Tuneli kroz Himalaju pravi su izazov: Neki su se rušili, a sada se gradi i najduži u državi
Godine 2023. urušio se tunel u indijskoj Himalaji, zarobivši više od 40 radnika, i pokazao koliko je gradnja u tim planinama zahtjevna. Taj incident poslužio je kao važna lekcija, nakon koje su metode gradnje modernizirane. Danas se u regiji gradi 19 novih tunela, među kojima je Zojila, najduži budući tunel u Indiji, koji će omogućiti sigurniju i bržu povezanost kroz Himalaju.

Tuneli na Himalaji | Foto: YT screenshot
Krajem 2023. u udaljenim dijelovima indijske Himalaje urušio se tunel u izgradnji, zarobivši 41 radnika više od dva tjedna. Incident nije bio samo ‘lokalna’ nesreća, pokazao je koliko je izazovno graditi infrastrukturu u Himalaji, gdje teren, klizišta i nepredvidiva geologija predstavljaju stalni izazov. Istrage su otkrile propuste u planiranju i izvedbi, a dvije godine kasnije sličan tunel u istoj regiji jedva je izbjegao katastrofu. Sve je jasno pokazalo koliko male pogreške u ovom okruženju mogu biti opasne.
Spašavanje u ekstremnim uvjetima
Uttarakhand, savezna država smještena u podnožju Himalaje, poznata je kao ‘Zemlja bogova’ zbog svetih hodočasničkih ruta poput Chota Char Dhama. Milijuni hodočasnika dolaze ovamo svake godine, no putovanja su duga, opasna i često neprohodna zimi ili tijekom monsuna. Postojeće ceste su uske i sklone klizištima, pa je indijska vlada pokrenula projekt modernizacije oko 900 kilometara cesta i izgradnje niza tunela koji bi omogućili sigurniji i brži promet kroz ovu složenu regiju.
Urušeni tunel dug 4,5 kilometra pokazao je koliko su spašavanje i gradnja u Himalaji složeni. Radnici su ostali zarobljeni, a jedina veza sa svijetom bila im je uska pomoćna cijev za zrak, vodu i hranu. Spasilačke ekipe morale su istovremeno koristiti više metoda – bušenje s površine, probijanje sa strane i ručno učvršćivanje tunela. Glavna bušilica, koja je trebala otvoriti put, pokvarila se neposredno prije cilja, pa su rudari ručnim alatima završili posljednje metre. Nakon 17 dana napetosti svi radnici su spašeni živi, objavljeno je u video prilogu kompanije B1M.
Istražitelji su otkrili da deformacije tunela nisu bile pravilno sanirane i da su izvođači zanemarili ranije znakove problema. Slične opasnosti pojavile su se i u željezničkom tunelu 200 kilometara dalje, gdje je nagli prodor vode skoro doveo do poplave i urušavanja. Sve je to pokazalo koliko je Himalaja složen i nepredvidiv teren, stijene se kreću i mijenjaju ponašanje s dubinom, a svaka pogreška u procjeni može imati ozbiljne posljedice.

Tuneli na Himalaji | Foto: YT screenshot
Gradi se najveći tunel u državi
Unatoč izazovima, Indija je već pokazala da velike tunele u Himalaji može izgraditi. Tunel Atal, dug devet kilometara, skraćuje putovanje između Manalija i dolina Lahaul i Spiti za više od četiri sata, iako su zbog prodora tisuća litara vode napredovali vrlo sporo.
Danas se u regiji gradi 19 novih tunela, među kojima je najambiciozniji Zojila. Smješten na gotovo 3600 metara nadmorske visine, tunel Zojila dug je 14,2 kilometra, širok 9,5 metara i visok 7,57 metara, jednocijevni s dvije prometne trake. Kada bude dovršen, smanjit će putovanje preko opasnog planinskog prijevoja sa četiri sata na samo 15 minuta, omogućiti cjelogodišnju prometnu povezanost i potaknuti turizam, gospodarstvo te logistiku indijskih oružanih snaga. Gradnja se odvija bez većih incidenata, dijelom zahvaljujući primjeni Nove austrijske metode tuneliranja, koja omogućuje stalno praćenje stabilnosti stijena i brzo prilagođavanje uvjetima na terenu.
Proljetos 2025. godine stigle su dobre vijesti i iz tunela Silkyara, onog koji se urušio 2023. godine. Dva kraja konačno su se susrela i iskapanje je završeno, što pokazuje da su naučene lekcije iz prošlih pogrešaka. Himalaja ostaje jedan od najzahtjevnijih građevinskih izazova na svijetu, ali uspjesi poput tunela Zojila pokazuju da se i najteži tereni mogu svladati uz znanje, oprez i spremnost da se problemi prepoznaju i riješe na vrijeme.