Hrvatske ceste spremaju natječaj za spektakularan spoj Kozjaka i Splita preko zaljeva, Kaštelanski most ide dalje
Gradi se novi ulaz u Split koji bi trebao znatno rasteretiti prometnice oko grada, a njegov važan dio je Kaštelanski most koji će povrh istoimenog zaljeva spojiti Kozjak i Split. Planirani most ucrtan je u grafičkim prilozima Prostornog plana Splitsko-dalmatinske županije čime je, kažu iz Hrvatskih cesta, ostvaren osnovni preduvjet za daljnje aktivnosti na ovom zahvatu. Sada se čeka samo natječaj za tehničko-oblikovno rješenje mosta koji je HC upravo najavio, a prema ranije dostupnim podatcima vezanim uz izrađenu maritimnu studiju, realno je da će uvelike nalikovati na Pelješki.

maritimni most preko Kaštelanskog zaljeva | Foto: Hrvatske ceste
O mostu preko Kaštelanskog zaljeva počelo se govoriti prije gotovo 7 godina zbog potrebe rasterećenja zagušenog ulaza u Split. Radi kvalitetnijeg planiranja mosta izvedena je maritimna studija. Za novi most studija je analizirajući podatke o brodovima koji su dosad uplovljavali u zaljev ukazala na dimenzije o kojima bi se prilikom gradnje mosta trebalo voditi računa.
Projekt maritimne studije strateškog projekta predstavio je voditelj projekta Novi ulaz u Split, Krunoslav Perić iz Hrvatskih cesta lani u srpnju. Dok danas iz tvrtke potvrđuju da će natječaj za tehničko-oblikovno rješenje mosta biti objavljen u Elektroničkom oglasniku javne nabave u narednim tjednima.
– Projektni natječaj za tehničko-oblikovno rješenje mosta preko Kaštelanskog zaljeva na prometnici novi ulaz u Split – čvor Vučevica – Tunel Kozjak – čvor na DC8 – Trajektna luka Split organiziraju i provode Hrvatske ceste. Ocjenjivački sud se još formira i biti će sastavljen od predstavnika lokalne zajednice, gradova Splita i Kaštela, Splitsko-dalmatinske županije, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, uglednih predstavnika arhitektonske struke i građevinara koji imaju iskustva s ovakvim zahvatima, rekli su nam iz Hrvatskih cesta uz dodatak kako će jedan od članova Povjerenstva bit će predstavnik HC-a.
Ucrtan u prostorni plan županije
Planirani most ucrtan je u grafičkim prilozima, u Prostornom planu Splitsko-dalmatinske županije čime je, kažu iz HC-a, ostvaren osnovni preduvjet za daljnje aktivnosti na ovom zahvatu.
– Prema Zakonu o prostornom uređenju županijski prostorni planovi su provedbeni za zahvate državnog značaja te će se temeljem istog zakona planovi nižeg reda uskladiti sa županijskim planom. U skladu s navedenim, pokrenute su izmjene i dopune PPUG Splita gdje je, kako i sami navodite unesena ova izmjena. Dodatno će se ovim projektnim natječajem ići u daljnju razradu studijsko-projektne dokumentacije i preciznije definiranje zahvata u prostornim planovima svih razina, kažu iz Hrvatskih cesta.
Prepoznatljiva nova vizura Splita
Ovaj natječaj neće zahvatiti šire područje gradova Splita ili Kaštela, već će biti usmjeren na traženje tehnički i oblikovno optimalnog rješenja mosta preko Kaštelanskog zaljeva.
– Budući da se radi o strateškom investicijskom projektu Republike Hrvatske, Hrvatske ceste očekuju da će trasa, potvrđena kroz Studiju opravdanosti, ući u prostorno-plansku dokumentaciju prema prijedlogu. Smatramo da je dobro razmotriti različita rješenja mosta kroz ovakav natječaj na studijskoj i oblikovnoj razini prije početka projektiranja, kako bi se omogućila stručna rasprava, a javnosti na transparentan način pružio uvid u nastajanje građevine koja će postati prepoznatljiva nova vizura Splita, zaključuju iz Hrvatskih cesta.

Split pogled na rivu | foto: Ivana Solar
Putanja mosta
Prema ranije spomenutoj maritimnoj studiji, most preko Kaštelanskog zaljeva je dio šireg projekta Novi ulaz u Split.
– Novi ulaz u Split je proizašao iz potrebe rasterećenja ulaza, jer je Split vjerojatno jedini veći grad u Hrvatskoj koji nema barem dva autocestovna ulaza. Pritom, svi prilazi gradu su izuzetno opterećeni, objasnio je stratešku važnost cijelog projekta Krunoslav Perić iz Hrvatskih cesta u srpnju 2024. navodeći kako se može podijeliti u dvije faze.
– Projekt ima dvije faze. Prva faza je od Vučevice, tunelom Kozjak, sve do Kaštel Kameblovca, a u sklopu druge faze je most. Skreće od čvora koji se nalazi otprilike kilometar zapadno od južnog portala tunela Kozjak. S obronaka Kozjaka iznad Kaštela prolazi preko Kaštel Sućurca pa na području Brižina se preko Kaštelanskog zaljeva spaja se na poluotok u Splitu, na ulici Stinice, opisao je Perić putanju mosta.

faze projekta | Foto: Hrvatske ceste
Nalik Pelješkom mostu
Nakon što je maritimna studija pokazala osnovne parametre, može se krenuti dalje razmišljati o izgledu mosta koji je još uvijek nepoznanica. Poznato je da će most biti na stupovima i nalik Pelješkom mostu. Očekuje se da neće poremetiti plovidbu velikih, no ni malih brodova lokalnog stanovništva, koji će, doduše, koristiti rubne plovne puteve, a ne glavni prolaz.
– Ono što nismo stavili u studiju jer se još ne zna konkretan oblik mosta jesu prolasci ispod ostalih nogu i ostalih stupova, što ćemo kasnije rješavati kada se budu znali točno vrsta i model mosta. Za očekivati je da će most biti na stupovima, slično kao Pelješki i da će se i manje barke, brodice i jahtice, sve ono što se odnosi na lokalno stanovništvo, moći kretati i kroz ostale plovne putove, ne kroz onaj glavni, veliki profil. Drugim riječima, očekuje se da će lokalno stanovništvo i mali ribarski brodovi funkcionirati bez ograničenja, rekao je pak lani izrađivač studije, Lovro Maglić s Pomorskog fakulteta u Rijeci.

Pelješki most | foto: screenshot YouTube
Doznajte ovdje sve o planovima za gradnju mosta u srcu Risnjaka.