10 najdužih cestovnih tunela na svijetu – Betonske gromade koje probijaju granice i spajaju ljude
Moderna cestogradnja nezamisliva je bez izgradnje tunela koji su ključan element za osiguranje brzog transporta ljudi i roba. Nalaze se na svim stranama svijeta, a najveći među njima impresioniraju ne samo svojom dužinom već i nizom novih tehnologija koje ih čine funkcionalnim i prohodnim.
Stići na odredište brže od uvijek je bio poticaj za razvoj cestogradnje, pa tako i za izgradnju tunela diljem svijeta. Najveći od njih skraćuju vožnju između dvije točke i za nekoliko sati, dok pak drugi osiguravaju dostupnosti mjestima koja bi bez njih ostala izolirana. Među 10 najdužih najviše ih se nalazi u Kini, no ne i broj jedan.
10. Mount Ovit, Turska, 14.35 km
Tunel Mount Ovit je dio autoceste na planini Ovit između İkizdere, provincija Rize i İspir, te provincije Erzurum u sjeveroistočnoj Turskoj. Sa svojom duljinom od 14.34 kilometara i dvije cijevi, to je drugi najduži tunel u Turskoj nakon tunela New Mount Zigana. U svojoj dužini sadrži 1.369 metara usječenog i natkrivenog lavinskog tunela.
Tunel je projektiran da povezuje Erzurum s Rizeom kako bi se Istočnoj Anatoliji omogućio pristup Crnom moru. Izgradnja tunela Mount Ovit i njegovih spojnih cesta započela je 2012. godine. Planirano je da tunel bude pušten u promet 2015. godine, ali se to ipak dogodilo tri godine kasnije. Tunel Mount Ovit je sedmi najduži tunel za autoceste na svijetu.
9. Ryfylke, Norveška, 14.459 km
Tunel Ryfylke je podmorski cestovni tunel u okrugu Rogaland u Norveškoj. Dio je norveške nacionalne ceste 13 koja prolazi između Stavangera i Ryfylkea, te ispod Horgefjorda. Izgradnja tunela je započela 2013., a otvoren je 30. prosinca 2019. godine. Dug je 14,4 kilometra, te je projektiran za protok od 10.000 vozila dnevno.
Izgrađen je s jednom cijevi za svaki prometni smjer i dvije kolske trake u svakoj cijevi. Ulaz sa strane Ryfylke nalazi se oko jedan kilometar sjeverno od Solbakka u općini Strand. Drugi ulaz nalazi se na otoku Hundvåg u općini Stavanger.
8. New Mount Zigana Tunnel, Turska, 14,746km
New Mount Zigana cestovni je tunel u crnomorskoj regiji Turske. Smješten je na pokrajinskoj granici Gümüşhane i Trabzon, te dio rute D.885 E97 između Torul, Gümüşhane na jugu i Maçka, Trabzon na sjeveru. Nalazi se u blizini planine Zigana u Pontijskom gorju, te je kao novi dvocijevni tunel najduži tunel u zemlji s dužinom od 14.481 metara.
Izgrađen je da zaobiđe prijevoj Zigana od 2.032 metara i sadašnji tunel Zigana. Skraćuje rutu za približno 8 kilometara i smanjuje vrijeme putovanja za dvadeset minuta.
7. Tiantaishan Tunnel, Kina, 15,56 km
Tunel Tiantaishan, smješten je u kineskoj provinciji Shaanxi. Prostirući se na impresivnih 15,56 kilometara, ovaj tunel je dovršen 2021. godine i osmišljen je da omogući glatko i brže putovanje u regiji. S neumoljivim fokusom na moderne inženjerske tehnike, tunel Tiantaishan stoji visoko kao jedno od izuzetnih kineskih infrastrukturnih postignuća.
Njegova izgradnja uključivala je pomno planiranje i preciznost, dok prolazi kroz zahtjevan teren ispod planinskog lanca Tiantai. Kako bi se dodatno poboljšala učinkovitost uklanjanja čestica prašine u tunelu i dobili povoljni parametri opreme, temeljito je proučavana izvedba uklanjanja prašine veličine čestica atomizacije raspršivanjem pod visokim pritiskom.
6. St. Gotthard, Švicarska, 16.84 km
Od kada je tunel St. Gotthard otvoren 1980., sve do 2000., bio je to najduži cestovni tunel na svijetu. Povezuje sela Göschenen u kantonu Uri s Airolom u kantonu Ticino, te omogućuje prelazak masiva Gotthard daleko brže nego preko prijevoja. Gradnja cestovnog tunela trajala je deset godina, od svibnja 1970. do rujna 1980. Godine 2016. na referendumu je 57 posto Švicaraca glasalo za izgradnju paralelnog tunelskog okna.
Druga tunelska cijev bit će provučena kroz masiv Gotthard paralelno s postojećim tunelom dugim oko 17 kilometara na razmaku od oko 70 metara. Iskoristit će se dvije portalne strukture u Göschenenu i Airolu, kao i četiri postojeća ventilacijska okna. Drugo okno St. Gottharda trebalo bi biti u funkciji do kraja 2027. godine.
5. Jinpingshan Tunnel, Kina, 17,54 km
Tunel Jinping Shan, smješten u slikovitoj regiji Sichuan u Kini, svjedočanstvo je nacionalnog umijeća u najsuvremenijoj infrastrukturi. Izgradnja tunela dovršena je 2011., a uključila je složene inženjerske i geološke izazove. Strateški položaj tunela čini ga dostupnim samo ovlaštenim vozilima, što ga čini ključnom prometnom arterijom za određene svrhe.
Naime, koristi se primarno za pristup hidroelektranama u planinama Jinping. Tunel Jinpingshan dizajniran je s dvije cijevi kako bi mogao sigurno podnijeti jači intenzitet prometa. Najveća dubina tunela je oko 2.375 metara.
4. Zhongnanshan Tunnel, Kina, 18,04km
Tunel Zhongnanshan se nalazi u provinciji Shaanxi u Kini i najduži je dvocijevni cestovni tunel u ovoj zemlji. Dugačak je 18.040 metara, te je kreiran kao cestovni pravac kroz planinu Zhongnan.
Otvoren je 20. siječnja 2007., kada je postao dio autoceste Xi’an-Ankang između okruga Changan i Zhashui.Trošak izgradnje tunela bio je 3,2 milijarde juana (410 milijuna američkih dolara). Fascinira podatak da je najveća dubina ugrađenog tunela je čak 1.640 metara ispod razine površine.
3. The Yamate Tunnel, Japan, 18,20 km
Tunel Yamate dio je središnje kružne rute autoceste Shuto u Tokiju od rampe Takamatsu u Toshimi do čvorišta Ōi u Shinagawi. Ležeći 30 metara ispod površine, oko 70 posto tunela izgrađeno je metodom tunelskog štita. Kolnik se sastoji od dvije prometne trake u svakom smjeru. Gotovo cijeli tunel nalazi se ispod ulice Yamate.
Tunel ima mnogo operativnih i sigurnosnih objekata. Među njima su telefoni za hitne slučajeve i kamere u intervalima od 100 metara. Protupožarna oprema uključuje infracrvene senzore, aparate za gašenje požara, raspršivače pjene i alarme s tipkama. Kanal koji ide paralelno s kolnikom dovodi svježi zrak i odvodi ispušne plinove, a sustavi za skupljanje prašine dizajnirani su za uklanjanje 80 posto čestica iz zraka.
2. WestConnex, New South Wales, 22 km
WestConnex tunel je dio sheme podzemne autoceste u Sydneyu. Od 2023. djelomično je dovršen, a djelomično još u izgradnji. Zajednički projekt vlada Novog Južnog Walesa i Savezne vlade koji obuhvaća približno 26 kilometara novih tunela između Homebusha i Kingsgrovea, prolazeći ispod predgrađa Inner West uključujući Haberfield i St Peters.
Predviđeni trošak WestConnexa narastao je s 10 milijardi australskih dolara na preko 16,8 milijardi dolara, a predviđa se da će u konačnici ukupni trošak iznositi najmanje 20 milijardi dolara. U kolovozu 2018. vlada NSW-a prodala je 51 posto WestConnexa konzorciju predvođenom Transurbanom za 9,26 milijardi australskih dolara.
1. Lærdal, Norveška, 24.51 km
Najduži cestovni tunel u Europi, ali i na svijetu, je tunel Lærdal koji se nalazi u zapadnoj Norveškoj, između Lærdala i Aurlanda. Izgradnja je započela 1995. godine, a završena je 2000. godine, kada je i službeno otvoren za promet. Probijanje tunela zahtijevalo je vađenje oko 2,5 milijuna kubičnih metara stijene.
Izgradnja tunela koji ima dva otvora koštala je više od milijardu norveških kruna. Odluka o izgradnji ovoga tunela od povijesnog je značaja za Norvešku s obzirom na to da je njom norveški parlament napravio presedan, te izabravši gradnju tunela u odnosu na nadogradnju postojećih cesta. Prolazak kroz tunel traje približno 20 minuta što nije zanemarivo. Stoga je velika pažnja posvećena cestovnoj rasvjeti kako bi se umanjile neugodnosti i stres za vozače. Kao rezultat toga, vožnja kroz tunel pruža vozaču osjećaj kao da se vozi po danjem svijetlu.
Pogledajte ovdje kojih su 10 najdužih cestovnih tunela u Europi.