Pretraga

Printanje građevina je tu! Francuska će dobiti najposebniji most na svijetu, zadržava čvrstoću i izdrživost betona

A- A+

Budućnost bi nam mogli biti printane zgrade, ali i mostovi! Iako i dalje radi ‘po starom’, inovativci u građevini istovremeno traže kako što efikasnije i održivije graditi. To znači ‘odbaciti’ stare graditeljske metode kojima nastaju visoke razine ugljičnog dioksida. Primjer 3D mosta ubacit će vas u vremenski stroj i ‘katapultirati’ nekoliko godina unaprijed.

Ovaj most ogledalo je u budućnost | Foto: screenshot YouTube/ Instagram (Masoud Akbarzadeh)

‘Printanje’ zgrada nije se ustalilo, ali recimo da je postalo manje neobično nego je bilo kad se takva gradnja budućnosti po prvi puta pojavila u graditeljstvu. Ovakav način gradnje sve više napreduje, tako što se s jedne strane nastoji ‘printati’ što više u visinu, a s druge se istražuje kako gradnja funkcionira kod nekih drugih objekata, na primjer – mostova.

Industrija traga za novim

Mostovi se trenutno grade od armiranog betona. Tako građene konstrukcije su relativno otporne i izdržljive, ali jedan problem ovakve gradnje je da ostavlja velik ugljični otisak. Na taj način nastaje čak oko 8 posto globalnih emisija.

No, što kad bi se betonirati moglo nekako drugačije, da nije toliko štetno za okoliš? Cementna industrija godinama pokušavaju ublažiti ispušne plinove, a istraživački tim sa Sveučilišta Pennsylvania uspio je povezati inovativne materijale i dizajn koji zadržavaju čvrstoću i trajnost.

Projekt nazvan Diamanti koristi robotski 3D printer za izradu složenih, mrežastih uzoraka pomoću održive betonske mješavine, piše cnn.com. Dok većina uobičajenih betona apsorbira ugljični dioksid ova poboljšana mješavina Diamantija apsorbira oko 142 posto više nego konvencionalne betonske smjese te smanjuje emisije.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli European Cultural Centre Italy (@ecc_italy)

‘Manje je više’

Prvi tako izveden dizajn koristi 60 posto manje materijala, a zadržava mehaničku čvrstoću, rekao je Masoud Akbarzadeh, izvanredni profesor arhitekture na Sveučilištu Pennsylvania i direktor laboratorija, ujedno voditelj projekta. Oponašajući strukture određenih poroznih kostiju, poznatih kao triply periodic minimal surface (TPMS) strukture, također je povećao površinu mosta. Tako da je potencijal apsorpcije ugljika u betonskoj smjesi povećan za dodatnih 30 posto.

– Površina, zajedno s ovim svojstvom materijala, maksimizira reakciju s ugljikom na mikroskopskoj razin, rekao je Akbarzadeh napominjući kako to značajno doprinosi smanjenju i apsorpciji (ugljičnog dioksida).

Uskoro u ‘stvarnom svijetu’

Projekt pokrenut 2022. u suradnji sa švicarskom kemijskom kompanijom Sika i uz potpore američkog Ministarstva energetike priprema se za izgradnju prvog prototipa u punoj veličini u Francuskoj. Čvrstoća, trajnost i sigurnost betona, kao otpornost na vatru jedan je od ‘temeljnih razloga zašto se koristi u tolikim razmjerima diljem svijeta’, rekao je Andrew Minson, direktor za beton i održivu gradnju iz Global Cement and Concrete Association.

Industrija cementa uložila je značajne napore u poboljšanje održivosti, smanjujući emisije ugljika za 25% po toni između 1990. i 2023. godine. Međutim, prema podacima Međunarodne agencije za energiju (IEA), emisije sektora danas su veće nego 2015. zbog povećane potražnje.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap