Novi most koji će spajati Hrvatsku i BiH čekaju tisuće građana s obje strane, do kuda je stigla realizacija?
Kolone vozila koje su proteklih dana milile preko mosta Županja – Orašje koji na istoku zemlje spaja Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu još su jednom poslale jasan signal da je riječ o infrastrukturi koja je po pitanju kapaciteta i protočnosti davno rekla svoje. Most ima samo dva kolnička traka i u derutnom je stanju, a preko njega godišnje prolazi više od milijun automobila i preko 100 tisuća teretnih vozila. Može li se i hoće li se graditi novi? Planovi postoje.
Ako ste u vrijeme bilo kojeg blagdana ili pak u ljetnoj vikend špici godišnjih odmora ikada prelazili iz Hrvatske u Bosnu i Hercegovinu preko mosta Županja – Orašje ili obrnuto znate da su čekanja i kolone ovdje nezaobilazni. Situacija je i prije bila loša, no nakon što se 2019. godine za teretni promet zatvorio most Gunja – Brčko, čakanja su se drastično pogoršala.
Sada se ovdje, preko mosta s tek jednom trakom u oba smjera zna prolaziti satima. Iako ovakva situacija ubija želju za putovanjem svakome, najdeblji kraj izvlače vozači kamiona i autobusa za koje ne postoji odvojeni put, niti traka za čekanje. Ovdje trea napomenuti kako preko mosta Županja – Orašje godišnje trenutno prelazi više od milijun automobila i preko 100 tisuća teretnih vozila.
Inicijativa dvije države
Početkom lipnja 2023. čelnici Županje i Orašja te vodstvo Vukovarsko-srijemske i Županije Posavske zajednički su inicirali izgradnju novog ili proširenje postojećeg mosta. Inicijativu su potom za izgradnju novih mostova preko rijeke Save na graničnom prijelazu Brčko – Gunja i graničnom prijelazu Orašje – Županja podržali Vlada RH i Vijeće ministara BiH. Usuglašeno je da će se formirati zajedničko radno tijelo pod nadležnosti Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH. Zadatak radnog tijela bio je na temelju provedenih analiza ispitati ekonomsku i gospodarsku potrebu i opravdanost izgradnje novih mostova, te izvijestiti vlade dvaju državan o rezultatima.
No, čini se, s planovima se nije daleko odmaklo. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture za glas-slavonije.hr tek šturo odgovaraju da se ‘s obzirom na to da se od strane BiH priprema izgradnja autoceste koja bi povezala Tuzlu (BiH) s autocestom A3 (HR), potiču daljnji pregovori o kontaktnoj točki i tehničkim specifikacijama budućeg mosta kroz kontakt s tijelima Federacije BiH, odnosno nadležnim Ministarstvom prometa i komunikacija’.
No, u odgovoru stoji i da je dogovorena je organizacija sastanka između upravitelja cesta i nadležnih ministarstva s obje strane te se očekuje prijedlog o mogućnostima izgradnje novog mosta.
Tuzlanska blokada
U kontekstu gradnje novoga mosta kao nastavka autoceste Tuzla – Orašje prema Republici Hrvatskoj, iz JP Autoceste FBiH su u 2024. godini u nekoliko navrata govorili kako će se izraditi sve potrebne prethodne analize i studije koje će poslužiti kao osnova za realizaciju ovoga projekta s bosanskohercegovačke strane.
I federalna ministrica prometa i veza, Andrijana Katić istaknulo je kao je riječ o projektu od strateške važnosti za BiH. Također ministrica je izrazila želju da se projekt ubrza.
No, onda je u prosincu projekt autoceste Tuzla – Orašje blokiran. Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva TK nije izdalo suglasnost za pretvorbu poljoprivrednog i šumskog zemljišta u građevinsko.
Sporna suglasnost je ključna da Autoceste FBiH podnesu zahtjev Federalnom ministarstvu prostornog uređenja za izdavanje urbanističke suglasnosti. Također, iz Autocesta FBiH zaključuju kako je riječ o situaciji koja prelazi njihovu nadležnost.
Zašto suglasnost za pretvorbu poljoprivrednog i šumskog zemljišta u građevinsko nije dana službenog očitovanja nema. No, neslužbeno se govori kako su u pozadini ove priče nesređeni imovinsko pravni odnosi.
Hoće li će to značiti i blokadu planova za most Županja – Orašje ostaje vidjeti. No, jedno je sigurno, olakotnih okolnosti za projekt nema.
Doznajte ovdje sve o problemima realizacije autocesta Tuza – Orašje.