Pretraga

Norvežani grade prvi pravi tunel za brodove na svijetu, iskopat će se tri milijuna kubičnih metara stijene

A- A+

U Norveškoj će se uskoro početi graditi prvi tunel za brodove na svijetu. Riječ je o tunelu Stad koji će osigurati sigurniji prolaz na vrlo opasnom dijelu norveške obale. Tunel će biti dug 1.700 metara, a za njegovu izgradnju bit će potrebno ukloniti oko tri milijuna kubičnih metara stijene. Njegova izgradnja koštat će nešto više od 425 milijuna eura, a radovi će trajati oko pet godina. Trenutno je na redu izbor izvođača radova, a u uži krug ušle su četiri europske kompanije.

tunel Stad | Foto: Kystverket

Norveška će uskoro započeti izgradnju prvog brodskog tunela na svijetu. Riječ je o tunelu Stad, koji će omogućiti zaobilaženje istoimenog poluotoka u okrugu Vestland. Inače, poluotok Stad se smatra jednim od najizloženijih područja na obali, bez vanjskih otoka koji bi ga štitili od nepogoda. Taj je dio tradicionalno bio jedan od najopasnijih duž norveške obale, a cilj ovog projekta je osigurati sigurniji prolaz.

Tunel od 1,7 kilometara

Planirani tunel bit će dug 1.700 metara, a ukupna duljina od vrha vodeće konstrukcije do vrha na drugoj strani iznosit će 2.200 metara. Visina od baze do stropa tunela bit će 50 metara, a širina između zidova 36 metara. Od površine mora do stropa predviđena je visina od 33 metra, dok će poprečni presjek tunela imati površinu od 1.661 četvorni metar, piše na službenoj stranici Kystverket – norveške državne organizacije.

Za izgradnju tunela bit će potrebno ukloniti oko tri milijuna kubičnih metara stijene, što odgovara približno 5,4 milijuna kubičnih metara miniranih stijena ili 750.000 kamionskih utovara. Procijenjeni trošak izgradnje iznosi 5,04 milijarde norveških kruna, odnosno 425 milijuna eura, a radovi će trajati oko pet godina. Tunel će se graditi konvencionalnim miniranjem uz korištenje bušilica i platformi za tunelske radove.

tunel Stad | Foto: Kystverket

Projekt započet 2010. godine

Norveška obalna uprava osmislila je konceptualnu studiju 2010. godine, koja je obuhvatila tri opcije: nultu alternativu, mali tunel i veliki tunel. Nakon procesa osiguranja kvalitete koji su naručili Ministarstvo trgovine, industrije i ribarstva te Ministarstvo financija, norveška Vlada odlučila je nastaviti s idejnim projektom temeljenim na opciji velikog tunela jer se procijenilo da nudi najveće koristi.

Godine 2017. tvrtke Norconsult AS i Dr. Techn. Olav Olsen AS izradile su tehnički idejni projekt koji je obuhvatio razradu vodećih i ulaznih konstrukcija, cestovnih mostova, portala, iskopa i nasipa, plovidbe kroz tunel, prometne infrastrukture, električnih i telekomunikacijskih instalacija, protupožarne zaštite, sigurnosnih sustava, ventilacije, krajobraznog dizajna i utjecaja na okoliš. U Nacionalnom prometnom planu 2018. – 2029. brodski tunel Stad uključen je u proračun s okvirnim troškovima od 2,7 milijardi norveških kruna, dok je u prvoj fazi provedbe, između 2018. i 2023. godine, osigurano 1,5 milijardi kruna.

Norveška obalna uprava dostavila je preliminarni projekt Ministarstvu prometa u proljeće 2017. godine, a projekt je prošao drugu fazu vanjskog osiguranja kvalitete. U veljači 2021. Norveška obalna uprava primila je službeno odobrenje Ministarstva prometa za početak priprema za izgradnju, a već u ožujku iste godine Ministarstvo je podnijelo Stortingu prijedlog o izgradnji tunela.

tunel Stad | Foto: Kystverket

Borba za izvođača radova

Šest izvođača prijavilo se za pretkvalifikaciju za izgradnju brodskog tunela Stad. Četiri su sada kvalificirana za podnošenje ponuda. Kako kaže glavni direktor Einar Vik Arset, završena je temeljita evaluacija zainteresiranih izvođača i s ponosom su uključeni četiri solidna izvođača u natjecanje za izgradnju prvog brodskog tunela na svijetu. Ovaj će korak osigurati zdravu konkurenciju, što bi trebalo utjecati na cijenu i kvalitetu projekta.

Izvođači koji ulaze u uži odabir su zajednički ulagači Skanska Norge AS i Vassbakk og Stol AS iz Norveške,  AF Gruppen Norge AS, Eiffage Génie Civil iz Francuske te zajednički ulagači  Acciona Construcción S.A i Bertelsen og Garpestad AS. To znači da su prijašnje dvije kineske kompanije ispale iz ‘igre’, odnosno konkurencije.

Copy link
Powered by Social Snap