Autocesta na sjeveru dio je važnog koridora: Uništena je od previše automobila, 10 milijuna spremno za sanaciju
Varaždinska autocesta, iliti autocesta A4, ključna je prometna veza sjevera Hrvatske s glavnim gradom. Dio je većeg prometnog koridora koji spaja Budimpeštu i Jadran, a Hrvatskim autocestama trenutno je prioritet srediti stanje na 24 kilometra na potezu između Zagreba i Goričana. Za skoro 10 milijuna eura i oko godinu dana sređivat će se kolnik na svim trakovima. Radit će se ‘i petkom i svetkom’, ali ne i u turističkoj sezoni.

Autocesta A4 povezuje Zagreb i Goričan | Foto: Screenshot HAK karta, Canva
U sanaciju će čak 24 kilometra dionice autoceste A4, od Zagreba do Goričana blizu granice na krajnjem sjeveru. Pregledi takozvane ‘Varaždinske autoceste’ provedeni tijekom 2020. godine ukazali su na loše stanje kolničke konstrukcije. Za skoro 10 milijuna eura stiže ‘presvlaka’ problematičnog dijela.
Oštećenja na kolniku
Tijekom svibnja, lipnja i srpnja 2020. godine na trasi Zagreb-Goričan provedeni su vizualni pregledi, mjerenja i uzorkovanja za laboratorijska ispitivanja uzoraka iz kolnika. Gledalo se u kakvom je stanju važna autocesta na sjeveru Hrvatske.
– Vizualnim pregledom utvrđeno je stanje kolničke konstrukcije, karakteristična oštećenja, njihova učestalost i utjecaj na konstrukciju. Ovisno o mikrolokaciji, radi se o poprečnim, uzdužnim ili mrežastim pukotinama, kažu nam na upit iz HAC-a o problematična 24 kilometra koja treba ‘presvući’.
Oštećenja su, dodaju, prije svega uzrokovana sve većim brojem vozila na cesti, koji je u razdoblju između 2012. i 2020. porastao za čak 4 posto, no razlog je i starenje bitumenskog veziva. U tom procesu asfaltna mješavina u sloju gubi elastična svojstva pa postaje sklona pucanju, posebno na pozicijama tragova kotača, na spoju voznog i zaustavnog traka, objašnjavaju.

Paneuropski prometni koridor | Foro: Screenshot YouTube (Na Hrvatskim cestama)
Dio važnog koridora
Iz Hrvatskih autocesta podsjećaju i da se sve navedeno negativno odražava na ključnu prometnu trasu autoceste A4, Goričan-Zagreb koja je i dio međunarodnog Paneuropskog koridora (Budimpešta-Zagreb-Rijeka). Isti koridor prometno čvorište Budimpešte povezuje s prostorom Jadrana.
– Koridor omogućuje kvalitetan i brz transport roba te bolju prometnu povezanost s ostalim zemljama u regiji. Svakako pridonosi turističkom razvoju krajeva uz koridor što se posebno odnosi na razvoj turizma na jezeru Balaton, kao jednog od glavnih turističkih destinacija u Republici Mađarskoj, te kvalitetnije i brže veze zemalja sjeverne i srednje Europe s Jadranskim morem, kao jedne od najznačajnijih destinacija u Europi, navode iz HAC-a.
Naglašavaju da se od ukupne dužine koridora od Budimpešte do Rijeke dugog 496,2 km, na teritoriju Mađarske nalazi 232,5 km, dok Hrvatskom prolazi preostalih 263,7 kilometara. Zasad im je pak ključna sanacija 24 kilometra na potezu Varaždinske autoceste.
Obnova u punoj širini
Radovi će obuhvatiti zamjenu starih asfaltnih slojeva, to jest veznog i habajućeg asfaltnog sloja na voznom, pretjecajnom i zaustavnom traku. Izvedba bi mogla potrajati 365 dana, a radovi će zaobići turističku sezonu i loše vremenske uvjete.
Posao će koštati oko 9,35 milijuna eura, no više će se znati tek po odabiru izvođača. Naime, predmet je još uvijek u postupku javnog savjetovanja. U svakom slučaju, odabrani izvođač za zadanu dionicu bit će dužan dostaviti potrebnu dokumentaciju za sve građevinske materijale koji će se koristiti u izgradnji, a kojom će se dokazati tražena svojstva i uporabljivost.
U tehničkim specifikacijama navedeno je kako će se za uređenje površine kao i po potrebi za sanaciju određenih lokacija koristiti nosivi sloj od nevezanog kamenog materijala. Naravno, odabrani nosivi slojevi od nevezanih materijala morat će zadovoljavati jasno određene uvjete na način kako ih navodi projektna dokumentacija.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.