Peta avenija dobiva novo ruho: Više mjesta za pješake, bicikliste, javni prijevoz i zelenilo
Gradonačelnik New Yorka, Eric Adams najavio je projekt koji je podijelio građane. Plan je da u iduće dvije godine dio Pete avenije od Bryant Parka do Central Parka bude otvoreniji pješacima, biciklistima i javnom prijevozu uz dodavanje zelenih površina. Dok jedni tu ideju hvale, drugi smatraju da će doći do još većih gužvi.
Brojni svjetski poznati muzeji, luksuzne trgovine, urbane vile i najskuplje nekretnine smjestile su se uzduž gotovo 16 i pol kilometara duge Pete avenije u New Yorku. No, ta je ‘žila kucavica’ često zakrčena prometnim čepovima. Zbog toga je gradonačelnik Eric Adams odlučio značajno izmijeniti dio između 42. i 59. ulice, odnosno od Bryant Parka do Central Parka.
– Peta avenija je kultni koridor i motor našeg gospodarstva u središnjem dijelu grada. Ali, ovo je također neizostavna prilika da se gradu i zemlji pokaže kako javni prostor svjetske klase može pomoći u stvaranju živahnih poslovnih četvrti. New York se ne vraća, New York se vratio. Njujorčani ne sjede prekriženih ruku. Nastavit ćemo okupljati sve, zajedno ćemo smišljati inovativne ideje i učiniti naš grad sigurnijim, pravednijim i naprednijim, rekao je gradonačelnik na predstavljanju projekta.
Oporavak susjedstva
Ova ideja je, pak, došla nakon nekoliko “nedjelja na otvorenim ulicama”, projekta u kojem je ulica bila bila zatvorena za motorna vozila kako bi se olakšala kupovina pješacima tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana. No, to je samo dio Adamsove šire inicijative za stvaranjem drugačijih komercijalnih dijelova koji bi građanima na usluzi bili 24 sata dnevno.
Exciting news: NYC’s iconic 5th Ave, from 42nd to 59th St, is going to be reimagined as a safer, less congested, pedestrian-centered blvd that also prioritizes cyclists, mass transit, and the public realm.
This will be a game change for Midtown.
Details: https://t.co/M6xuOyHswE pic.twitter.com/exkFMYWSjl
— Mark D. Levine (@MarkLevineNYC) December 18, 2022
– Ponovno osmišljanje i izgradnja naših ulica i javnih prostora najučinkovitiji je put prema oporavku susjedstva, gospodarskom oporavku i dugoročnoj održivosti. Nadovezujući se na uspjeh naše otvorene Pete avenije, izgradit ćemo prometnicu svjetske klase koji će povezivati Central Park s Bryant Parkom, što je ključni korak prema ‘Novom New Yorku’, boljem i odvažnijem gradu, prenosi Architectural Digest riječi Marije Torres-Springer, zamjenice gradonačelnike za gospodarski razvoj.
Nisu svi oduševljeni
Unatoč oduševljenju gradskih vlasti, brojni žitelji New Yorka nisu oduševljeni ovom idejom. Predsjednik okruga Manhattan, Mark Levine, objavio je tweet o ovom planu, što je izazvalo negodovanje. Naime, na renderima koje je podijelio, vidljivo je da bi za automobile bila rezervirana samo jedna prometna traka, uz dvije trake za autobuse i biciklističku stazu, zbog čega građani smatraju da bi moglo doći do još većih prometnih gužvi. S druge strane, mnogi ovo vide kao pozitivan korak ka promicanju javnog prijevoza i otvaranju grada prema građanima bez automobila.
Transformacija dijela Pete avenije trebala bi biti gotova za dvije godine. Gradske vlasti će tijekom 2023. odabrati projektanta, a projekt će biti otvoren za savjetovanje s javnošću.