Gdje je ‘zapelo’ s najskupljom dionicom autoceste u Hrvatskoj i što je s brzom cestom do zračne luke?
Izgradi li se, dionica autoceste Rudine-Osojnik bit će najskuplja u Hrvatskoj, a A1 bi ‘otvorila’ u punom profilu. Realizacija samo jedne od dviju poddionica prema krajnjem jugu obale procjenjuje se na cifru od 200 milijuna eura, no veliko je pitanje hoće li krenuti i kada. Nakon brojnih zapleta u postupcima javne nabave, stiže još jedna žalba koja će sve odužiti. U međuvremenu, Dubrovačka županija ‘skriva’ još jedan strateški projekt brze ceste.

autocesta | foto: Pexels
Autocesta A1 pravac je od Zagreba do Dubrovnika. No, kako važna prometnica ondje ‘staje’, Hrvatske autoceste već dulje vremena pripremaju mega projekt izgradnje njenog nastavka.
Izgradnja dionice od Metkovića do Dubrovnika, točnije trasa Rudine-Osojnik trebala bi otvoriti brz prometni put do samog juga. Često se ističe da bi, kad bi se realizirala, ovo bila najskuplja dionica autoceste u Hrvatskoj za koju je izgradnja samo prve poddionice procijenjena na vrijednost od 200 milijuna eura.
Početkom godine, mediji su se raspisali o početku radova, no potom zapelo je na novoj žalbi. Evo u kojoj je projekt sada fazi te kad bi mogli krenuti radovi, a i što je s još jednom važnom brzom cestom na jugu koja bi bila značila prometni spas.
Rješenje je bilo na vidiku
U kolovozu 2024. godine činilo se da se odabir projektanta za dionicu autoceste Rudine-Osojnik privodi kraju. Godinu dana nakon raspisivanja natječaja odbijena je i posljednja žalba, a konačnim rješenjem predmeta za dionicu bi bili odabrani odabrani projektanti, zajednica ponuditelja ZG-Projekt i BBD-Bridge Build & Design.
No, kako smo pisali, nakon što je DKOM donio rješenje da je žalba druge zajednice ponuditelja neosnovana, ipak je i dalje postojala mogućnost da žalitelj podnese tužbu Visokom upravnom sudu.
Još jedna žalba
Ove godine, 4. ožujka 2025. godine, objavljen je Prijedlog ugovora za izgradnju sektora Metković-Dubrovnik, poddionice Rudine-Slano na autocesti A1 procijenjene vrijednosti od 201 milijuna eura. Zatim je nekoliko dana kasnije, 6. ožujka objavljen dokument Objašnjenje dokumentacije o nabavi, a 7. ožujka i troškovnik za projekt . No, 17. ožujka izjavljena je i nova žalba na donesene izmjene u dokumentaciji.
– Žalba izjavljena protiv izmjene dokumentacije o nabavi sprječava nastavak postupka javne nabave za sve grupe predmeta nabave, stoji u dokumentu ‘Informacija o izjavljenoj žalbi na dokumentaciju o nabavi ili izmjenu dokumentacije o nabavi u postupku javne nabave’.

autocesta | foto: Pexels
Kako dalje?
Da je postupak u zastoju potvrdili su nam i iz Hrvatskih autocesta kojima smo se obratili s upitom vezano za daljnji tijek projekta.
– S obzirom na činjenicu da je uložena žalba na natječajnu dokumentaciju, čeka se rješenje Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM). Kako je žalbeni postupak još u tijeku, nismo u mogućnosti govoriti o detaljima do okončanja postupka, napisali su.
Podsjećamo, u posljednjoj, izmijenjenoj dokumentaciji o nabavi objavljenoj početkom ove godine u sustavu javne nabave opisano je kako je projekt planiran da bi se poboljšalo prometnu povezanost županije s ostatkom Hrvatske.
– Rubni geoprometni položaj Dubrovačko-neretvanske županije u okviru Republike Hrvatske djeluje ograničavajuće na prometnu povezanost s ostalim dijelovima Republike Hrvatske, stoji u tehničkom opisu.
Težak teren
Upravo stoga što se županija prostire duž obale, u blizini državne granice, a i uzimajući u obzir presječenost dijela teritorija Bosnom i Hercegovinom, te izuzetnu brdovitost terena, navodi se da ‘zaslužuje posebnu pažnju i tretman u prometnom povezivanju s ostalim teritorijem države’. Smatra se da bi se na taj način pridonijelo daljnjem razvitku cjelokupnog prometnog sustava županije.
– Ovim idejnim projektom obrađena je dionica Rudine – Osojnik sa spojnim cestama koja je sastavni dio autoceste A1 Zagreb – Split – Dubrovnik. Izgradnjom predmetne dionice autoceste A1 postiže se nastavak prometnog povezivanja Dubrovačko-neretvanske županije s ostalim teritorijem Republike Hrvatske, te razvoj prometnog sustava unutar županije, stoji u tehničkom opisu.
Trasa autoceste, dionica Rudine-Osojnik sa spojnim cestama je podijeljena u dvije poddionice – Rudine-Slano i Slano-Osojnik. Prva navedena trebala bi se prva graditi i to za 200 milijuna eura. No, zasad se čeka na rješenje žalbe.
Na čekanju i važna brza cesta
Vrijedi dodati, u županiji se niz godina iščekuje izgradnja i jedne brze ceste u nadležnosti Hrvatskih cesta (HC), koja bi također trebala doprinijeti prometnom rasterećenju Dubrovnika i okolice. U pitanju je cesta od Dubrovnika do Zračne luke Čilipi.
Naime, u veljači 2023. godine otvorene su pristigle ponude za izradu kompletne dokumentacije te za izgradnju ceste. Ponudu je poslalo ukupno šest ponuditelja, među kojima i dva izvoditelja koji su bili u konkurenciji za poddionicu Rudine-Slano; a radi se o tvrtkama ZG-Projekt i Mobilita evolva.
Za zadatak je na koncu po kriteriju ekonomske povoljnosti odabran Geoprojekt, koji bi posao prema tadašnjoj cifri izveo za malo više od pola milijuna eura. K tome, konkurencija se u startu smanjila jer su tri od 6 ponuda odbijene.

autocesta | foto: Pexels
Ipak nova analiza
Zatim je, u prosincu prošle godine, u sustavu javne nabave osvanuo je predmet nabave kojom se traži analiza za sasvim novo prometno rješenje za pravac do zračne luke. O svemu smo dobili pojašnjenje iz Hrvatskih cesta.
– Postupak javne nabave za izradu Dodatnih analiza varijanti prometnice Dubrovnik-Čilipi je u tijeku. Radi se o izradi studijske dokumentacije koju mogu izraditi za to ovlaštene stručne osobe koje će biti odabrane kroz postupak ocjene pristiglih ponuda zainteresiranih gospodarskih subjekata, poručili su.
Dodatne analize varijanti prometnice ponovno će analizirati varijante ucrtane u Prostorni plan Dubrovačko-neretvanske županije s ciljem odabira najkvalitetnijeg rješenja identificiranih problema u prometnom sustavu ovog dijela županije, naveli su iz HC.
Po izrađenoj analizi varijanti prometnice, dodali su, za daljnji nastavak projekta još će biti potrebno provesti postupak procjene utjecaja zahvata na okoliš, odnosno ishoditi rješenje o prihvatljivosti zahvata na okoliš. A potom i izvesti idejne i glavni projekt, na temelju lokacijske, to jest građevinske dozvole.
Gdje je zapelo?
Iz Hrvatskih cesta uputili su nas i u dosadašnji tijek projekta. Istaknuli su da je dosad Geoprojekt izradio novelirano idejno rješenje prema kojemu je izrađena studija utjecaja na okoliš, a temeljem koje je bio pokrenut postupak procjene utjecaja zahvata na okoliš. No, za isto zbog neslaganja javnosti s predloženim idejnim rješenjem nije ishođeno rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš. Stoga se provodi već spomenuta dodatna analiza varijanti.
– Uzevši u obzir dugotrajnost postupaka izrade studijske i projektne dokumentacije za ovakav zahvat, za njegovu uspješnu realizaciju nužno je postići pozitivno ozračje i prihvaćanje javnosti, uzevši u obzir prvenstveno prostorna, prirodna i kulturna ograničenja, doznali smo od Hrvatskih cesta.
Ovdje pročitajte sve o planu uređenja nekada najluksuznijeg mega-turističkog resorta uz najljepšu uvalu pored Dubrovnika.