U Zagrebu novi pothodnik ispod pruge dug 80 metara: Grad se ‘pokrenuo’ nakon strašne nesreće
Nakon što je u ožujku ove godine na željezničko-cestovnom prijelazu Republike Austrije kod Zapadnog kolodvora u Zagrebu u naletu vlaka smrtno stradao 14-godišnjak, njegovi roditelji su zatražili hitnu promjenu. Pokrenuli su peticiju za hitnu izgradnju pothodnika ili nathodnika na tom dijelu gdje pješaci i dalje svakodnevno prolaze. Ubrzo nakon nesreće, Grad je pokrenuo pripreme za izgradnju prolaska ispod pruge te su izrađeni idejni projekt i izdana lokacijska dozvola. Idući korak je priprema izvedbenih i glavnih projekata, te izdavanje građevinske dozvole.

Novi pothodnik za pješake i bicikliste kod Zapadnog kolodvora | Foto: GoogleMaps screenshot, EOJN
Grad Zagreb objavio je natječaj za izvedbu projekata za izgradnju novog pothodnika do lokacije spornog željezničko-cestovnog prijelaza na kojemu je u ožujku ove godine smrtno stradao 14-godišnjak. Prelazeći preko pruge na prijelazu ‘Republike Austrije’ dječak je nastradao u naletu vlaka. Nakon tragedije, Grad je krenuo pripremati dokumentaciju za izvedbu pothodnika koji bi omogućio siguran prolazak ispod pruge za pješake i bicikliste, a sad traže izvođača glavnih i izvedbenih projekta.
Sve potaknula tragedija
Prije pokretanja natječaja za izvođača novog pothodnika od ulica Josipa Fona, Josipa Hanuša te Ulice Republike Austrije do Magazinske, treba izraditi izvedbene i glavne projekte. To bi grad moglo koštati 40 tisuća eura, stoji u sustavu javne nabave.
– Pothodnik koji je predmet ovog idejnog projekta bit će spojen na postojeću prometnu infrastrukturu putem raskrižja Fonove-Hanuševe te Ulice Republike Austrije na sjevernom kraju obuhvata te Magazinske ulice na južnom kraju obuhvata, navodi idejni projekt koji je izradio Trames iz Dubrovnika.
Podsjećamo, pokretanje postupaka za pripremu izgradnje građevine duge 79 metara smještene zapadno od postojećeg pješačkog prijelaza potaknula je nesreća koja se dogodila na prijelazu ranije ove godine, u ožujku. Snažnu reakciju javnosti izazvalo je smrtno stradanje 14-godišnjeg dječaka u naletu vlaka dok je prelazio prugu poslije spuštanja rampi. Nakon tragičnog događaja, njegovi roditelji pokrenuli su peticiju kojom su zatražili hitnu gradnju sigurnog prolaska ispod ili iznad tračnica, piše jutarnji.hr. U međuvremenu je, kako navode, HŽ Infrastruktura postavila zaštitnu ogradu i svjetlosno-zvučnu signalizaciju na mjestu koji i dalje koriste pješaci.

Novi pothodnik za pješake i bicikliste kod Zapadnog kolodvora | Foto: GoogleMaps screenshot
Ulaz stubištem ili dizalom
Dokumentacija navodi da bi se u novi pothodnik ispod pruge M101 (Dobova)-državna granica-Savski Marof-Zagreb Glavni kolodvor dug skoro 80 metara, sa sjeverne strane ulazilo stubištem i dizalom na visini od oko 372 centimtra. S druge, južne strane, pješačka komunikacija bila bi izvedena preko stubišta i dizala na visini od 172 centimetra. Stubište bi bilo širine 2,4 metra. K tome, projektno rješenje na obje strane predviđa uređenje površina nalik malim ‘trgovima’, a kao glavni cilj provedbe projekta navodi što višu razinu sigurnosti za prolaznike.
– Gradnjom pothodnika značajno će se poboljšati sigurnost svih sudionika u prometu te se osigurava pristupačnost osobama s invaliditetom, navodi idejni projekt.

Novi pothodnik za pješake i bicikliste kod Zapadnog kolodvora | Foto: EOJN
Inače, u trenutnom stanju, iako prijelaz najviše koriste pješaci, mogu ga koristiti i automobili. No, zbog neuređenog kolničkog zastora, ne predstavlja važnu poveznicu između ulica za promet motornih vozila. Tehnička dokumentacija otkriva da od aktivnih mjera osiguranja za vozače postoje kontrolirani branici i svjetlosni uređaji s čuvarom prijelaza. Uz to, znak ‘stop’, Andrijin križ i trokut preglednosti dodatne su pasivne mjere osiguranja na postojećem prijelazu Republike Austrije.
Jedna dozvola izdana, drugu se čeka
Za projekt u pripremi treba dodati kako je lokacijska dozvola izdana 29. srpnja 2025. godine, a izdao ju je nadležni Gradski ured za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslove.
Odnosi se na izgradnju pothodnika ispod željezničke pruge i prilazne ceste parkiralištu južno od pruga, dugog 79 metara sa dva stubišta i dva dizala te unutarnjom rasvjetom. U dozvoli je navedeno i da će se nova građevina oblikovati u skladu s idejnim projektom koji je sastavni dio novog rješenja. No, prije gradnje nedostaje još jedna dozvola.
– Na temelju lokacijske dozvole ne može se započeti s građenjem, već je potrebno ishoditi građevinsku dozvolu sukladno odredbama Zakona o gradnji. Glavni projekt prije podnošenja zahtjeva za izdavanje građevinske dozvole mora biti usklađen s ovom lokacijskom dozvolom, odredbama Zakona o gradnji i propisa donesenih na osnovu tog Zakona, te posebnih propisa. Za navedenu usklađenost je odgovoran projektant, piše u projektu.
U dozvoli piše i da lokacijska dozvola prestaje važiti ako se u roku od četiri godine od dana pravomoćnosti lokacijske dozvole ne podnese zahtjev za izdavanje za barem jednu od faza ili etapa odnosno ako se pristupi provedbi zahvata u prostoru za koji se ne izdaje akt za građenje, dodatno je istaknuto u lokacijskoj. Idejni projekt je, naravno, izrađen u skladu s GUP-om Grada Zagreba.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.