | Foto: Implenia

Tunel Mont Cenis | Foto: Implenia

Smanjenje rizika od nesreća

Rad s teškom opremom nosi velik rizik od nesreća. Alexander Heim objašnjava da je zato njihova misija jasna – odgovorni su da se njihovi zaposlenici navečer vrate kući u dobrom zdravlju. Upravo je ta briga potaknula razvoj inovativnog stroja za oblaganje tunela.

Tim, uključujući višeg inženjera Florenta Baulata i voditeljicu okoliša Karine Puyjarinet, definirao je sedam ključnih kriterija za stroj: jednostavnu montažu i demontažu, pristupačnost, pristup stroju, radne stanice, rukovanje alatima, održavanje i automatizaciju. Baulat naglašava kako stroj mora olakšati transport materijala unutar tunela i omogućiti radnicima da svoj posao obavljaju što ergonomski i sigurnije. Cilj je smanjiti ručni rad i osigurati pomoćne uređaje za podizanje nadohvat ruke.

Tunel Mont Cenis | Foto: Implenia

Suradnja s tvrtkom Kern

U suradnji s Kern Tunneltechnik iz Švicarske i njihovom tvornicom u Sloveniji, inovativni stroj razvijan je tijekom godinu dana. Od ožujka 2025. stroj radi na ulazu u tunel i napreduje unatrag u koracima od deset metara. Baulat ističe kako su zaposlenici oduševljeni: „Osmijeh na njihovim licima govori koliko im stroj olakšava posao.“ Kern je pružio stručnu podršku u dizajnu i montaži, što je omogućilo prilagodbu stroja posebnim zahtjevima projekta.

Karine Puyjarinet naglašava važnost ergonomskog dizajna alata i prilagodbe radnog okruženja potrebama korisnika. Time se omogućuje da alat funkcionira ispravno već tijekom proizvodnje, a moguće prilagodbe rade se u tvornici ili na licu mjesta tijekom montaže.

Izdvojeni članak

Švicarci ispod zemlje grade posebne objekte u Švedskoj: U blizini nuklearke nalazit će se tunel i tri spremišta

Dio TELT projekta

Tunel Mont Cenis dio je željezničkog projekta Lyon-Torino, brze pruge koja je trenutno u izgradnji. Glavna komponenta projekta je spomenuti bazni tunel koji tvori novu željezničku vezu između Lyona i Torina. Ukupna duljina nove pruge je oko 270,8 kilometara, od čega je 140 kilometara u Francuskoj, a 46,7 kilometara u Italiji. Projekt je važan element europskog planiranja željezničke infrastrukture i podržava ga EU. Cilj mu je ubrzati tranzitni željeznički promet u smjeru istok-zapad između Francuske i Italije te je dio željezničkih osi TEN 6 između Lyona i Budimpešte.

Implenia je dio gradilišta TELT CO08, koje uključuje izgradnju baznog tunela Mont Cenis. Također, švicarska kompanija je 2021. godine, zajedno s partnerima NGE, Rizzani De Eccher i Itinera Spa, dobila narudžbu za izgradnju Lota 3 tunela. Projekt uključuje izgradnju dvije cijevi duge 2.839 metara prema Italiji, uključujući 11 sigurnosnih ogranaka i 140 metara pokrivenog iskopa. Više u europskim mega tunelima u izgradnji, pročitajte ovdje.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap