Pretraga

Mostovi se saniraju ‘kao na traci’: HAC ulaže pola milijuna eura u obnovu važnog prijelaza na A3

A- A+

Nastavlja se val obnove nadvožnjaka i mostova na hrvatskim autocestama. Radovi neće zaobići ni most Rešetarica na autocesti A3, u blizini čvora Nova Gradiška. Objekt je u lošem stanju, a jedino su ograđeni dijelovi još u zadovoljavajućem stanju, što dovoljno govori o opsegu predstojeće sanacije, koja će obuhvatiti sve, od gornjeg ustroja do upornjaka. Za projekt je raspisan i javni natječaj vrijedan gotovo 500.000 eura.

most Rešetarica | Foto: Google maps

Hrvatske autoceste ‘kao na traci’ nastavljaju s nizom projekata sanacije mostova i nadvožnjaka na svojoj mreži. Među njima je i most Rešetarica na autocesti A3 Bregana – Zagreb – Lipovac, koji će uskoro zasjati u novom ruhu. Prema dokumentaciji objavljenoj u javnoj nabavi, raspisan je natječaj za izvođača radova vrijedan 490.000 eura, kojim će se ovom poprilično oštećenom objektu doslovno udahnuti novi život.

AB most dug 33 metra

Most Rešetarica nalazi se na kilometru 168+125 autoceste A3, na dionici Nova Gradiška – Lužani. Riječ je o pločastom armiranobetonskom mostu preko tri polja, ukupne duljine 33,60 metara, dok ukupna širina oba mosta (lijevi i desni objekt) iznosi 28,80 metara. Rasponska konstrukcija izvedena je kao AB ploča koja se na srednje stupove oslanja preko trake od olovnog lima debljine pet milimetara i sidri, a na upornjacima preko neoprenskih ležajeva. Stupovi su upeti u temelje, dok su s pločom povezani zglobno.

Kolnik širine 10,70 metara sastoji se od dviju voznih traka po 3,75 metara, zaustavne trake od 2,50 metara, rubnih traka širine 0,50 metara te razdjelne trake širine 0,20 metara. S obje strane kolnika nalaze se pješački hodnici širine 1,70 metara, nagnuti prema kolniku padom od dva posto. Na hodnicima su izvedene pješačke i čelične odbojne ograde.

most Rešetarica | Foto: Google maps

Jedino su ograde u dobrom stanju

Staze mosta izvedene su od armiranog betona širine 1,70 metara, s pješačkim i odbojnim ogradama te bočnim slivnicima za prikupljanje i odvodnju oborinskih voda. Beton staza pokazuje ljuštenja, pukotine i lokalnu koroziju armature, koja je mjestimično bez zaštitnog sloja. Na podgledu konzolnih dijelova uočene su mrlje od korozije, izluživanja i oštećenja u blizini slivničkih cijevi i drugih prodora kroz konstrukciju.
Slivnici su začepljeni kamenjem, vegetacijom i nečistoćama, što ubrzava propadanje betona i armature. Ograde su uglavnom u dobrom stanju, uz manja oštećenja antikorozivne zaštite i početke korozije na sidrenim pločama.

Rasponska konstrukcija debljine 50 centimetara izvedena je kao AB ploča s hidroizolacijom i asfaltom na gornjoj strani. Tijekom pregleda na desnom mostu izvođeni su radovi na sanaciji kolnika, pa pregled habajućeg sloja nije bio moguć. Na lijevom mostu zabilježene su manje pukotine koje ne zahtijevaju hitnu sanaciju. Na podgledu konstrukcije uočene su uzdužne pukotine širine do 1,7 milimetara, koje prate položaj armature, te manje poprečne pukotine u srednjem rasponu. Uočena je i nedovoljna debljina zaštitnog sloja armature te odlamanja betona oko otvora slivnika.

Upornjaci su oštećeni vlaženjem i propuštanjem vode kroz dilatacijske reške. Posljedično dolazi do ljuštenja i korozije armature, rasta mahovine i raspucavanja betona. Na spoju upornjaka U2 lijevog i desnog mosta otvorila se pukotina širine 2,5 milimetara.

Most Rešetarica | Foto: EOJN

Projektno rješenje i plan sanacije

U vrijeme pregleda na desnom su se mostu izvodili radovi sanacije kolnika, dok su na lijevom utvrđena manja oštećenja koja ne zahtijevaju hitnu intervenciju. Glavna oštećenja locirana su na podgledu rasponske konstrukcije, uzdužne i poprečne pukotine te degradacija oko slivnika. Sanacija kolnika ovom fazom nije predviđena.

Sanacija obuhvaća revizijske staze s opremom, koje će se obnoviti hidrodinamičkim uklanjanjem oštećenih slojeva i reprofilacijom polimercementnim mortom R4, uz sanaciju manjih oštećenja opreme. Upornjaci će se sanirati hidrodinamičkim uklanjanjem degradiranog betona i ugradnjom R4 morta ili betona, ovisno o debljini sloja. Na stupištima će se tiksotropnim cementnim mortom zatvoriti segregirana područja radi sprječavanja prodora vlage i agresivnih tvari u beton.

Izdvojeni članak

Čvor državnih cesta na Kvarneru postaje autocesta: Za milijunski posao konačno ugovoren i nadzor

Rasponska ploča sanirat će se uklanjanjem oštećenih slojeva, reprofilacijom R4 mortom i injektiranjem pukotina dvokomponentnom epoksidnom smolom. Pukotine veće širine u zoni upornjaka upućuju na naprezanja uzrokovana potresom, moguće petrinjskim, iako je most udaljen oko 80 kilometara. Budući da nema podataka o točnom rasporedu armature, ovaj se zaključak temelji na vizualnom pregledu.

Kako bi se ponovno osigurala konstruktivna cjelovitost mosta, pukotine će se zapuniti epoksidnom smolom, čime se onemogućuje daljnje prodiranje vode i korozija armature. Ispod mosta prolazi vodotok, čiji su promjenjivi vodostaji oštetili pokos nasipa ispred upornjaka i oko stupišta. Lokalna slijeganja tla također su mogući uzrok oštećenja, iako vertikalne pukotine na upornjacima nisu evidentirane. Stoga će se izvesti sanacija pokosa vodotoka, te ugraditi reperi na upornjake i stupišta radi praćenja mogućih pomaka.

Podgled konstrukcije potrebno je kontinuirano nadzirati, a u slučaju pojave novih pukotina pribaviti izvornu projektnu dokumentaciju i podatke o armaturi radi donošenja odluke o daljnjim zahvatima. Nasip ispred upornjaka i stupišta sanirat će se dovozom i ugradnjom novog materijala, uz vraćanje nagiba i oblika na prvotno projektirano stanje.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap