Pretraga

Gradilišta u Hrvatskoj koja će obilježiti 2024. godinu

A- A+

Iako je građevinska operativa u Hrvatskoj još uvijek poprilično orijentirana na obnovu od potresa, u 2024. godini biti će aktualni radovi na brojnim gradilištima koji predstavljaju velika ulaganja u javnu infrastrukturu, turizam i razvoj gospodarstva. Jedan stadion, tvornica američkog diva i novi simbol dalmatinskog grada samo su neki od građevinskih projekata u koje će u ovoj godini biti uprte sve oči.

gradilište

gradilište | foto: Freepik

Nema sumnje da u svakom kutku Hrvatske treba još puno ulagati u podizanje standarda javne infrastrukture. Kao i da bi svako dodatno privatno ulaganje u gospodarski razvoj bilo pozdravljeno s pljeskom. No, isto treba primijetiti, u 2024. godini započinje ili pak završava realizacija nekoliko značajnih projekata u ovome pravcu. Mahom su vezani u četiri najveća hrvatska grada, ali i prometnu mrežu preko cijele zemlje. Zajednička ukupna vrijednost procijenjuje se na više od 1,5 milijardi eura.

10. Bazen u Španskom

Prije gotovo pet godina predstavljeno je idejno rješenje bazena u Španskom koji se stanovnicima ovog zagrebačkog kvarta obećava već godinama. Od tada do danas, livada uz Zagrebačku aveniju zjapi prazna, a bazenu se više nitko i ne nada. No, to bi se uskoro trebalo promijeniti. Grad Zagreb najavio je otvaranje gradilišta na proljeće, te prethodno raspisivanje javne nabave.

Sukladno ishođenoj građevinskoj dozvoli, planirana je izgradnja zatvorenog bazena s pratećim sadržajima: sportsko-rekreacijski bazen, mali edukacijsko-rehabilitacijski bazen, sauna, fitness i mala korektivna dvorana. Visina građevine je jedna podzemna i dvije nadzemne etaže kažu iz Grada Zagreba. Bazen u Španskom trebao bi biti u funkciji krajem 2025. godine.

bazen Špansko | foto: Ante Murales

bazen Špansko | foto: Ante Murales

9. Hotel Marjan

S ulaskom u 2024. godinu očekuje se početak radova na konstrukciji novog hotela Marjan u Splitu. Kroz 2023. godinu stari hotel se rušio komad po komad, te je od njega ostala samo gola betonska konstrukcija. Investitor je Adris grupa iz Rovinja, a izgradnja novog hotela predstavlja ulaganje od približno 100 milijuna eura.

Za projekt arhitekture hotela Marjan zadužen je Studio 3LHD iz Zagreba, a za interijer hotela Lissoni Architettura iz Milana s kojima je Adris realizirao i gradnju Grand Park hotela u Rovinju. Istaknuto je kako će po završetku obnove hotel Marjan imati pet zvjezdica i 285 smještajnih jedinica.

hotel Marjan | foto: screen shot You Tube Siniša Vickov, EdoStuff Aviation

hotel Marjan | foto: screen shot You Tube Siniša Vickov, EdoStuff Aviation

8. Stadion u Kranjčevićevoj

Projekt ‘Kranjčevićeva’ koji obuhvaća rekonstrukciju i dogradnju tribina na istoku, sjeveru i jugu, odnosno podizanje kapaciteta na ukupno 12 tisuća natkrivenih sjedećih mjesta, te uređenje okolne infrastrukture trebao bi započeti u 2024. godini. Kad se proširi kapaciteti stadiona u Kranjčevićevoj, on će zadovoljavati četvrtu kategoriju UEFA-e. Plan je da rekonstruirani stadion koristi i Dinamo za vrijeme izgradnje novog Maksimira.

Iz Grada Zagreba su u 2024. godini za radove predvidjeli tri milijuna eura, a nakon izrade glavnog i izvedbenog projekta sljedeći korak će biti i javna nabava kojom će se tražiti izvođač radova. Radovi bi trebali biti završeni tijekom 2025. godine. Ukupna vrijednost rekonstrukcije je procijenjena na 23 milijuna eura.

stadion u Kranjčevićevoj

stadion u Kranjčevićevoj | foto: Grad Zagreb

7. Kompleks Jabil

Sredinom 2023. godine u osječkoj Industrijskoj zoni Nemetin započela je izgradnja centra izvrsnosti američke kompanije Jabil. Završetak je planiran za srpanj 2024. godine, a očekuje se da će centar otvoriti 1.500 novih radnih mjesta. Gradilište se proteže na površini od 169.671 četvornih metara, a sam proizvodni pogon bit će smješten na 48.000 četvornih metara. Kompleks će obuhvaćati i skladišni prostor, napredne servisno-tehničke sadržaje, urede i druge sadržaje nužne za svakodnevan rad.

Riječ je pothvatu koji slovi za mega projekt desetljeća kada su u pitanju inozemna ulaganja u Slavoniju. Na gradilištu je kao u mravinjaku, trenutno približno 200 radnika izvodi armiračke, fasaderske i krovopokrivačke radove na kompleksu, a radi se i na konstrukciji priključnih prometnih površina.

Jabil gradilište

Jabil gradilište | foto: OBŽ

6. Plinovod Zlobin-Bosiljevo

U Bosiljevu je započela izgradnja plinovoda Zlobin – Bosiljevo, duljine 58 kilometara. Riječ je o investiciji od 155 milijuna eura koja bi za Hrvatsku dugoročno trebala značiti iskorak u energetsku sigurnost. Nositelji provedbe ovog projekta su Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, LNG Hrvatska i Plinacro.

Izvođač radova je zajednica ponuditelja na čelu s tvrtkom Monter – Strojarske montaže iz Zagreba, a financiranje je osigurala Vlada RH. Plinovod će omogućiti transport plina s LNG terminala na Krku u pravcu zemalja središnje i jugoistočne Europe. Ističe se kako će se izgradnjom plinovoda uvećati raznolikost transporta i izvora opskrbe prirodnim plinom na hrvatskom tržištu i stvoriti preduvjeti za dodatnu opskrbu Europske unije.

cijevi u postrojenju

cijevi u postrojenju | foto: Freepik

5. Nova tramvajska pruga Osijek

Za Osječane će 2024. godina proći uvelike u znaku potpune rekonstrukcije tramvajske pruge zbog koje prvi puta od 1926. godine električni tramvaji ne voze slavonskom metropolom, a tako bi trebalo i ostati do  kraja kolovoza. Radovi na projektu modernizacije tramvajske infrastrukture u Osijeku obuhvaćaju obnovu 9,5 kilometara tramvajske pruge, cjelokupne kontaktne mreže te obnovu 23 stajališta koja će biti dostupna osobama s invaliditetom. Najveći dio radova bit će obavljen kroz 2024. godinu.

Projekt je vrijedan 35,4 milijuna eura, te je djelom financiran iz EU fondova. Uz to, Grad Osijek ugovorio je nabavu 10 novih najsuvremenijih niskopodnih tramvaja ukupne vrijednosti 25 milijuna eura. Riječ je o tramvajima Končarevog modela ‘2500’. Dugački su 20,8 metara, te imaju kapacitet za 135 putnika i 44 sjedeća mjesta.

Početak radova na modernizaciji tramvajske mreže | foto: Konferencija za medije

4. 20 novih prometnica

Početkom 2024. godine Vlada bit trebala usvojiti Program građenja i održavanja javnih cesta u sljedećem četverogodišnjem razdoblju. Ovim će se potezom, prema najavama iz HC-a stvoriti formalni okvir za pronalaženje financijskih sredstava za izgradnju 20 novih prometnica u Hrvatskoj. Ukupna vrijednost projekata iznosi preko milijardu eura.

Tako bi u 2024. godini trebala započeti gradnja: brze cesta Požega – Staro Petrovo Selo, kojom će Požega biti spojena na autocestu; spojne cesta čvor Vučevica na A1 – čvor na D8, u sklopu čega je gradnja tunela Kozjak; obilaznice Orebića i Vukovara, cesta Ravča – Drvenik; Marija Bistrica – Zlatar Bistrica. Planirana i gradnja ceste od Nove Varoši do Okučana kojom će se novosagrađeni most Gradiška preko Save spojiti s autocestom. Planiran je i nastavak izgradnje ceste čvor Sisak – Sisak kojom će se autocesta Zagreb – Sisak spojiti s gradom Siskom, te Srijemske transverzale koja će Ilok spojiti s autocestom Bregana – Lipovac. Dio master plana izgradnje novih cesta je i dionica splitske obilaznice od Omiša do Dugog Rata te brza cesta Nuštar – Vukovar.

Cesta | Unsplah

3. Druga cijev tunela Učka

Druga cijev tunela Učka probijena je 15. rujna 2023., a prema najavama u promet će bit puštena tijekom ljeta 2024. godine čime će se put od Zagreba do Pule skratiti na dva i pol sata. Tunel je trenutno u fazi opremanja, a u cijevi radi 300 radnika u uvjetima prema najvišim standardima struke. Ranije je najavljeno kako će u prvim danima Nove godine prvi kilometar s istarske strane već biti pod asfaltom.

Probijanje cijevi duže od 5 kilometara s više od 2000 odrađenih miniranja u tunelu Učka otežavao je velik broj jama i pukotina. Korišteno je preko 1000 tona tekućih eksploziva i emulzije, po prvi put u Hrvatskoj korištenih u tunelogradnji. Zatim preko 3000 tona čelika i više od 1,3 milijuna tona iskopa. Tunel ima 24 poprečna prolaza od kojih su 12 pješački i 12 za vozila u slučaju evakuacije i incidentnih situacija.

tunel Učka

tunel Učka | foto: screen shot you tube

2. Autobusni kolodvor Rijeka

U prosincu je započela realizacija projekta Zapadna Žabica u sklopu kojega će Rijeka dobiti novi autobusni kolodvor na koji se čeka više od dva desetljeća. Kompleks obuhvaća i veliki garažu, te nove sadržaje na prostoru između zgrade Lučke uprave i Rive Boduli. Također, ističe se, Grad Rijeka će u suradnji s kupcem nekretnina na Zapadnoj Žabici izgraditi nastavak Ulice Riva, važne ne samo kao pristup novom kompleksu, nego i kao veza Ulice Riva na nedavno otvorenu cestu D403.

Vrijednost investicije iznosi približno 70 milijuna eura. Idejno rješenje potpisuje studio 3LHD, a investitor je tvrtka Best In Parking. Radovi su započeli rušenjem starih skladišta.

Rijeka autobusni kolodvor

Rijeka autobusni kolodvor | vizualizacija

1. Žnjan

Generalna rekonstrukcija na Žnjana kroz 2024. godine s papira prelazi punom parom na jednu od najatraktivnijih parcela u Splitu. Najveći dio radova, onih koji se odnose na pet od šest faza projekta, obavit će tvrtke Lavčević d.d. i Lavčević-inženjering d.o.o., a njihova vrijednost iznosi 45,5 milijuna eura bez PDV-a.

Pravomoćne građevinske dozvole za 1. i 2. fazu uređenja već su izdane, a one obuhvaćaju i najveći dio svih predviđenih radova. Izdana je i nepravomoćna dozvola za 4. fazu radova, dok se preostale građevinske dozvole (3. i 5. faza) očekuju do kraja prosinca ili početkom siječnja. Sredstva za projekt predviđena su proračunom Grada Splita za 2024. godinu, a izvori financiranja su bespovratna sredstva Europske unije kroz ITU mehanizam, kredita Europske investicijske banke i vlastita sredstva Grada Splita.

Žnjan

Idejni projekt uređenja Žnjanskog platoa | Foto: Grad Split

Pogledajte ovdje koje su u nove impresivne građevine u svijetu obilježile 2023. godinu.

Copy link
Powered by Social Snap