Gradilište iz zraka: Kako se gradi stadion u Kranjčevićevoj, sve se pažljivo reciklira
Radovi na novom stadionu u Kranjčevićevoj ulici napreduju punom parom, a izvođač STRABAG podijelio je dojmljive fotografije gradilišta. Stari stadion je potpuno srušen, a materijal se ponovno koristi prema principima kružne gradnje. Beton se drobi za nove konstrukcije, zemlja se koristi za uređenje okoliša, a plastika i drugi materijali recikliraju ili doniraju. Projekt ne samo da povećava kapacitet tribina, nego postavlja i nove standarde u zaštiti okoliša i odgovornom gospodarenju otpadom.

Izgradnja stadiona u Kranjčevićevoj, Zagreb | Foto: LinkedIn STRABAG
Stadion u Kranjčevićevoj ulici polako odlazi u ropotarnicu povijesti. Prije nešto više od dva mjeseca završeno je potpuno rušenje objekta starog 104 godine. Naravno, gradilište je i dalje vrlo aktivno – bageri i teška mehanizacija ne prestaju raditi, a započeli su i prvi radovi na izgradnji novog stadiona. Radovi napreduju punom parom, a izvođač, austrijska tvrtka STRABAG, podijelio je na LinkedIn profilu dojmljive fotografije i pokazao kako se odgovorno brinu o okolišu dok zgrada niče.
Kako navodi STRABAG, projektom se ne ‘povećava samo kapacitet tribina’, već i postavljaju novi standardi u gospodarenju građevinskim otpadom i zaštiti okoliša. Na ovom gradilištu ništa ne ide ‘u vjetar’, ni doslovno, ni metaforički. Projekt se temelji na principima kružne gradnje: beton se drobi i koristi za nove konstrukcije, smanjujući potrebu za vađenjem prirodnih resursa, dok se iskopana zemlja koristi za uređenje okoliša. Plastika i drugi korisni materijali razdvajaju se i šalju na reciklažu, dok se ono što se ne može iskoristiti donira drugim projektima i organizacijama.
Projekt od 47 milijuna eura
Osim novih fotografija, valja se prisjetiti kako će stadion izgleda i koliko će koštati. Cijena projekta iznosi gotovo 50 milijuna eura, točnije 47 milijuna, što je bila i najpovoljnija ponuda koju je tada dao STRABAG. Kapacitet novog stadiona povećat će se s dosadašnjih 5.350 na 11.163 mjesta. Sve četiri tribine bit će natkrivene, stari reflektori uklonjeni, a postavit će se moderna LED rasvjeta. Stadion će zadovoljiti kriterije UEFA 4. kategorije, poput osječke Opus Arene. Osim nogometnog igrališta, kompleks će obuhvaćati novi gradski trg, parking za više od 400 vozila te prateće objekte za sportaše i navijače.
Poseban naglasak stavljen je na energetsku učinkovitost, uključujući solarnu elektranu snage 1 MW koja će doprinijeti energetskoj samoodrživosti objekta. Dizajn je izradio tim arhitekata s Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu.

Izgradnja stadiona u Kranjčevićevoj, Zagreb | Foto: LinkedIn STRABAG

Izgradnja stadiona u Kranjčevićevoj, Zagreb | Foto: LinkedIn STRABAG
Nema više velodroma
Još je zanimljivo ponoviti – u sklopu rekonstrukcije stadiona trajno je uklonjen i velodrom oko nogometnog igrališta – posljednji takav objekt u Zagrebu i Hrvatskoj namijenjen biciklizmu, olimpijskoj disciplini. Novi stadion neće imati biciklističku stazu, što je izazvalo nezadovoljstvo biciklista.
Gradsko izvješće iz studenoga 2023. godine navodi nekoliko mogućih lokacija za novi velodrom: Remetinec, dvije na Jarunu, dvije u Trnjanskoj Savici te jedna u Španskom. No, do početka rušenja stadiona nije donesena konačna odluka, niti je ulaganje u zamjenski velodrom uvršteno u vodič kroz proračun Grada Zagreba za 2025. godinu.

Izgradnja stadiona u Kranjčevićevoj, Zagreb | Foto: LinkedIn STRABAG
‘Jeftin’ nadzor
Uz sve navedeno, posebnu pažnju javnosti izazvala je i nabava nadzora za projekt. Natječaj je procijenio da će posao koštati samo 100 tisuća eura, što je izazvalo brzu reakciju struke. Stiglo je 15 ponuda, većina znatno iznad procijenjenog iznosa. Ipak, posao je dodijeljen tvrtki Trasa Adria, koja je ponudila najnižu cijenu od 49.862,50 eura s PDV-om.
Svako gradilište mora imati stručni nadzor i koordinatora zaštite na radu kako bi se osigurala kvaliteta i sigurnost radova. No, za najveći sportski projekt u državi nadzor je drastično podcijenjen. Za projekt vrijedan više od 40 milijuna eura, nadzor i koordinacija zaštite na radu za 18 mjeseci povjereni su za manje od 50 tisuća eura. Od pristiglih ponuda, čak 12 je nudilo višestruko veći iznos, no izabrana je najjeftinija.

stadion u Kranjčevićevoj | Foto: YT screenshot
Što je s Maksimirom?
Naposljetku, jasno je da će, kada se završi Kranjčevićeva, GNK Dinamo tamo igrati, dok će istovremeno započeti izgradnja novog Maksimira. Od ponuditelja se traži detaljno razrađen projekt za uklanjanje građevine površine oko 50.000 četvornih metara, s rokom izrade projektne dokumentacije od tri mjeseca. Projekt mora odrediti metodu rušenja, uzimajući u obzir kompleksnost objekta i specifičnosti lokacije, s posebnom pažnjom na sigurnosne mjere za okolne objekte, prometnice i infrastrukturu.
Rušenje stadiona Maksimir predstavlja složen inženjerski izazov jer se ispod istočne tribine nalaze kotlovnice, električni pogoni i spremnik plina. Te instalacije moraju se pažljivo ukloniti prije rušenja armiranog betona.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.