Pretraga

Napokon otvorena druga cijev alpskog mega tunela: 13 kilometara koštalo je čak 700 milijuna eura

A- A+

Nakon desetljeća planiranja i gradnje otvorena je druga cijev tunela Fréjus između Italije i Francuske. Vrijedan 700 milijuna eura, tunel od 12,9 km ima 34 skloništa za pješake, devet obilaznica za hitne službe i centraliziranu kontrolnu postaju. Projekt značajno poboljšava sigurnost razdvajanjem prometnih tokova, gdje svaka cijev služi jednom smjeru, jedna prema Francuskoj, a druga prema Italiji.

Tunel Frejus, Francuska | Foto: SFTRF

Europa je u 2025. godini veliko gradilište, a posebna se pozornost posvećuje tunelogradnji. Tako je početkom kolovoza otvorena druga cijev tunela Fréjus, jednog od najdužih europskih cestovnih tunela, čime je postignut značajan prometni napredak između susjedne Francuske i Italije, službeno je objavila kompanija SFTRF. Inače, riječ je o kompaniji u prvenstvenom vlasništvu Francuske države, osnovanoj za upravljanje dvjema ključnim alpskim prometnim infrastrukturama: cestovnim tunelom Fréjus i autocestom A43 Maurienne.

Glavne značajke druge cijevi

Druga cijev tunela donosi značajno poboljšanje razdvajanjem prometnih tokova, jer je svaka cijev namijenjena jednom smjeru – jedna prema Francuskoj s pripadajućom servisnom platformom, a druga prema Italiji sa svojom servisnom cestom. Time se smanjuje rizik od prometnih nesreća i olakšavaju hitne intervencije. Na talijanskoj strani tunela nalazi se centralizirana kontrolna postaja najnovije generacije, koja koordinira rad obje cijevi, upravlja ventilacijom, signalizacijom i sigurnosnim sustavima, osiguravajući maksimalnu učinkovitost i brz odgovor u hitnim situacijama.

Kako bi se omogućila sigurna evakuacija pješaka u slučaju nesreća ili požara, izgrađeno je ukupno 34 zakloništa raspoređenih između francuske i talijanske zone, dok je za hitne službe osigurano devet provoznih obilaznica. Za tehničku podršku i upravljanje radom opreme tunela, izgrađene su i šest podzemnih tehničkih stanica. Sustav ventilacije cijevi je uzdužan i dodatno pojačan akceleratorima, dok dvije masivne jedinice za usis dima omogućuju brzu i učinkovitu evakuaciju dima u slučaju požara. Konačno, svaki prostor skloništa i međuprostor opremljeni su naprednim protupožarnim nišama i sustavima za detekciju dima, koji osiguravaju pravovremeno otkrivanje i reakciju na moguće opasnosti.

Tunel Frejus, Francuska | Foto: SFTRF

Ključne brojke projekta

Ukupna vrijednost projekta iznosi 700 milijuna eura, a tunel se proteže na impresivnih 12,9 kilometara. Svaka prometna cijev ima unutarnji promjer od 8 metara, dok je širina prometne trake 3,5 metra, čime se osigurava nesmetano i sigurno kretanje vozila. Infrastruktura uključuje i jednu suvremenu centraliziranu kontrolnu postaju koja koordinira sav promet i sigurnosne sustave tunela. Na raspolaganju je 34 skloništa za pješake – 18 s francuske i 16 s talijanske strane, raspoređena tako da omogućuju brzu evakuaciju.

U slučaju nužde, hitne službe mogu koristiti devet provoznih obilaznica, od kojih se četiri nalaze u Francuskoj, a pet u Italiji. Sustav ventilacije pojačan je s dvije snažne jedinice za usisavanje dima, dok pravilan rad svih sustava nadzire šest podzemnih tehničkih stanica raspoređenih duž obje cijevi.

Tunel Frejus, Francuska | Foto: SFTRF

Tunel dugačak 13 kilometara

Prva cijev tunela Fréjus prolazi ispod planine Col du Fréjus u Kotskim Alpama, povezujući Modane u Francuskoj i Bardonecchiu u Italiji. Ovaj tunel predstavlja ključni prometni pravac između dviju zemalja, koji se koristi za čak 80 posto komercijalnog cestovnog prometa preko Alpa. Izgradnja tunela, dugog 13 kilometara, započela je 1974. godine, a završena 1980., uz trošak od približno 700 milijuna eura.

Danas je Fréjus trinaesti najduži cestovni tunel na svijetu, a upravljanje dionicama podijeljeno je između francuske tvrtke SFTRF i talijanske tvrtke SITAF. Do tunela se s talijanske strane može doći autocestom A32 Torino-Bardonecchia ili državnom cestom SS335 iz Oulxa, dok se s francuske strane pristupa cestom A43 koja povezuje Lyon i Chambéry. Tijekom prvih dvadeset godina tunel je prošlo više od 20 milijuna vozila, što svjedoči o njegovoj važnosti za međunarodni promet. Pogledajte ovdje kako tunelske ‘krtice’ buše jedan od najdužih europskih tunela.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap