Zbogom 4 stara modela tramvaja: ZET ‘preroštava’ vozni park, rashodovat će i autobuse, evo plana
Končar je u Zagrebu tek isporučio prvu ‘grupu’ novih tramvaja s modernim specifikacijama, a Grad ih nabavlja još 20. Kako dolaze novi, s tračnica odlaze pojedini modeli starih tramvaja. Uz to, s cesta će otići i stari modeli autobusa, koje će također zamijeniti modernije, električne ‘inačice’. Iz ZET-a su nam otkrili kako će se rashodovati stara vozila, hoće li neka sačuvati te o kojim je sve točno modelima riječ.

Tramvaj na Mihaljevcu | Foto: Bauštela.hr
Prvi put nakon dugih 15 godina na zagrebačke tračnice stižu novi tramvaji, najavljeno je u rujnu 2024. godine. Prvi, na liniji 1 od Zapadnog kolodvora do Borongaja, pušten je u promet u ožujku 2025., a u listopadu društvo Zagrebački električni tramvaj (ZET) se pohvalio i 14. po redu u promet puštenim novim niskopodnim tramvajem.
Radi se o seriji TMK 2400 koju proizvodi tvrtka Končar-Električna vozila, a ti tramvaji su dugi 20,8 metara te mogu prevoziti 115 putnika. Nabavlja ih se još 20, kao i 62 električna autobusa te su izrađeni po svim međunarodnim standardima kako piše na stranicama Končara. Pitali smo ZET koji stare modele će zamijeniti i što će biti s tramvajima i autobusima u kojima smo se donedavno vozili, ali više nećemo.
Specifikacije šinskih vozila
Novi tramvaji koji stižu na zagrebačke tračnice ‘grade’ se i sklapaju u Končarevoj tvornici. Kako piše na stranicama proizvođača, riječ je o niskopodnim tramvajima koji bi trebali pružiti više funkcionalan i moderan pristup javnom prijevozu, uz prepoznatljiv model. Riječ je o modelu TMK 2400, stopostotnom zglobnom tramvaju za 1.000 milimetarski kolosijek koji u vožnji dostiže brzinu do 70 kilometara na sat, ima Wi-Fi i postiže do 100 milijuna prijeđenih kilometra.
Na tračnice u Zagrebu stiglo ih je 20, a još 20 ih treba stići, uz 62 električna autobusa koji također uskoro izlaze na zagrebačke ceste. Koji tramvaji, a koji autobusi napuštaju ili su već napustili tračnice, odlučuju li o tome rezultati tehničkog pregleda ili se ‘odbacuju’ po starosti (kako dolaze novi modeli, tako odlaze stari), i što biva s onim vozilima koja više ne voze u gradu, pitali smo ZET.

Novi Končarevi tramvaji | Foto: ZET
Pozdrav s 4 starija modela
Nakon isporuke prvih 20 novih niskopodnih tramvaja TMK 2400, a tijekom iduće godine se nastavi isporuka dodatnih 20, postepeno će se rashodovati tramvaji tip TMK 401 i TP 801 te tramvaji tipa NT 2100 i TMK 301, navode iz ZET-a. Tip TMK 401, odnosno TP 801 mogli smo vidjeti na linijama 6,7 i 8, a tip TMK 401 bio je i na liniji 4, po trasi Savski most-Dubec. Riječ je o podtipovima tipa Tatra 4, tramvaja koji se sastavljao u tvornici ČKD od kasnih 60-ih, odnosno početka 70-ih, a temelji se na američkoj koncepciji PCC.
NT 2100 i TMK 301 također će se povući s tračnica. U prvom slučaju, riječ je o vrsti zglobnog tramvaja koji je od 1994. do 2002. proizvodila tvrtka Končar. Proizvodnja se odvijala u tri serije do pet komada, a izrada, kako piše na internetu, bila je ključna za skupljanje iskustava za kasniju izradbu tramvaja TMK 2200.
Ovi tramvaji rađeni su s tristorskom upravljačkom elektronikom. TMK 301 stariji je tip tramvaja koji i dalje vozi linijama 3, 9, 13 i još nekim linijama.
Kako se odabiru linije?
Cilj modernizacije, ističu iz ZET-a, je pružiti kvalitetniju, odnosno sigurniju, pouzdaniju i udobniju prijevoznu uslugu korisnicima. Pojašnjavaju da se model i količina tramvaja koja će se rashodovati definira pregledom i defektažom, ovisno o njihovoj trenutnoj ispravnosti i tehničkog stanja, a naveli su i po kojem principu se uključuju nove tramvajske linije.
– Novi tramvaji TMK 2400 uključuju se u promet na linijama na kojima su potrebni tramvaji takvih tehničkih karakteristika, stoga ih na pojedinim linijama, sukladno modernizaciji voznog parka, prometuje sve više, pišu iz ZET-a.
Sprema se i zamjena autobusa
Kontinuirano se, napominju, radi i na obnovi autobusnog voznog parka, kroz financiranje EU fondova te iz vlastitih sredstava i gradskog proračuna, gdje je, na primjer, krajem 2021. i početkom 2022. godine nabavljeno 65 novih autobusa.

ZET autobus | Foto: ZET
Navedeno podrazumijeva uvođenje novijih modela autobusa te praćenje razvojnih trendova, rekli su iz ZET-a pa istaknuli četiri električna autobusa – Man Lion’s City 12E i Iveco Crossway LE, koji uglavnom voze na linijama za Jarun i Sljeme. Dodatno su naglasili kako je nedavno potpisan i Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za nabavu 62 električna autobusa, čija se isporuka očekuje do kraja listopada 2026. godine.
– Plan je da se u narednim godinama postepeno prijeđe u potpunosti na autobuse pogonjene električnom energijom, što svakako podrazumijeva uvođenje novijih modela i pomlađivanje flote, napominju.
Što će biti sa starim modelima
Kako budu stizali noviteti u voznom parku, otkrivaju koji stari modeli autobusa će se rashodovati. To su linije Iveco SKD LF 38 CNG (mini), Iveco 12 CNG (klasični), Iveco 18 CNG (zglobni), MAN NL 313 (klasični), MAN NG 313 (zglobni) i Mercedes MB O 530 G, preciziraju. I u ovom slučaju će se broj autobusa koji će se rashodovati definirati pregledom i defektažom, dakle, ovisno o njihovoj trenutnoj ispravnosti i tehničkom stanju. Pitali smo ih i kako se nakon rashoda zbrinjavaju vozila.
– Tramvaji i autobusi se nakon rashoda propisno zbrinjavaju, a od svakog tipa nastojimo ostaviti barem po jedan primjerak koji će se obnoviti u svrhu očuvanja industrijsko-tehničke baštine, kao što je to napravljeno npr. s tramvajima M24 i TMK101. Ovdje pročitajte što su nam o niskopodnim tramvajima na zagrebačkim tračnicama rekli stručnjaci prošle godine.