Tunel ispod Dubrovnika ponovno ‘izronio’, je li samo predizborni trik ili stvarna opcija?
Dubrovnik je nesumnjivo jedan od najsjajnijih bisera kulturne baštine na hrvatskoj obali. Pokazuju to i cijene kvadrata, koje van zidina idu do 7 tisuća, a u gradskoj jezgri i do 10 tisuća eura. Ipak, gradnja ne staje, što znači da raste i opterećenje na prometnu infrastrukturu. Može li gradske ceste spasiti projekt mega podzemnog tunela o kojemu se maštalo prije 45 godina, a i dalje djeluje kao utopija?

Dubrovački most. Foto: Ivor Kruljac/Bauštela.hr
Kako su lokalni izbori u Hrvatskoj sve bliže, sve pršti od obećanja i prijedloga kojima bi se riješili najveći problemi ovoga ili onog grada. Budući da velik broj urbanih sredina ozbiljno muče prometni kolapsi i zastarjela cestovna infrastruktura, nije čudno što se brojna politička lica razmeću, ni manje ni više, obećanjima koja se tiču megalomanskih infrastrukturnih projekata. Drugačije nije ni u Dubrovniku, gdje je jedna kandidatkinja za gradonačelnicu u predizbornoj utrci iz ladice izvukla projekt ogromnog tunela ispod grada otprije 45 godina.
Gradnja ne staje
Dubrovnik ima jednu od, ako ne najljepšu gradsku jezgru. Iako se o ukusima ne raspravlja, u svakom slučaju kamene ulice pune tajni i ljepote ovom gradu nesumnjivo podižu cijene kvadrata. Cijene nisu vrtoglave samo u centru, već i oko gradskih bedema pa je Dubrovnik na tržištu nekretnina jedna od najskupljih destinacija za kupnju stana ili kuće u državi. Kako smo doznali prošle godine na ulicama ‘Grada’, prema procjeni građana, kvadrat bi ondje bilo normalno platiti do 7.000 eura, dok su unutar zidina cijene ‘skakale’ i na 10.000 eura po četvornom metru.
Da vrtoglave cifre ipak ne odvraćaju kupce, čak štoviše, pokazuje to što se u Dubrovniku mahnito gradi. Naš reporter pred ljetnu sezonu 2024. godine obišavši brojna gradilišta potvrdio je da u Dubrovniku novogradnja niče kao ‘gljive poslije kiše’. Bilo da se radilo o izgradnji apartmana za kratkoročni ili dugoročni najam, odnosno stanovanje, brojna gradilišta moraju imati nekakvu posljedicu na urbanu infrastrukturu, zar ne?

Dubrovnik je pun nekretnina, ali većinom namijenjenih turistima | Foto: Ivor Kruljac, bauštela.hr
Povećan stambeni fond u Dubrovniku, makar samo u sezoni, zasigurno će značiti povećano opterećenje na prometnu infrastrukturu, a time i veću potražnju za parkirnim mjestima. Stoga nije neobično što se pred lokalne izbore kandidati natječu koji će ponuditi najefikacije rješenje za prometne gužve. Kandidatkinja Centra Viktorija Knežević tako je izvukla mega infrastrukturni projekt tunela oblika slova ‘Y’ iz 45-godišnje arhive, ponudivši taj projekt kao spas gradskim cestama.
Mega podzemni tunel
Prometni kolapsi Dubrovnik očito ne muče od jučer budući da se o infrastrukturnom rješenju koje bi rasteretilo grad razmišljalo još prije skoro pola stoljeća. Davnih 1980-ih u gradu predlagala se realizacija urbanističkog rješenja golemog podzemnog tunela u obliku slova ‘Y’ po uzoru na druge gradove strmog terena, poput Monte Carla.
Da bi ovo rješenje popraćeno sa sustavom podzemnih javnih garaža razriješilo velik dio problema Dubrovnika misli zastupnica Knežević, a o istom projektu pričala je u Saboru još prošle godine. Tada je zatražila od Vlade obećanje o potpori za izgradnju tunela, uz pojašnjenje da gradski proračun projekt tih gabarita ne bi mogao ‘progutati’, prenio je dubrovnikpress.hr.
– To je veliki projekt koji bi trebalo revidirati i za koji bi gradu Dubrovniku bila potrebna pomoć i potpora Vlade u svakom smislu, a osobito u financijskom, jer Grad to ne može sam financirati. Bi li Vlada bila spremna podržati takav projekt i njegovu realizaciju, čak i ako na sljedećim izborima građani umjesto Mata Frankovića (HDZ, op.a.) izaberu mene, upitala je.

Gradilište u Dubrovniku, Ploče | Foto: Ivor Kruljac, bauštela.hr
Ceste ne dišu
Iako je tom prilikom premijer Andrej Plenković rekao kako bi se projekt prvo trebalo raspraviti na Gradskom vijeću Grada Dubrovnika, te je predložio da se predloži ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću, Knežević ostaje ‘pri svome’. Na nedavnoj konferenciji za medije ponovno je istaknula mega tunel kao jedno od ključnih obećanja pred izbore, pisao je južni.hr.
– Projekt tunela ispod grada, treba izvaditi iz ladice, revidirati i prilagoditi sadašnjim mogućnostima. I za taj projekt moramo biti svi, bez iznimke. Tehnologija gradnje je bitno napredovala pa bi tunel mogao biti izveden na nov i efikasniji način, što može utjecati na odabir trase i smanjiti troškove, rekla je Knežević.
Dok betonizacija ‘izjeda’ grad u Dalmaciji, gradonačelnik zahtijeva strože mjere koje bi ograničile gradnju na svakom koraku. O kojem gradu je riječ pročitajte ovdje.