Suvlasnik poznate građevinske firme otkrio nam je ključ uspjeha na gradilištu, možda ćete se iznenaditi
Kako danas pronaći posao, a kako radnike? Kako izgleda jedan dan na gradilištu? Je li važnija plaća ili radno okruženje? Što je ključ uspjeha na građevinskom projektu? Na sva ova pitanja odgovorili smo na našoj konferenciji Bauštelski retrovizor, u sklopu koje smo razgovarali sa suvlasnikom i direktorom DOMinvest grupe Sašom Perkom.

Saša Perko, suvlasnik i direktor DOMinvest grupe | Foto: baustela.hr
Krajem ožujka održali smo konferenciju pod nazivom Bauštelski retrovizor, na kojoj smo dali osvrt na događanja u svijetu građevine prošle godine. Okupili smo ključne aktere iz sektora, a među njima smo imali priliku ugostiti i Sašu Perka, suvlasnika i direktora DOMinvest grupe.
Iako je sve krenulo od jedne tvrtke, danas je DOMinvest grupacija firmi koja svojim klijentima pruža potpunu uslugu gradnje.
– Po struci sam inženjer građevine, a još od studentskih dana sam govorio da si za 30. rođendan želim pokloniti firmu i postati poduzetnik. To je na kraju došlo i ranije, sa 26 godina sam otvorio svoju prvu projektantsku firmu. Danas je to DOMinvest grupa koja se bavi dosta širokim spektrom radova, od projektiranja, izvođenja, razvoja projekata pa do prodaje materijala, započeo je Perko.
‘Zaposlenici su jezgra svake firme’
DOMinvest grupaciju vodi sa svojim bratom, Deanom Perkom. Otkrio nam je i kako se ideja o građevinskoj firmi rodila na obiteljskom božićnom ručku.
– Njega sam prvog ‘pridobio’ za osnivanje građevinske firme. Za roditelje je trebalo malo duže, no evo danas se majka bavi administracijom i financijama, a otac nam je bio prvi radnik na gradilištu. Sada se više bavi voznim parkom. Nas četvero smo bili prvim tim firme koju danas čini više od 60 ljudi, otkrio je Perko.
Velike tvrtke zahtijevaju i povećanu brigu o ljudskim resursima. Složio se s time i Perko koji nam je rekao da su zaposlenici ipak jezgra svake firme.
– To možda zvuči kao klišej, no mi smatramo da nije ako stvarno to mislite i radite nešto po tom pitanju. Mi smo dosta radili za inozemno tržište, Njemačku, Austriju, Švicarsku, nešto i za Irsku. Tu smo vidjeli nekakve koncepte poslovanja koje su nešto drugačiji nego u Hrvatskoj. To su nam bile zvijezde sjevernjače prema kojima smo mi išli, pojasnio je Perko.
Perko je istaknuo da su u početcima imali i problema kad je u pitanju percepcija klijenata prema njima, jer, kako kaže, građevina je ipak konzervativnija industrija.
– ‘Ozbiljniji igrači’ su se u početku čudili da brat i ja stojimo iza ove firme. Bilo je tu i komentara poput ‘zašto njih dvojica tako mladi to rade?’, ‘što se ova dvojica klinaca igraju ozbiljnog posla?’. U građevini su još uvijek prisutne tradicionalne vrijednosti, konzervativnija je industrija, tako da očekuje da firme vode stariji ljudi. Mi smo ipak dolazili sa nekim drugačijim idejama, mislim da je to upravo ključ nekog našeg uspjeha i brzog rasta, uz drugačiji pristup zaposlenicima, klijentima i komunikaciji, rekao je Perko.

Marko Matijević (baustela.hr) i Saša Perko (DOMinvest grupa) | Foto: baustela.hr
Potpuna usluga gradnje
Kao grupacija, DOMinvest se bavi širokim spektrom usluga. Perko nam je objasnio kako su sve to povezali.
– Tek smo prošle godine osnovali grupaciju koja je zapravo firma majka svima ostalima koje su ispod. DOMinvest je građevinska firma i bavi se isključivo izvođenjem radova, DI plan je projektantska firma koja se bavi arhitekturom, statikom, inženjerstvom i nadzorom nad gradnjom. Imamo i DOMinvest development koji se bavi razvojem projekata. To je ono što ljudi zovu investiranje – kupimo parcelu, isprojektiramo, izgradimo stanove i onda ih plasiramo na tržište. Tu je i naša nova priča s prodajom materijala, odnosno keramičkih pločica, pojasnio je.
Za cijelu grupaciju je prošla godina bila odlična, a Perko je istaknuo da je slična stvar u cijelom sektoru. Bavili su se s puno različitih projekata, poput obnove Instituta Hrvoje Požar, izgradnje vrtića i stambenih zgrada.
– Mi smo rasli za nekih stotinjak posto, to nam je prosjek od samog početka. Sigurno je projekt rekonstrukcije zgrade Instituta jedan od zanimljivijih na kojima smo radili smo bili glavni izvođač. Gradili smo i dva vrtića, a krenuli i sa glazbenom školom u Samoboru te domom zdravlja u Odri. Završili smo i projekt u Kerestincu, koji je bio naš drugi razvojni projekt koji se bavi prodajom stanova. Bilo je i dosta arhitektonskih projekata, također vrtići, škole, muzeji i jedan hotel u Istri, rekao je.
Izgradnja iz nule ili obnova?
Na pitanje o tome koji projekti su teži, izgradnja iz nule ili obnova zgrada, Perko je odgovorio da je teška sama odluka u što se treba upustiti.
– Svakako su konzervatori ovdje vrlo bitna karika i njihov posao je vrlo zahtjevan. Treba osigurati da se vizura grada ne uništi, pa tako i teška odluka trebamo li nešto graditi ispočetka ili obnoviti. Kod izgradnje je najveći izazov sve završiti u rokovima, a na gradilištu neprestano iskaču novi problemi i bitno ih je rješavati. S druge strane, obnova zahtijeva puno inženjerskog znanja, a rokovi nisu presudni jer nikad ne znaš na što ćeš naići, pojasnio je.
Kada pričamo generalno, zaključuje Perko, u inženjerskoj djelatnosti je netko dobar u odnosu na koliko brzo i kvalitetno rješava probleme.

Saša Perko, suvlasnik i direktor DOMinvest grupe | Foto: baustela.hr
Emocionalna inteligencija ključna na gradilištu
Na DOMinvestovim gradilištima uglavnom radi oko sto ljudi u različitim fazama, a Perko kaže da je dobro vođenje ljudi ključ uspješnosti nekog projekta.
– Na gradilištu je puno kooperanata različitih struka, godina i kultura, tako da je vrlo bitno to uskladiti. Suština svega je kvalitetno vođenje ljudi. Jako je bitno imati emocionalnu inteligenciju na visokoj razini kada je u pitanju vođenje velikog projekta. Uz tehničko znanje, to podrazumijeva visoke vještine komunikacije, empatije, dogovora, kompromisa i dosljednosti na projektu. Što su inženjeri ili voditelji projekata vještiji u tome, to su projekti i uspješniji, izjavio je.
Rekao je i da netko ima bolje ili lošije predispozicije za uspješno vođenje ljudi, ali i da se sve može naučiti.
– Karakter i osobine ličnosti je teško mijenjati, ali vještine komunikacije se mogu naučiti. Jedna od najbitnijih stvari je zaposlenicima pokazati neku viziju tko smo, što smo i kud želimo doći. Kada to prepoznaju, puno se lakše poistovjete sa firmom i sa ljudima oko sebe, pojasnio je.

Emocionalna inteligencija je ključna na gradilištu | Foto: DOMinvest
Bitna je neprestana edukacija
U DOMinvestu veliki naglasak stavljaju na razvoj zaposlenika, kako na gradilištu, tako i u projektnim uredima.
– Zadnjih godina puno radimo na strukturi samih pozicija, na što jasnijem opisu posla, razvoju ljudi i na edukacijama. Jedna od naših osnovnih temeljnih vrijednosti je razvoj znanja. Sve naše HR inicijative usmjeravamo ka povećanju tog znanja, uz sve ostale benefite zaposlenika, započeo je Perko.
Objasnio je i kako to funkcionira u praksi.
– Na gradilištu obično majstori prenose znanje direktno jer su na istom mjestu pa pokažu jedni drugima kako se nešto radi. U projektiranju je to malo kompliciranije jer svatko sjedi za svojim računalom i ne vidi se što tko radi. Zato imamo tjedne radionice za svaki od naših timova. Primjerice, imamo radionice statike i radionice arhitekture, na kojima svi sudionici diskutiraju o nekoj temi ili slušaju neko predavanje koje je u biti rješenje nekog problema. To nam se pokazalo kao odličan alat za transfer znanja unutar same firme, pojasnio je.
Perko je napomenuo da je najljepša stvar kada netko prizna svoju grešku i objasni je drugima tako da se ona ne ponovi.
– To je preduvjet za rast, jer ako ne možeš prihvatiti prvo svoju grešku, kako ćeš uopće promijeniti to? Mora postojati neka konstruktivna kritika koju možemo dati jedno drugome i biti otvoreni. Ljudi koji to shvaćaju puno brže rastu, napreduju i penju se po ljestvicama, kakve god one bile, zaključuje.
Kako naći i zadržati radnika?
Često se danas priča o manjku radne snage, ne samo u građevinskom sektoru, već i u turizmu, ugostiteljstvu i proizvodnom sektoru. Perko je rekao da je to problem koji je prisutan već skoro desetak godina.
– Mi kad smo osnivali prvu firmu, imali smo problema s radnom snagom. Išli smo po radnike u Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Makedoniju, no s vremenom se i taj bazen iscrpio, rekao je Perko.
Kada se i pronađe kvalitetan radnik, bitno ga je zadržati.
– Mi se nikada nismo mogli mjeriti u financijama kao što su to možda mogle neke druge firme koje su bile već etablirane na tržištu. Morali smo radnike privući nekim drugim metodama, odnosno međuljudskim odnosima. Jedna od naših osnovnih vrijednosti unutar firme je otvorenost. Kada nekome nešto ne odgovara, mi pričamo i ostvarujemo dijalog. Ta suradnja je uvijek win-win i za poslodavca i za zaposlenika, pojasnio je Perko.

Foto: DOMinvest
U DOMinvestu ne bježe od činjenice da je plaća i dalje najvažniji faktor zadovoljstva zaposlenika, ali stavljaju veliki naglasak na poboljšanje radnih uvjeta.
– Dvaput godišnje imamo ankete u firmi gdje ljudi mogu anonimno reći šta misle i što ih muči, predlagati neke nove stvari. Primijetili smo zapravo da je njima najbitniji razvoj i upravo na tome nam je fokus zadnjih godina, da im to omogućimo, rekao je.
Tu su i ostali benefiti, poput hranarine i prijevoza. Ovisno o poziciji neki dobivaju i svoja vozila, a ako nisu iz Zagreba riješeno im je i pitanje smještaja.
– Dodatna pogodnost je i određeni budžet za vanjske edukacije. Vrlo često i mi poguramo zaposlenike na neke edukacije, baš zato da napreduju ako prepoznamo u njima da imaju potencijal za neku poziciju ili vještinu, rekao je.
Cijeli razgovor sa Sašom Perkom, suvlasnikom i direktorom DOMinvest grupe, pogledajte ovdje.
Online konferenciju Bauštelski retrovizor održao je portal baustela.hr. Srebrni partneri projekta su Wienerberger Hrvatska i DOMinvest grupa. Prijatelj projekta je Hrvatska gospodarska komora.