Kreće spas Tuđmanovog mosta od naslaga hrđe, sve će trajati 4 mjeseca, zna se i izvođač
Hrvatske ceste zaključile su natječaj za obnovu antikorozivne zaštite mosta dr. F. Tuđmana na državnoj cesti DC8 u Dubrovniku. Radove vrijedne 740.000 eura izvršit će tvrtka Mar u roku od 4 mjeseca. Realizacija projekta trebala je započeti već krajem veljače, no kako se javna nabava otegnula sada je jasno kao dan kako posao neće biti obavljen do početka turističke sezone kada ova prometnica trpi najveći pritisak. No, to nikako nije razlog za odustajanje i prolongiranje projekta obzirom da je most u užasnom stanju. Strukturu opasno izjeda korozija što su pokazala dva stručna pregleda provedena unutar četiri godine.

Most dr. Franje Tuđmana Dubrovnik | foto: Ing-grad
U niskom je startu početak radova na Tuđmanovom mostu u Dubrovniku, projekt Hrvatskih cesta za koji bi trebao ovoj građevini vratiti stari sjaj, ali i sigurnost obzirom da su radovi koji se trebaju obaviti obuhvaćaju kompletnu antikorozivnu zaštitu. Posao je dobila tvrtka Mar koja će radove obaviti unutar 4 mjeseca za 740.000 eura.
Most se nalazi na Državnoj cesti DC8, a smješten je nad morskim zaljevom u koji utječe rijeka Ombla i prelazi ga na visini od oko 50 metara. Svečano je otvoren u svibnju 2002., a danas, 23 godine kasnije ne može pohvaliti aktualnim stanjem. Naime, strukturu izjeda korozija što su pokazala dva stručna pregleda provedena unutar četiri godine.
Most oguljen
U travnju 2024. godine proveden je terenski pregled mosta u okviru kojega je uočeno ljuštenje i mjesta bez plavog završnog sloja antikorozivne zaštite, čime je zahvaćena značajna površina konstrukcije, tako da je na pojedinim dijelovima vidljiv samo preostali sivi međusloj.
Također, na rubovima profila vjetrovnog sprega uočena je korozija koja mjestimično zahvaća rub profila. Uočeni su voluminozni korozijski produkti čelika koji su rezultirali podizanjem, pucanjem i ljuštenjem zaštitne prevlake. Jednaka oštećenja, ali u puno manjem obimu, utvrđena su i na pojedinim rubovima poprečnih nosača.
Na manjem broju lokacija uočena je mjestimična pojava točkaste korozije, prvenstveno na donjoj strani donjeg pojasa profila. Na vijcima priključaka poprečnih i glavnih nosača, kao i vijcima priključaka vjetrovnog sprega uočena je pojava površinske korozije.

most dr. F. Tuđmana AKZ zaštita | foto: screen shot EOJN
Korozija svuda
Vizualnim pregledom metalne opreme i elemenata kolničke ploče u području pješačkih hodnika, uočeno je ljuštenje zaštitnog premaza i tragovi korozije. Pregledom sa zaštitne ograde koja je pocinčana, utvrđeno je ljuštenje zaštitnog premaza koje zahvaća većinu površine konstrukcije, dok je na preostalom premazu izmjerena nedovoljna prionjivost i očekuje se da će se i ti dijelovi premaza odvojiti od cinkove podloge.
Na elementima spojeva cijevi, obujmica, kanalica, vijaka rasvjetnih stupova uočena je lokalna površinska korozija. Riječ je o elementima koji su vruće pocinčani, a cinkova prevlaka oštećena ili potrošena. Na premazanim čeličnim stupovima prometnih znakova utvrđena je površinska korozija koja zahvaća čitavu nosivu konstrukciju, što bi mogla biti posljedica pretankog zaštitnog premaza.
Na čeličnim dijelovima zatega i prigušivača uočena je lokalna korozija na mjestima mehaničkog oštećenja premaza. Na zaštitnoj ogradi ispred nadzorne kućice, a koja nije pocinčana uočena je lokalna korozija na mjestima spojeva i mehaničkog oštećenja premaza.

most dr. F. Tuđmana AKZ zaštita | foto: screen shot EOJN
Stvarno stanje se tek nagađa
Nakon vizualnog pregleda mosta, provedenih ispitivanja i analize, procjenjuje se da je korozijom zahvaćeno do 5 % ukupne površine čelične konstrukcije. Međutim, ističe se, zbog vizualno uočene loše adhezije premaza na mjestima oštećenja do podloge, očekuje se da će se stvarni postotak oštećenja utvrditi tek nakon visokotlačnog pranja.
Zaključak je da je za zaštitu oštećenih čeličnih površina rasponske konstrukcije potrebno aplicirati višeslojni sustav zaštite. Prvi temeljni epoksidni sloj sa cink-fosfatom u debljini od 100 μm, Nakon sanacije oštećenih dijelova potrebno je cijelu čeličnu konstrukciju zaštititi drugim, epoksidnim međuslojem u debljini od 100 μm te završnim poliuretanskim slojem u debljini od 80 μm. Za pocinčanu zaštitnu ogradu predviđeno je nanošenje punog sustava premaza od tri sloja, dok je za lokalna oštećenja na metalnim elementima kolnika i opremu predviđena.
Uskoro kreće i generalka važnog mosta na autocesti prema Kvarneru, doznajte ovdje detalje.