Afrikanci za Svjetsko prvenstvo ulažu milijarde u željeznice, a modernizirat će i najvažnije zračne luke
Maroko ulaže milijarde dolara u velike infrastrukturne projekte kako bi se što bolje pripremio za nadolazeće Svjetsko prvenstvo u nogometu 2030. godine. U suradnji s Vladom Južne Koreje osigurali su više od 904 motorna vlaka u svrhu modernizacije metroa. Uz to, čak 35 gradova dobit će suvremenu infrastrukturu, dok će se značajna sredstva uložiti i u proširenje kapaciteta te modernizaciju zračnih luka. Također, u planu je izgradnja podmorskog tunela koji bi spajao Maroko sa Španjolskom, iako nije izgledno da će biti završen do početka SP-a.

Maroko | Foto: YouTube screenshot
Maroko se sprema za organiziranje Svjetskog prvenstva u nogometu 2030. godine. Krajem prošlog mjeseca njihove vlasti potpisale su ugovor s kompanijom Hyundai Rotem za isporuku 240 međugradskih metro motornih vlakova i 200 unutargradskih metro motornih vlakova kao dio velikog infrastrukturnog projekta Marokanskog državnog željezničkog ureda (ONCF). Ovaj ugovor dolazi u okviru ambicioznog projekta koji Maroko provodi od srpnja 2024. godine, a kojim se planira nabaviti četiri vrste željezničkih vagona, ukupne vrijednosti od 3,7 milijardi dolara.
904 motorna vlaka
Maroko bi trebao ukupno pribaviti 904 motorna vlaka, raspoređena u četiri kategorije: 144 vlaka za velike brzine (320 km/h), 320 polubrza vlakova (200 km/h), 240 međugradskih metro vlakova (160 km/h) i 200 unutargradskih metro vlakova (160 km/h). Ministar Južne Koreje Park Sang-woo i zamjenik ministra Baek posjetili su Maroko u srpnju i listopadu 2024. godine, gdje su se sastali s marokanskim ministrom prometa i generalnim direktorom ONCF-a. Također su održali sastanke s ministrom zaduženim za ulaganja i javne politike u studenom iste godine. Cilj tih susreta bio je jačanje bilateralne suradnje te promocija južnokorejske željezničke tehnologije, poznate kao K-Rail.
Tijekom pregovora, južnokorejska strana naglasila je ključne prednosti svojih tvrtki, uključujući pravovremeni završetak projekata, mogućnost lokalne proizvodnje i suradnje s naručiteljima te dokazanu kvalitetu kroz uspješne međunarodne projekte. Osim same isporuke vlakova, Hyundai Rotem i Korail ponudili su sveobuhvatan paket održavanja koji uključuje prijenos tehnologije i obuku marokanskih željezničkih inženjera. Ovaj element bio je ključan za osiguranje ugovora, budući da Maroko nastoji postići veću samodostatnost u održavanju željezničke infrastrukture.
Investicije u 35 gradova
Maroko je pokrenuo i ostale velike projekte koji će obuhvatiti gotovo 35 gradova, a ukupne investicije mogle bi premašiti 34 milijarde dolara u sljedećih pet godina. Ministar Nizar Baraka izjavio je da će 35 gradova imati koristi od razvojnih i infrastrukturnih projekata, uključujući željezničke, cestovne i energetske sektore, u pripremi za Svjetsko prvenstvo.
Također, prema ministru prometa Abdulu Samadu Qayuhu, željeznički projekti pokrenuti prije dvije godine predstavljaju najveći razvoj željeznica u povijesti zemlje. Kapacitet prijevoza vlakovima povećat će se s 53 milijuna putnika u 2024. godini na više od 55 milijuna putnika u 2025. godini, a broj putnika će gotovo udvostručiti do kraja 2030. godine.
Za realizaciju tih ciljeva, Maroko je osigurao financijska sredstva za projekt brze željeznice, nabavku novih vlakova te izgradnju novih željezničkih kolodvora. Ukupna ulaganja u željezničku infrastrukturu do 2030. godine procijenjuju se na oko 8,6 milijardi dolara. Za razvoj zračnog prometa predviđena su ulaganja u modernizaciju i proširenje najvećih zračnih luka, uključujući Casablancu, Rabat, Tangier, Marrakesh, Fez, Tetouan i Agadir, s planiranim povećanjem kapaciteta za milijune putnika godišnje.
Tunel koji spaja Maroko i Španjolsku?
Uskoro bi mogla krenuti izgradnja mega tunela koji će spajati Afriku i Europu. Vrijednost projekta iznosi sedam milijardi eura, dok bi tunel trebao biti dugačak 27 kilometara – spajat će Punta Palomu u Španjolskoj i Malabatu u Maroku.
Novi tunel skratio bi vrijeme putovanja za gotovo sedam sati, dok se predviđa kako bi mogao prevoziti do 12,8 milijuna putnika godišnje. Iako su postojali planovi da se tunel izgradi do Svjetskog prvenstva 2030. godine, izgledno je da će izgradnja potrajati još duže. Više o tome pročitajte ovdje.