Problemi na najvažnijem gradilištu kod susjeda: Prošao rok, a i dalje se ne zna izvođač
Nakon izgradnje, tunel Prenj predviđene duljine od 10,5 kilometara trebao bi postati najduži tunel u FBiH, deveti najduži tunel u Europi i trideseti najduži na svijetu. No, prvo valja izabrati izvođača. Iako je prošao predviđeni rok odluke, i dalje nije odabran favorit. Odluka bi trebala ‘pasti’ u naredna tri mjeseca, a potom se otvara gradilište na području s izrazito nepovoljnim geomorfološkim uvjetima.
Tunel Prenj najavljen je kao najskuplji objekt na autocesti koja se trenutno gradi u BiH. U prosincu se trebao znati izvođač koji nije odabran ni nakon isteka predviđenog roka. Ovu informaciju potvrdio je i prvi čovjek Autocesta FBiH, Denis Lasić.
Na Koridoru Vc
Tunel Prenj, pisali smo, smatra se najzahtjevnijim elementom Koridora Vc koji se gradi u susjedstvu. Budući da se u prosincu trebalo odlučiti o izvođaču radova, vjerovalo se kako se na početak realizacije neće dugo čekati.
Riječ je o najznačajnijem infrastrukturnom projektu u BiH čijom izgradnjom će se znatno skratiti putovanje između Sarajeva i Mostara. Dok trenutno dužina puta preko M-17 iznosi 117 kilometara, izgradnjom autoceste put će biti dug 82 kilometra.
Deveti najduži u Europi
Kada se bude izgradio, sam tunel Prenj bi trebao biti dug više od 10 kilometara te postati najduži u BiH deveti najduži u Europi i trideseti najduži tunel na svijetu. No, budući da izvođač nije odabran do zadanog roka, upitno je koliko će kasniti izvođenje radova, o čemu se nedavno oglasio i direktor Autocesta FBiH. Priznao je da su rokovi samo okvir za izvođenje radova te će njihovo pomicanje katkad biti neizbježno, javlja fokus.ba.
– Želimo naglasiti da su naše procjene podložne promjenama i zavise od toka evaluacije i brzine odgovora kreditora i ponudača ili eventualnih dodatnih zahljeva ponuđača u procesu evaluacijskog procesa. JP Autoceste FB|H dužne su provoditi proces u skladu s procedurama i pravilima Banke koja je kreditor ovog projekta, rekao je Lasić.
Radovi ‘teški’ 600 milijuna eura
Inače, vrijednost ovog tunela dužine ukupne dužine od 10,5 kilometara procijenjena je na 600 milijuna eura. Iako je iz više izvora postojala informacija da će tunel kao favorit graditi turska tvrtka Cengiz, proces odabira na kraju je ipak prolongiran te bi se mogao ‘protegnuti’ u prva tri mjeseca 2025. godine.
Prema posljednjim informacijama, u razmatranjima za odabir bile su uglavnom turske kompanije, dok su prvi krug prošli Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret Turska, Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. Turska, konzorcij DL Limak Joint Venture kojeg čine korejski Jongno-gu i glavni partner Limak Construction Industry and trade INC Turska. Iako još nema prvoodabranog, poznato je kako je od tri turske građevinske tvrtke koje su bile u prekvalifikacijskoj fazi ‘ispao iz igre’ konzorcij.
Kako bilo, vrijedi spomenuti da unatoč uvjetima čelni ljudi iz AC FBiH i dalje ne sumnjaju da će tunel biti završen u 2026. Još u srpnju ove godine sličan stav iznio je i premijer FBiH Nermin Nikšić.
– Jedan od najzahtjevnijih je uspio da se spoji. Čeka nas priča o tunelu Prenj koja će biti još zahtjevniji. Ovo pokazuje da imamo kvalificirane kompanije koje rade, rekao je.
Uvjeti na gradilištu
Na svojim stranicama, Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine navele su kako će gradilište biti na području ‘izrazito nepovoljnih geomorfoloških uvjeta’, što će povećati kompleksnost projekta.
– Tunel Prenj prolazi kroz planinski masiv s velikim nadslojem iznad tunela od jedan kilometar, tako da su u dubini tog stjenskog masiva mogući određeni geološki problemi u obliku podzemnih voda, čak i jezera, pećina i kaverni koji mogu uzrokovati značajne probleme. Zbog dužine tunela, velika pažnja će biti posvećena ventilaciji, rekli su AC FBiH prilikom predstavljanja projekta.
Podsjećamo, nedavno su na svojim stranicama Autoceste FBiH objavile detaljnu vizualizaciju dionice na Koridoru Vc Ovčari-ulaz tunel Prenj, te južne obilaznice Konjic M17. Napomenuli su da je Idejni projekt za dionicu završen, te da je u tijeku izrada Glavnog projekta.
Ovdje pročitajte sve o koridoru Vc koji prolazi ne samo susjedstvom, već i domaćim terenom, gdje napreduju radovi.