Nakon deset godina radova otvara se nekoć najduži alpski tunel, ali gradilište se ne zatvara
Nakon deset godina radova, napokon će se otvoriti tunel Col de Tende na granici Francuske i Italije. Riječ je o tunelu koji je izgrađen još u 19. stoljeću i koji je do 1964. godine bio najduži u Alpama. Ipak, u promet će biti puštena samo jedna cijev tunela, odnosno promet će se odvijati jednosmjerno dok se ne postavi druga cijev za dvosmjerni promet. Cijeli projekt bi trebao biti gotov do 2027. godine. Zanimljivo, njegova cijena je veća nego što je izvorno planirano, umjesto 170 milijuna eura, koštat će 250 milijuna eura. Razlog je poprilično bizaran, prije sedam godina je gradilište opljačkano, a prije četiri je ‘nered’ napravio Alex, velika oluja koja je poharala Alpe.
Veliki cestovni tunel Col de Tende između Francuske i Italije trebao bi se ponovno otvoriti nakon deset godina građevinskih radova, piše connexionfrance.com. Ipak, cijeli projekt bit će gotov tek 2027. godine, što znači da će se promet odvijati jednosmjerno dok se ne postavi druga cijev tunela za dvosmjerni promet.
Nekoć najduži tunel u Alpama
Cestovni tunel Col de Tende je 3.182 metara dug cestovni tunel koji u blizini Nice spaja Francusku i Italiju. Točnije, smješten je u planinskom sjevernom dijelu departmana Alpes – Martimes i veći dio pripada Francuskoj. Otvoren je 1882. i do 1964. bio je najduži cestovni tunel u Alpama. Zanimljivo, U trenutku otvaranja bio je i najduži cestovni tunel na svijetu.
Što se tiče povijesti, prije Pariškog sporazuma iz 1947. godine, tunel je bio u potpunosti unutar talijanskog teritorija. Međutim, nakon što je rat završio, Francuska je anektirala dio područja. Tako se francuski dio nalazi na nešto višoj nadmorskoj visini, oko 1.300 metara, a talijanski na nešto nižoj, oko 1.200 metara.
Jednosmjerni promet do druge cijevi
Tunel Tende zatvoren je 2013. godine zbog izgradnje druge cijevi kojom bi se proširio tunel, a promet mogao odvijati u oba smjera. Radovi su započeli prije otprilike deset godina, a tunel i njegove pristupne ceste znatno je oštetila i oluja Alex koja je u listopadu 2020. godine poharala Alpe.
Kako kažu iz Ministarstva francuskog prometa, tunel bi se trebao otvoriti u lipnju, a radovi će se u potpunosti završiti do kraja ožujka nakon čega slijedi probno razdoblje. Promet će se u početku odvijati jednosmjerno, naizmjenično između Italije i Francuske. S druge strane, talijanska vlada najavila je kako će uložiti 70 milijuna eura za radove i rekla da će natječaji biti raspisani čim trenutačni radovi na tunelu završe. Procjenjuje se da će ova obnova biti gotova tek 2027. godine, a dvosmjerni promet moguć je tek nakon toga.
Opljačkali ga lopovi pa narasli troškovi
Projekt je bio opterećen kašnjenjima i problemima, što je zauzvrat dovelo do značajnog povećanja troškova projekta. Nevjerojatno zvuči činjenica da su lopovi 2017. godine ukrali više od 200 tona materijala s gradilišta.
Uz to i oluju Alex, radovi su se zakomplicirali, što je dovelo i do porasta cijene projekta. Umjesto prvotnih 170 milijuna eura, vrijednost projekt iznosi oko 250 milijuna eura. Gotovo 50 posto projekta financirala je francuska vlada, a dio Italija te lokalne vlasti u departmanima, odnosno regiji. Pisali smo ovog ljeta kako je završena prva dionica tunela ispod Baltika, a više o tome pročitajte ovdje.