Bauštelska reportaža: Novi ulaz u Zagreb skraćen i gradi se s privremenim okretištem na kraju trase
Kako napreduje gradnja novog južnog ulaza u Zagreb? Na terenu se sve praši, ali čini se da su nastupile neke veće izmjene u izgradnji 25 milijuna vrijednog projekta. Naime, poznato je da zbog odgoda u javnoj nabavi HAC probija rokove planirane izgradnje vijadukta na samom završetku Sarajevske koji će ujedno biti izlaz na autocestu A11. Zna se i da dok Hrvatske autoceste ne naprave svoj dio posla, neće biti moguće završiti projekt Grada Zagreba. Iz tog razloga, podleglo se (prisilnom) privremenom rješenju tramvajskog okretišta na samo 1.600 od ukupno 2.400 metara planirane duljine trase, što će se odraziti na troškove.

Istok novog Zagreba dobiva novu tramvajsku zonu | foto: Bauštela.hr
Već skoro godinu dana prošlo je od završetka izgradnje novog ulaza u Zagreb i prvog proširenja tramvajske pruge u nakon 20 godina. Polovicom listopada prošle godine na teren su stigli prvi bageri, a trasa je bila netaknuta. Isto se ne može reći za stanje danas kada teret duž aktivne trase prevozi i na njoj gradi ukupno oko 45 strojeva – od bagera, buldožera, mini bagera, valjaka, do miksera, kombinirki i druge mašinerije te sitne opreme.
Trebalo je neko vrijeme da se gradilište na Sarajevskoj ‘zalaufa’, a sada se sve ‘praši’ od radova uzduž i poprijeko. No, iako je završen posao na komunalnoj infrastrukturi te je postavljeno više od pola kilometra tračnica, a izlijeva se beton za dalje, projekt koji se trebao privesti kraju krajem ove, odnosno početkom iduće godine – prolazi kroz preinake. Na terenu smo doznali sve o novom zamjenskom okretištu te drugim izazovima i uspjesima proširenja Sarajevske ceste koja istoku Zagreba dovodi dugo iščekivanu tramvajsku prugu.
Galerija 7 Fotografija
OtvoriNova tramvajska zona
Cijene stanova u Novom Zagrebu u budućnosti bi mogle narasti. Osim samog tržišta za koje je porast cijena svakodnevica, tako će biti i jer će (proširena) Sarajevska cesta na istoku Novog Zagreba postati prva nova tramvajska zona u Zagrebu u posljednjih 20 godina. Podsjećamo, posljednja je nove tračnice dobila Avenija Dubrava, a onda je po pitanju postavljanja novih šina zavladalo zatišje. To se sada mijenja.
Od inženjera gradilišta Vinka Tomića, koji nas je dočekao na ovom vrlo aktivnom gradilištu, trenutno vjerojatno najdinamičnijem u Zagrebu, doznajemo da se rekonstruira uz pomoć dva bagera gusjeničara, pet bagera točkaša, pet kombinirki, dva valjka, dvije dizalice, 15-20 kamiona, pumpu za beton.
Na terenu je i pet miksera, buldožer, grejder, valjak i tri mini bagera i naravno drugi manji strojevi. Iako radovi ‘uredno’, jedna stvar ipak neće ići kako je bilo planirano. Velebno novo tramvajsko okretište koje je isprva planirano kao obavezan dodatak pruzi zasad je na čekanju jer se u sve ‘uplelo’ čekanje u javnoj nabavi za HAC-ov dio.
Skoro kilometar manje
Kako nam je u obilasku gradilišta opisao inženjer Marko Cicvarić koji je s nama razgovarao kao predstavnik Grada Zagreba, umjesto planiranih 2.400 metara tramvajske pruge, zasad će se izvesti samo 1.600 metara nakon čega će se graditi privremeno tramvajsko okretište. Umjesto kod Ranžirnog kolodvora (kako je izvorno zacrtano), dok HAC ne izgradi svoj vijadukt, tramvaji će se okretati na ‘priručnom’ okretištu.
– Nažalost, ne možemo završiti zahvat dok Hrvatske autoceste ne izvedu vijadukt. Prvo smo čekali da HAC donese Odluku o odabiru što je bilo godinu dana poslije naše. Zatim smo čekali rješenje žalbi na Odluku, no DKOM ju je poništio i vratio na odabir. Kako je njihov rok izvođenja bio 30 mjeseci procijenili smo da bismo – kad bi HAC opet donio Odluku s pravom žalbe – morali čekati tri do četiri godine na puštanje tramvajskog prometa pa smo se odlučili na ovo privremeno rješenje, na gradilištu nam priča Cicvarić.

Istok novog Zagreba dobiva novu tramvajsku zonu | foto: Bauštela.hr
Privremeno rješenje za okretište, dodaje, još je u izradi, no iz Grada očekuju da bi tehničko rješenje moglo biti spremno do polovice rujna. Zatim će biti nužno ishoditi potrebne dozvole potrebne za izvedbu privremenog okretišta.
Ništa bez HAC-a
Prisjetimo se, o ovom zamjenskom okretištu nedavno je u našem podcastu govorio i pročelnik Gradskog ureda za promet, Andro Pavuna. Objasnio je da dok HAC ne počne graditi sjeverni dio svog vijadukta tramvaj neće moći prometovati do kraja zamišljene trase te ne bi mogao promijeniti smjer bez odgovarajućeg okretišta.
– Bez okretišta zamišljenog na tom sjevernom dijelu vijadukta, tramvaj odande ne može ni krenuti. Sad gledamo kako da napravimo privremeno okretište, da izmijenimo dokumentaciju ili napravimo novi projekt. Imamo novu prugu, nove tračnice, nova stajališta i tramvaje, a 30-40.000 ljudi čeka ‘nešto’. Tako da pripremamo dokumentaciju, kazao je Pavuna u našem studiju u srpnju, otkad se prema najnovijim informacijama očito odlučilo da se ‘ide’ s privremenim okretištem.

Istok novog Zagreba dobiva novu tramvajsku zonu | foto: Bauštela.hr
Pročelnik je tada rekao da zamjensko okretište ne bi trebalo biti skupo, što nam je u obilasku potvrdio i Cicvarić. Naveo je da će se troškovi sigurno promijeniti, jer će se ipak ugrađivati dodatne tramvajske pruge, ploča i dodatna kontaktna mreža, ali i da se trenutno ne zna konačna računica.
‘Samo za okretanje’
Još treba kompletirati tehničko rješenje, da bi se sve skupa prošlo i s izvođačem radova, i da bi se utvrdili vantroškovnički radovi. Kako bilo, zna se da će okretište u svakom smislu biti privremeno, odnosno služit će isključivo za okretanje tramvaja, poput onog u Zapruđu.
– Služit će isključivo za okretanje tramvaja pa neće u pravom smislu imati stajališta, već će zadnje stajalište po projektu tramvajske pruge na Sarajevskoj biti ujedno i izlazno stajalište, a prvo od tog okretišta bit će ulazno. Drugim riječima, tramvaj će se ondje samo prazan okrenuti i vratiti nazad, opisao je Cicvarić.
Dva ugovora, dva posla
Prisjetimo se, gradilište je otvoreno u listopadu prošle godine te su tada na teren stigli prvi bageri i ostali strojevi te su krenuli radovi na projektu od 25 milijuna eura. Potpisana su dva ugovora, odnosno posao je podijeljen između GIP Pionira kojemu je pripala izvedba prometnice s komunalnom infrastrukturom te Strabaga koji radi tramvajsku prugu i ispravljačku stanicu. U prvim mjesecima činilo se da se radovi nekako polagano zahuktavaju, no do danas je izveden dobar dio novih tračnica i sve je spremno za izgradnju ceste.
– Što se tiče prometnice, dosad su se izveli svi radovi na komunalnoj infrastrukturi. To uključuje 1.200 metara odvodnje, 1.300 metara vodovoda, 1.300 metara vrelovoda, i dosad oko 1.000 metara DTK. Preostali su radovi na postavljanju bukobrana, radovi na postavljanju javne rasvjete te kompletni radovi na prometnici. U sklopu prometnice izvele su se i zamjene gornjeg i donjeg ustroja te se trenutno izvode radovi nasipavanja.

Istok novog Zagreba dobiva novu tramvajsku zonu | foto: Bauštela.hr
Što se tiče tramvajske pruge – izvedeno je 650 metara pruge što uključuje zamjenu temeljnog tla, izvedbu podložnog betona i postavljanje betonskih pragova. Na tom dijelu je izvedena betonska ploča te su postavljene tračnice s pričvrsnim priborom, a radovi idu dalje, zasad u ‘ograničenom’ gabaritu barem dok HAC ne riješi svoj dio posla.
Sporiji promet
U odnosu na početak radova, sada je drugačije i stanje za nekada redovite korisnike Sarajevske. Ipak, za razliku od naše prošle reportaže skoro pola Sarajevske neprohodno je za automobile i pješake. Prisjetimo se, početkom godine trasom bi gdjegdje prošao koji bager, ali je cijelom dužinom cesta bila u potpunosti prohodna.
– Iako s druge strane ceste vidimo da bageri i kamioni mahnito prolaze uz prometnicu, čini nam se da promet cestom i dalje funkcionira kao prije, bio je dojam s terena u veljači ove godine.
Jedno je bilo problematično što sama cesta, barem na tom ‘drugom’, užem dijelu, nije imala za pješake potrebnu infrastrukturu, no to je bio stari problem i ozbiljan razlog za rekonstrukciju. Sada se sve promijenilo te je na snazi posebna prometna regulacija.
– Privremeno je zatvoreno križanje Ukrajinska-Sarajevska. Ova regulacija trajat će više od mjesec dana. Na ostatku trase, zatvoreno je od Vatikanske do kraja zahvata, odnosno do Jakuševečke i te radove očekujemo završiti do 8. rujna. Taj dio zatvorili smo zbog kopanja oborinskog kanala u samoj zapadnoj prometnici postojeće ceste, ispričao je Cicvarić napominjući kako zasad promjene ipak ne izazivaju gužve što je ostala konstanta od našeg prošlog obilaska.

Istok novog Zagreba dobiva novu tramvajsku zonu | foto: Bauštela.hr
Most koji se raspada
U iščekivanju novog rješenja koje bi se moglo završiti kroz koji mjesec, razmišljamo o još jednom dijelu na samom početku nove proširene Sarajevske s tramvajem, a to je Most mladosti. Gledajući prema sjeveru ne možemo se oteti dojmu da je taj most na čijim južnim krakovima počinje Sarajevska, a s kojeg se tramvaji broj 6,7 i 8 spuštaju u Zapruđe isto tako vapi za opsežnim radovima.
Ovaj most projektanta Ljubomira Jevtovića ipak je izgrađen 1974. godine nikad nije obuhvatno saniran što prelazi svako pravilo struke. Most se u jednom trenutku na dijelovima toliko raspadao da je na njemu morala biti izvedena djelomična sanacija. Dok je produžetak tramvajske zone itekako povoljna promjena za istočni dio Novog Zagreba, ne smije se zaboraviti na sanaciju postojeće propadajuće infrastrukture iako građanima ona nije nimalo draga zbog ogromnih kolapsa koje će sigurno izazvati.
Iz Grada Zagreba na upit nam pišu, a poznato je i od ranije, da se sanacija mosta sprema nakon radova na Mostu slobode. Pojašnjavaju da početak sanacije u ovom trenutku nije moguće precizirati budući da se postupak treba planirati i u Programu, odnosno proračunu te koordinirati s drugim većim gradilištima radi privremene prometne regulacije, što je također poznata informacija. Dodaju da će se na 1700 metara dugom mostu sanirati dio iznad Save, upornjačke prostorije, sjeverni prilazni vijadukt i manji dio južnog, za što se priprema projektna dokumentacija.
Ovdje pronađite sve bauštelske reportaže.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.