Susjedi će obnavljati svoj najduži tunel, star je 70 godina i dio velikog plana rekonstrukcije željeznice
Crna Gora nastavlja s modernizacijom svoje prometne infrastrukture, a među najvažnijim projektima je rekonstrukcija tunela Sozina, najdužeg tunela u zemlji starog gotovo 70 godina. Radovi bi mogli započeti nakon 2027. godine, a do tada će se provesti detaljna ispitivanja i izrada projektne dokumentacije vrijedne 850.000 eura. Projekt je dio šire rekonstrukcije pruge Podgorica-Bar, koja će omogućiti brži i sigurniji željeznički promet te integraciju s europskim standardima. Paralelno, Crna Gora planira izgradnju više od 600 kilometara novih autocesta i brzih cesta, što će značajno unaprijediti povezanost i prometnu sliku zemlje.

tunel Sozina spreman za rekonstrukciju, Crna Gora | Foto: ŽICG
Susjedna Crna Gora nastavlja ambiciozna infrastrukturna ulaganja, nakon što su u posljednjih nekoliko godina realizirani značajni projekti autocesta i brzih cesta, a sada se pažnja okreće i željezničkoj mreži. Na redu je rekonstrukcija tunela Sozina, najdužeg tunela u Crnoj Gori, starog gotovo 70 godina. Radovi bi mogli započeti nakon 2027. godine, a do tada će se provesti detaljno ispitivanje stanja tunela te izrada projektne dokumentacije, vrijedne oko 850.000 eura, u sklopu šire rekonstrukcije pruge Golubovci-Bar. Cilj je uskladiti prugu s europskim standardima, povećati sigurnost i unaprijediti učinkovitost željezničkog prometa.
Financiranje i pripremni radovi
Projekt modernizacije tunela Sozina financira se bespovratnim sredstvima putem Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF) uz podršku Europske investicijske banke (EIB). Sredstva su namijenjena provođenju geotehničkih, geodetskih i građevinsko-konstruktivnih istraživanja te izradi projektne dokumentacije. Temeljita analiza omogućit će precizno procjenjivanje nosivosti konstrukcije, stanja obloga i odvodnih sustava tunela, što je ključno za definiranje potrebnih sanacijskih mjera i dugoročnu sigurnost.
Tunel Sozina, dug 6,17 kilometara, izgrađen je krajem 1950-ih kao dio dionice pruge Beograd-Bar. Trenutačno prolazi oko 30 vlakova dnevno, a brzina vlakova ograničena je na 80 kilometara na sat, dok na pojedinim dijelovima vrijedi ograničenje od 30 km/h. U završnoj fazi je čišćenje svoda tunela pod visokim tlakom, što omogućuje vizualnu identifikaciju oštećenja. Nakon toga slijede detaljna istraživanja koja uključuju georadarsko skeniranje, termografsku analizu te geološka i geotehnička ispitivanja.

tunel Sozina spreman za rekonstrukciju, Crna Gora | Foto: ŽICG
Ciljevi modernizacije
Primarni cilj rekonstrukcije tunela je podizanje sigurnosnih i tehničkih standarda na razinu europskih TSI specifikacija za interoperabilnost. Planira se unaprijediti stabilnost konstrukcije, odvodnju i cjelokupnu funkcionalnost tunela, čime će se osigurati dugoročna pouzdanost i sigurnost željezničkog prometa.
Nakon završetka projektne dokumentacije i definiranja prioritetnih mjera sanacije, raspisat će se natječaj za izvođenje radova. Time započinje konkretna realizacija unutar šire rekonstrukcije pruge Podgorica-Bar.

tunel Sozina spreman za rekonstrukciju, Crna Gora | Foto: ŽICG
Šira infrastruktura i strateški razvoj
Tunel Sozina dio je cjelovitog modernizacijskog plana željezničke pruge standardnog kolosijeka, što će omogućiti brže i učinkovitije putovanje između Podgorice i Bara te poboljšati kvalitetu prijevoza tereta i putnika. Uz to, Crna Gora do 2040. godine planira izgradnju čak 623 kilometra autocesta i brzih cesta, uključujući dva velika autocestovna koridora i pet brzih prometnica.
Procijenjena vrijednost ovog strateškog infrastrukturnog programa prelazi osam milijardi eura, a prve dionice već su u fazi pripreme, čime se očekuje temeljita promjena prometne i gospodarske slike zemlje. Više o tome pročitajte ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.