Pretraga

Austrijanci grade najduži željeznički tunel u Poljskoj: Nalazit će se 35 metara ispod velikog grada

A- A+

Poljska ubrzano širi svoju prometnu infrastrukturu, a najnoviji kapitalni projekt uključuje izgradnju najdužeg željezničkog tunela u zemlji, u sklopu Središnje Komunikacijske Luke (CPK). Tunel dug 4,6 kilometara povezat će Varšavu i buduću zračnu luku s gradom Łódźom, a izgradit će ga austrijska tvrtka PORR po ugovoru vrijednom preko 400 milijuna eura. Radovi će trajati 48 mjeseci, a uključuju iskop tunela TBM strojem promjera 14 metara te primjenu inovativne tehnologije Slab Track Austria, koja omogućuje stabilniji i tiši željeznički promet.

Željeznički tunel u Poljskoj

Željeznički tunel u Poljskoj | Foto: CPK

Ne raste rapidno samo poljski BDP, već i broj velikih građevinskih projekata u toj slavenskoj državi. Naime, kapitalni projekt izgradnje nove međunarodne zračne luke i razvoja nacionalne integrirane prometne mreže dobio je nastavak. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i tvrtka PORR napokon su potpisali ugovor o izgradnji novog brzog tunela u Łódźu, objavila je kompanija na svojoj službenoj stranici.

400 milijuna eura za najduži tunel u Poljskoj

S duljinom od gotovo pet kilometara, riječ je o najdužem željezničkom tunelu u Poljskoj, koji će biti iskopan u jednom dijelu. Tunel je dio strateške željezničke linije 85, tzv. Y-pruge, koja će povezivati Varšavu i buduću središnju zračnu luku s gradom Łódźom. Ugovor vrijedan više od 400 milijuna eura predviđa završetak radova u roku od 48 mjeseci.

Tunel će se protezati u dužini od 4,6 km – od ulaznog okna Retkinia do izlaznog okna Fabryczna, i bit će dvokolosiječni, s brzinama do 160 km/h u oba smjera. Iskop će se vršiti pomoću TBM stroja mase 3.200 tona i promjera reznog štita od čak 14 metara, što ga čini jednim od tehnički najzahtjevnijih objekata unutar ovog infrastrukturnog koridora.

U sklopu ugovora, PORR će izgraditi cjelokupnu operativnu infrastrukturu tunela, uključujući pet vertikalnih okana duž trase, unutarnje obloge ulaznih i izlaznih okana, te željezničke instalacije. Tunel će biti opremljen sustavima za odvodnju i vodu, elektroinstalacijama, telekomunikacijskom opremom i protupožarnim sustavima. Projekt obuhvaća i pristupne ceste te završno uređenje okoliša u blizini okana.

Željeznički tunel u Poljskoj | Foto: CPK

Slab Track Austria

Kao značajnu inovaciju, PORR će prvi put u Poljskoj primijeniti vlastitu tehnologiju Slab Track Austria – sustav željezničke nadgradnje bez balasta, razvijen i patentiran unutar tvrtke. Umjesto klasičnih pragova u šljunčanom posteljici, koristi se montažna betonska ploča, što omogućuje veću preciznost i dugotrajniju stabilnost kolosijeka. Tehnologija je pogodna za brzine i do 400 km/h, uz smanjenu buku i vibracije, pa nije čudo da se sve češće primjenjuje u europskim brzim prugama.

Inače, PORR iza sebe već ima niz završenih tunelskih projekata u Poljskoj. Među najznačajnijima su tuneli S3 Bolków-Kamienna Góra, otvoreni za promet u srpnju prošle godine, i tunel TS-26 – najduži neurbani tunel u zemlji (2.300 metara), izveden metodom Nove austrijske tunelske tehnologije (NATM). Također, PORR je izgradio tunel ispod tjesnaca Świna, koji povezuje otoke Usedom i Wolin, te je proširio povijesni željeznički tunel u Donjošleskom vojvodstvu koristeći inovativnu metodu ‘tunel u tunelu+, što je omogućilo izvođenje radova bez prekida željezničkog prometa.

Proizvodnja Slab Track Austria | Foto: PORR

Što je CPK?

CPK ili Središnja komunikacijska luka planirani je veliki infrastrukturni projekt u Poljskoj s ciljem izgradnje nove međunarodne zračne luke i razvoja nacionalne integrirane prometne mreže. Planirano je da se zračna luka nalazi otprilike 40 kilometara jugozapadno od Varšave, povezana s novom željezničkom mrežom velikih brzina i sustavom autocesta s kontroliranim pristupom koji povezuje veći dio zemlje.

Planove za CPK, koje je prvobitno odobrila poljska vlada u studenom 2017., ponovno je procijenila pobjednička Koalicija 15. listopada nakon parlamentarnih izbora u Poljskoj 2023. U lipnju 2024. koalicijska vlada potvrdila je da će se element projekta zračne luke nastaviti. Početak izgradnje očekuje se 2026. godine, dok bi nova zračna luka trebala biti otvorena šest godina poslije. Očekuje se da će trošak svih investicija biti 131 milijardu poljskih zlota, odnosno oko 30 milijardi eura. Pogledajte ovdje kako napreduje obnova važnog alpskog tunela koji povezuje Italiju i Francusku.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap