Novi supermost u Africi na najčudnijoj državnoj granici na svijetu, ogroman značaj za cijelu regiju Afrike
Novi most Kazungula pušten je u promet 10. svibnja ove godine, a na njegovom otvorenju sudjelovalo je šest afričkih predsjednika. Most se nalazi na samoj kralježnici Afrike, a spaja Zambiju i Bocvanu preko rijeke Zambezi. Iako spaja Bocvanu i Zambiju, uz sami most su i granice s Namibijom i Zimbabveom koji će također imati velike koristi od spajanja dviju strana rijeke Zambezi.
Dok most povezuje jednu zemlju s drugom, za to nema nikakvog strukturalnog razloga, samo geopolitički: to je izbjegavanje dodirivanja dviju drugih zemalja koje se nalaze s obje strane mosta. Međunarodna četverotočka je mjesto gdje se susreću četiri zemlje. Karta svijeta prikazuje samo jednu točku, u južnoj Africi, gdje se dodiruju Zambija, Zimbabve, Bocvana i Namibija, točno nasred rijeke Zambezi. Ali, ako se na kartama približi, očito je da to nije istina. Radi se o tome da su to zapravo dva križanja triju država. Zapadno, gdje se križaju Bocvana i Zambija s Namibijom, i istočno gdje se dvije premoštene države spajaju s Zimbabveom. Udaljenost tih dvaju točaka je samo 135 metara, piše Big Think.
Most je dugačak 923 m i širok 18,5 metara. Konstrukcija mosta nosi dvije trake za automobile u oba smjera, jednu željezničku prugu i pješačke staze s obje strane. Južnokorejskom Daewoou E&C bilo je potrebno šest godina da završi most po cijeni od 259 milijuna dolara. Financiranje su osigurale zambijske i bocvanske vlade, Afrička razvojna banka, Japanska agencija za međunarodnu suradnju i Zakladni fond za infrastrukturu EU-Afrika.
Most zamjenjuje pontonski trajekt koji je mogao prevoziti samo dva kamiona odjednom. To znači da užurbani cestovni promet između Bakrenog pojasa u južnom DR Kongu i sjevernoj Zambiji sada ima održivu alternativnu rutu do južnoafričke luke Durban, onu koja ne vodi kroz Zimbabve. Ta ruta je često zakrčena na graničnom prijelazu Beitbridge u Južnoj Africi. Upravo zbog straha od gubitka unosne cestarine u tom prometu, bivši predsjednik Zimbabvea, Robert Mugabe, povukao se iz konzorcija koji je gradio most. Druga republika Zimbabvea, pod njegovim nasljednikom Emmersonom Mnangagwom, zauzela je razumniji pristup traženju ponovnog pridruživanja i već unapređuje svoje ceste prema prijelazu.
U svakom slučaju, most će ublažiti zastoje, smanjiti troškove poslovanja i potaknuti trgovinu između Zambije i Bocvane, kao i za Vijeće za razvoj južne Afrike (SADC), tijelo za gospodarsku i političku suradnju od 16 zemalja koje pokriva južnu trećinu Afrike.
Afrika još uvijek pati od loše ili nepostojeće cestovne infrastrukture. SADC smatra dobro održavanu cestovnu mrežu kao ključ za promicanje integracije i razvoja diljem kontinenta. Most Kazungula smatra se bitnim instrumentom za pretvaranje Zambije i Bocvane (uskoro možda i Zimbabvea) iz zemalja bez izlaza na more u zemlje koje su povezane s cestom (što ne priliči Africi). Vjerojatno će jednog dana automobili i kamioni nesmetano voziti od Cape Towna sve do Kaira, preko mosta Kazungula.