Pretraga

Metro u Zagrebu? Posao bi otežale podzemne vode, ali nije problem u tlu već tko to može platiti

A- A+

U novom bauštela.hr podcastu gostovao je izvanredni profesor s FGAG-a i predsjednik Hrvatskog geotehničkog društva, Goran Vlastelica. Govorio nam je o geotehnici i tajnama tla te o radovima koji bi trebali prethoditi svakom ozbiljnijem projektu, ali se često zanemaruju. Dotaknuli smo se i jedne od tema koju nije bilo moguće zaobići, gradnje metroa u Zagrebu.

Goran Vlastelica u bauštela.hr podcastu | Foto: baustela.hr

Kad prolazimo pored novih zgrada, prometnica i mostova, naš pogled često zaluta prema fasadama i arhitekturi. Rijetko tko razmišlja o onome što je skriveno ispod – tlu, stijeni i podzemnim vodama. No upravo ta ‘podloga’ odlučuje hoće li objekt biti stabilan i dugotrajan. Geotehnika, odnosno preciznije geotehnički istražni radovi i geotehničko projektiranje, predstavlja sustav ispitivanja i analiza koji prethodi svakoj ozbiljnoj gradnji.

O važnosti ovih istraživanja, ali i problemima u praksi, u novom bauštela.hr podcastu govorio je izvanredni profesor i šef Katedre za geotehniku na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije u Splitu, Goran Vlastelica, koji je ujedno i član Hrvatskog geotehničkog društva. Otvorio je nove horizonte, ali i pokazao broj pitanja o temi koja je, nažalost, još uvijek nedovoljno zastupljena u građevinskom i arhitektonskom svijetu.

Što je geotehnika?

Kako kaže Vlastelica, geotehnika je grana građevinarstva koja povezuje geologiju, inženjersku geologiju i istraživanje tla najbližeg površini Zemlje. Riječ je o kombinaciji dviju disciplina – građevinarstva i geologije – koja se dijeli na mehaniku stijena i mehaniku tla. Problemi se rijetko javljaju isključivo u tlu ili stijeni; gotovo uvijek su kombinirani. Upravo ta kompleksnost čini ovu disciplinu izazovnom i zahtijeva suradnju više stručnjaka.

U podcastu smo ga upitali kako bi geotehniku pojasnio jednom petogodišnjaku. Odgovor je bio jednostavan, ali slikovit.

– Djeca se vole igrati na plaži i graditi kule u pijesku. Zamislite da naše zgrade i prometnice predstavljaju te kule. Pitanje je kako ih izgraditi na sigurnom tlu, odnosno koji pijesak ili šljunak koristiti. Na taj način čak i malo dijete može razumjeti osnovnu logiku geotehničkih istraživanja – slikovito je poentirao Vlastelica.

Geotehnika, ilustracija | Foto: Canva

Metro u Zagrebu

Kako se geotehnički radovi ponajviše tiču mehanike stijena i tla, jedno od najzanimljivijih pitanja koje se pritom otvara jest izgradnja metroa u Zagrebu. Postavlja se pitanje postoji li problem u tlu ili je najveći izazov zapravo financijske prirode.

– Ne vidim razloga zašto se metro ne bi izgradio u Zagrebu. Ne mora biti svugdje niti pod zemljom. Nekakva kombinacija različitih linija, dijelom već postojećih, te željezničkih pravaca koji se nalaze iznad prometnica, mogla bi funkcionirati kao metro. Već postoje željeznice koje prolaze iznad prometnica, pa bi tako mogle biti i u funkciji metroa, pojasnio je Vlastelica.

Dodao je i da je gradnja u tlu nešto zahtjevnija nego u stijeni.

–  To je istina, pogotovo ako postoje visoke razine podzemne vode. Sve prateće konstrukcije i geotehnički radovi tada su zahtjevniji i skuplji te predstavljaju veće financijsko opterećenje nego gradnja u stijeni. S aspekta tla, gradnja je moguća, tlo nije problem, pitanje je samo koliko to košta, rekao je za kraj.

 

Copy link
Powered by Social Snap