Pretraga

U centru Europske unije nova linija metroa gradi se 16 godina, upitno hoće li ikad biti završena

A- A+

Bruxelles se zasad oslanja na dvije metro linije. Nova, ‘Metro Line 3’ trebala je povezati sjeverni i južni rub grada i na toj trasi znatno ubrzati promet. No, od prvih najava projekta prije nešto više od 15 godina, procjena vrijednosti radova porasla je prvo s 850 milijuna na 2,3 milijarde, a potom na 4,7 milijardi eura. Dio grada je u pobuni i traži obustavu radova pa je upitno hoće li strateški projekt ikada biti završen.

Izgradnja nove linije Metro 3 krenula prije 18 godina | foto: Bauštela.hr

Porast cijena građevinskog materijala pa samim time i vrijednosti radova očito ne muči samo Hrvatsku. Sektor ispašta zbog promjena diljem Europe tako da zbog porasta cijena u vodu padaju neki dugo očekivani strateški projekti.

U Bruxellesu, neslužbenom središtu Europske unije, u šetnji gradom u blizini centra naletjeli smo na ogromno gradilište. Uskoro smo doznali da se radi o kopanju nove linije podzemne željeznice koja bi poboljšala prometnu povezanost. Unatoč tome što se sve praši od radova, odmah zatim rečeno nam je da se građani ne nadaju završetku projekta.

Izdvojeni članak

Zagrebački metro: Tri linije za 8 milijardi eura gradile bi se 15 godina

Naime, cijene radova za liniju metroa koja se krenula graditi prije 16 godina u međuvremenu su toliko porasli da pojedini kvartovi protestiraju i traže hitnu obustavu kopanja. Uz mega gradilišta i raskope u više ulica, vrlo je upitno hoće li se proširenje mreže podzemne željeznice ikada završiti.

Izgradnja nove linije Metro 3 krenula prije 16 godina | foto: Bauštela.hr

Početak kopanja prije 16 godina

– Metro se gradi, ali građani na dijelovima nekih dionica traže obustavu radova, tako da je nastavak radova doveden u pitanje. Ljudi su nezadovoljni jer cifra projekta neprestano raste i to više nitko ne može kontrolirati. Počelo se kopati prije 16 godina i otad neki dijelovi stoje raskopani, a sad su radovi trebali ići dalje. No, zbog troškova i reakcije sugrađana, čitav projekt doveden je u pitanje, kaže nam Mathis s kojim razgovaramo na ulicama Bruxellesa.

Nova ruta naziva ‘Metro Line 3’, što se može pročitati na plakatima uz gradilišta, trebala bi povezati sjever grada, stanicu Bordet, sa jugom, do stanice Albert u Saint-Gillesu. Ovakva veza znatno bi ubrzala putovanje u dijelovima grada koji se trenutno ne oslanjaju na metro. U planu je izgradnja sedam novih stanica i 4,5 kilometara dugačkog tunela.

Izgradnja nove linije Metro 3 krenula prije 16 godina | foto: Bauštela.hr

Izgradnja nove linije Metro 3 krenula prije 16 godina | foto: Bauštela.hr

Nevjerojatno zvuči da je izvorna procjena vrijednosti radova porasla od 2009. s iznosa od 850 milijuna eura na 2,3 milijarde u 2022. godini. Još je teže za vjerovati da je zatim iznos za završetak cijele Linije 3 do danas porastao na vrtoglavih 4,7 milijarde eura.

Ima li smisla nastaviti?

Prema procjenama s početka 2024. godine, centar Europske unije zbog ogromnog porasta cifre za realizaciju nove trase metroa zadužio se oko 17 milijardi eura. Dok građani negoduju i traže obustavu čitavog projekta, član Senata Belgije Benjamin Dalle upozorava kako obustava radova ne bi trebala biti politički tabu, piše brusselstimes.com.

Dalle je upozorio da vlast u regiji glavnoga grada treba dobro promisliti hoće li uz nastavak radova biti moguće rebalansirati gradski proračun u skorije vrijeme. Svojim istupom na ovu temu bio je prvi političar koji je javno propitao mega projekt izgradnje Metro Linije 3 u Bruxellesu. Istaknuo je da vladajući pod svaku cijenu moraju detaljno analizirati projekt prije nastavka radova, koji bi se uskoro izgleda uistinu mogli zaustaviti.

– Metro je puno skuplji nego je na početku procijenjeno, a promijenile su se i okolnosti, rekao je aludirajući na nove demografske trendove i porast popularnosti rada od kuće, rekao je Dalle.

Razbijen politički tabu

Iako se na ulicama doima kao da se radovi na novoj liniji metroa odvijaju punom parom, završetak projekta sada je ‘pred zidom’. ‘Tehnička vlada’, odnosno ‘caretaker government’ u Bruxellesu, odbila je odobriti nastavak radova na Sjevernoj stanici zbog povećanja troškova, netom je objavljeno.

U objašnjenju stoji, tunel koji se isprva trebao izgraditi za 44 milijuna eura sada bi mogao doseći cifru od 88 milijuna eura, bude li izgrađen. Pritom, na dionici Albert-stanica Sjever početni troškovi procijenjeni na 700 milijuna eura u 2022. porasli su na 1,5 milijardi eura. Dok izvođači strahuju od produžetka radova od godine dana do 18 mjeseci, lokalna vlast smatra da nije u redu odobriti povećanje troška dok ne postoji sigurna projekcija o daljnjem iznosu.

I Beograd niz godina obećava metro. Dok Bruxelles ne može izgraditi treću liniju, srpska metropola priželjkuje izgradnju ni manje ni više tri trase. U kojoj je fazi realizacija podzemne željeznice pročitajte ovdje.

Copy link
Powered by Social Snap