Pretraga

Od mostova do autocesta: Susjedi grade na sve strane, a iza njih stoji tim entuzijasta koji sve prati budnim okom

A- A+

Dok u Sloveniji traju radovi na cestama, mostovima i ključnim prometnim pravcima, jedna mala volonterska ekipa brine da vozači znaju što ih čeka na putu. InfoPot je postao važan izvor informacija, a njihov trud prepoznaju deseci tisuća pratitelja. Unatoč tome, sve rade u slobodno vrijeme i bez institucionalne podrške. Razgovarali smo s ekipom iz InfoPota, koja nam je otkrila kako je sve počelo i koji su najveći slovenski projekti u tijeku.

gradilišta u Sloveniji | Foto: InfoPot

Slovenija u 2025. godini provodi niz infrastrukturnih projekata, od novih cesta do mostova. U tom kontekstu, mala grupa volontera odlučila je svakodnevno pratiti situaciju i pravovremeno informirati vozače o promjenama u prometu i građevinskim zahvatima na cestama i mostovima.

Riječ je o projektu InfoPot, koji na društvenim mrežama prati više od pedeset tisuća ljudi, a njihove objave redovito dosegnu i milijunske preglede. Nevjerojatno je koliko truda ulaže mali tim kako bi bio u tijeku sa svim infrastrukturnim radovima i prometnim promjenama. Njihova predanost pokazuje kako posvećenost zajednici može nadvladati ograničene resurse. Razgovarali smo s njima, a oni su nam otkrili mnogo toga, među ostalim i kako je sve počelo.

Vozači nisu bili pravovremeno informirani

Ideja o InfoPotu nastala je iz potrebe da se vozači pravovremeno obavještavaju o zatvaranjima cesta i promjenama u prometu.

– To nas je potaknulo da otvorimo Facebook kanal i pripremimo prve jednostavne grafike koje su vozačima dale jasniji pregled prometnih prepreka i obilaznica. Naša je namjera bila potaknuti službene institucije na jasnije i dosljednije informiranje, no pomaka nije bilo, prisjećaju se.

Kako su njihove objave postale korisne široj publici, zajednica pratitelja postupno je rasla, a povjerenje koje su stekli dodatno ih je motiviralo da nastave s radom. Dodaju kako ih najviše pokreće osjećaj odgovornosti prema zajednici i osobni interes za prometne propise i infrastrukturne projekte. Svaki post, svaka karta ili fotografija, kažu, nastaju iz želje da smanje nesigurnost i olakšaju svakodnevnu vožnju ljudima.

Primjer vizualizacije, promjene u prometu | Foto: InfoPot

Organizacija i radni proces

Glavni tim InfoPota čine tri osobe koje većinu svog slobodnog vremena provode pripremajući sadržaj, vizualizacije i odlazeći na terenske izlete. Sva znanja, od izrade karata do obrade fotografija i praćenja projekata, stekli su samostalno tijekom godina. Tehnička oprema, uključujući računala, fotografske i video uređaje te dronove, kupljena je vlastitim sredstvima.

– Imamo i nekoliko entuzijasta koji nam pomažu s fotografijama i snimkama, ali njihov broj varira jer sudjeluju kada im vrijeme dopušta. Najveći izazov je upravo vrijeme jer sve radimo izvan svojih redovnih poslova, objašnjavaju.

Njihova je ‘operacija’ prirodno podijeljena na dio koji priprema vizualizacije prometnih gužvi i dio koji radi fotografije i snimke s terena. Za terenski rad oslanjaju se na volontere koji sami prate infrastrukturne projekte i žele doprinijeti bazi podataka. Budući da volonteri nisu stalni, njihov doprinos varira, no tim i dalje uspijeva održavati visok standard izvještavanja zahvaljujući predanosti i trudu malog tima.

Obilaznica Mirne, Slovenija | Foto: Infopot

Najveći slovenski projekti

Iako volonterski, ažurno prate sve projekte, od najvažnijih do lokalnih i manjih. Posebnu pažnju posvećuju projektima i zahvatima nakon poplava 2023. godine, s naglaskom na obnovu koja je ozbiljno oštetila slovensku cestovnu infrastrukturu. Otkrili su nam i koje projekte smatraju najvećima te što su do sada pratili.

– Dosad smo pratili izgradnju novog mosta na regionalnoj cesti Kamnik-Stahovica, trenutno pratimo radove na mostu između Domžala i Vira, a u bliskoj budućnosti očekujemo početak izgradnje većih mostova između Šentjakoba i Dola pri Ljubljani te na dionici Slovenj Gradec-Otiški Vrh. U prošlosti smo pomno pratili i druge infrastrukturne zahvate, poput izgradnje autocestnog čvora Dragomer, uređenja akumulacijskog jezera Suša, premještanja ceste Železniki-Zali Log, izgradnje galerije Šklendrovec na cesti Litija-Zagorje, uređenja pristupne ceste Sermin do Luke Koper te brojnih rekonstrukcija autocesta, gdje su pravovremene informacije o zatvaranjima ključne za vozače. Iako su svi ovi projekti važni, oni nisu najveći na nacionalnoj razini, ispričali su.

Najveći i najzahtjevniji projekti u Sloveniji uglavnom se odnose na proširenja i uređenja autocesta. Posebnu važnost ima izgradnja treće razvojne osi na sjeveru, koja će osigurati izravnu vezu Koruške s autocestnim koridorom A1 Ljubljana-Maribor i rasteretiti opterećenu i opasnu cestu između Velenja i Slovenj Gradeca. Isto tako, proširenje autoceste između Domžala i Ljubljane postaje sve važnije jer je riječ o jednoj od najprometnijih dionica u zemlji, što će imati značajan utjecaj na protok prometa u tom dijelu Slovenije, premda još nije jasno hoće li taj utjecaj biti dugoročan ili kratkoročan.

Prometnica, priključak za Ljubljanu, Slovenija | Foto: Infopot.si Facebook

Asfaltiranje iznad rijeke, Slovenija | Foto: Infopot

Velike rekonstrukcije i projekt važan i za Hrvatsku

U Sloveniji se provodi mnogo infrastrukturnih projekata koje InfoPot prati u manjoj mjeri, od izgradnje druge cijevi tunela Karavanke do glavne ceste Markovci-Ormož i Drugog kolosijeka, premda ove projekte ne pokrivaju sami. Pored velikih projekata, važni su i manji lokalni zahvati, poput obilaznice Mirne, koji izravno poboljšavaju kvalitetu života stanovnika i često predstavljaju zadovoljstvo za praćenje, jer nisu toliko zanimljivi medijima.

U budućnosti se očekuje napredak na projektima poput brze ceste Novo mesto-Metlika i uređenja cestovne veze prema Dragonji i hrvatskoj granici, koji su ključni za prometne tokove u južnoj polovici zemlje. No, kao što ističu, njihova primarna zadaća nisu građevinski projekti, iako su važan dio onoga što rade. Jedno s drugim je neraskidivo povezano, a prizori s gradilišta koje bilježe često su jedinstveni i ne mogu se pronaći nigdje drugdje.

– U svom radu koristimo kombinaciju gotovo svih dostupnih metoda, ali infrastrukturni projekti, u našem slučaju isključivo cestovni, predstavljaju popratnu aktivnost. Naš glavni zadatak je osigurati najažurnije izvještavanje i vizualizaciju radova, svih privremenih zatvaranja i promjena na nacionalnoj cestovnoj mreži, uključujući autoceste, brze ceste te glavne i regionalne ceste. Osim toga, pratimo i predvidljive izvanredne događaje, poput ograničenja zbog sportskih manifestacija, prognoza povećanog prometa i drugih posebnih okolnosti. S rijetkim iznimkama, ne bavimo se trenutnim stanjem cesta, prometnim nesrećama ili sličnim događajima jer takve objave namjerno izbjegavamo. Naš rad fokusiran je na strukturirane i predvidljive promjene u prometu, istaknuli su.

Primorska autocesta, Slovenija | Foto: Facebook Infopot

protupoplavni projekt Selške Sore, Slovenija | Foto: Infopot

Mukotrpan posao, a podrške i dalje nema

Kada je riječ o praćenju građevinskih projekata, prvo na vlastitim kartama označavaju ključne lokacije, one koje su prometno važne, zanimljive ili vozačima stvaraju najviše izazova.

– Na temelju toga pripremamo prioritetni popis gradilišta koja ima smisla redovito pratiti. Terenski rad uključuje klasično fotografiranje, a sve više i snimanje dronovima, koji pružaju bolji pregled prostornog rasporeda. Fotografiranje se gotovo uvijek provodi izvan radnog vremena izvođača, tako da su smetnje za gradilišta i radnike minimalne. Nakon terenskog rada, snimke se uređuju i provjeravaju stvarni podaci, najčešće dobiveni putem portala javne nabave i drugih javno dostupnih izvora, kažu iz InfoPota.

Ironično, njihov rad ne uključuje suradnju sa službenim institucijama. Unatoč pokušajima uspostavljanja komunikacije, odgovora nema, a razlozi su, kako kažu, nepoznati. Zapravo ne postoji komunikacija između operatera cestovne mreže i njih, a ponekad imaju osjećaj da nisu zadovoljni njihovim radom. Zato ostaju potpuno neovisni i oslanjaju se isključivo na vlastiti rad, otvorene podatke i volontere. No najvažnije je pružiti pravovremene informacije i pokazati ljudima što se gradi, a taj veliki volonterski rad primjećuju milijuni ljudi kojima je to svakodnevno bitno – što je možda i najvažnije.

Copy link
Powered by Social Snap