Baltički mega projekt ide dalje: Stotine milijuna eura daje se za novu željeznicu, tunele i veliko čvorište
Projekt Rail Baltica, najvažniji infrastrukturni zahvat u baltičkoj regiji u posljednjih sto godina, napreduje ubrzano. Obuhvaća 870 kilometara brze željezničke pruge koja će povezivati Estoniju, Latviju i Litvu s Finskom i Poljskom. U Litvi su nedavno potpisani ugovori vrijedni 235 milijuna eura za izgradnju novih dionica, dok Estonija gradi prometni čvor Soodevahe, tehnički iznimno složen projekt koji uključuje tunel, vijadukt i spoj s lukom Muuga.

Projekt Rail Baltica, Estonija – Litva | Foto: Rail Baltica
Pisali smo kako je u tijeku najveći infrastrukturni projekt u baltičkoj regiji u zadnjih sto godina. Projekt Rail Baltica je željeznička trasa dugačka 870 kilometara i povezivat će glavne gradove Litve, Latvije i Estonije s Helsinkijem na sjeveru i Varšavom na jugu. EU smatra da je ovaj projekt simbol povratka baltičkih zemalja Europi i odmicanju od sovjetske prošlosti.
Nakon što je u lipnju Rail Baltic Estonia, nacionalno tijelo za provedbu projekta, potpisalo ugovor o projektiranju s estonskom tvrtkom AllSpark OÜ za povezivanje luke Muuga s budućom linijom Rail Baltica, krajem srpnja i početkom kolovoza došlo je do značajnog napretka. Naime, LTG Infra, infrastrukturni odjel LTG Grupe, finalizirao je tri ugovora ukupne vrijednosti 235 milijuna eura za projekt Rail Baltica u Litvi. Ugovori uključuju postavljanje 10 kilometara željezničke pruge između Sveicarije i Zeimiaija, kao i izgradnju 18,9 kilometara nasipa od Kaunasa do Sveicarije. Paralelno, potpisan je i ugovor za izgradnju jedne od tehnički najsloženijih infrastrukturnih lokacija u Estoniji – prometnog čvora Soodevahe.
Dionica podijeljena na dva dijela
Što se tiče željezničkog ‘dijela priče’, LTG Infra je sklopila dva ugovora za dionicu Kaunas (Palemonas) – Sveicarija, podijeljenu na dva dijela zbog tehničke složenosti. Prvi ugovor, vrijedan 97,8 milijuna eura, odnosi se na izgradnju 8,5 km nasipa i inženjerskih objekata, koje će izvesti tvrtka AB HISK. Projekt bi trebao biti završen do prvog kvartala 2028. godine. HISK je ranije ove godine potpisao i ugovor za 12,1 kilometara nasipa između Šėte i Ramygale.
Drugi ugovor, vrijedan 123,5 milijuna eura, dodijeljen je tvrtkama UAB Fegda i UAB Tilsta za dionicu od 10,4 km, s istim rokom završetka, prvi kvartal 2028. godine. Ugovor o postavljanju kolosijeka vrijedan je 13,9 milijuna eura, a pokriva dionicu od 8,8 kilometara, koja bi trebala biti dovršena do kraja 2025. godine.
LTG Infra je već osigurala ključne materijale, drobljeni kamen, pragove i tračnice, kako bi se radovi odvijali prema planu. Preostali zadaci trebali bi biti završeni do prvog tromjesečja 2027., prema predviđenom rasporedu.

Projekt Rail Baltica, Estonija – Litva | Foto: Rail Baltica
Ukupno 77 kilometara
Ugovori potpisani za glavnu željezničku liniju u Litvi trenutno obuhvaćaju ukupno 77 kilometara. Do kraja godine planira se sklapanje dodatnih ugovora i početak građevinskih radova na još 114 kilometara. Uz to, financiranje je osigurano iz fondova Europske unije i nacionalnog proračuna.
Također, u svibnju ove godine Estonija je također sklopila dva ugovora vrijedna ukupno 726 milijuna eura za izgradnju dviju ključnih dionica estonske trase Rail Baltica. Ugovori su dodijeljeni međunarodnim konzorcijima.
Važan prometni čvor
Osim novih željezničkih dionica, posebno je važan i spomenuti čvor Soodevahe. Za izgradnju čvora, potpisan je ugovor vrijedan 38,8 milijuna eura dodijeljen je tvrtki AS TREF Nord, a uključuje izgradnju višerazinskog prometnog čvora na kojem se križaju europski standardni kolosijek (1.435 milimetara) i tzv. široki kolosijek (1.520 milimetara), te vijadukta Lagedi Road. Ovdje će se uspostaviti veza između glavne pruge Rail Baltica i luke Muuga – ključne točke koja povezuje estonsku trgovinu s istočnim Baltičkim morem i europskom prometnom mrežom. Izgradnja bi trebala trajati 38 mjeseci.
– Iako kratka, ova dionica je strateški izuzetno važna. Soodevahe će omogućiti izravan protok međunarodnog tereta iz luke Muuga prema središnjoj Europi. Ovo čvorište ima golem značaj za estonsko gospodarstvo, izjavio je Anvar Salomets, predsjednik Upravnog odbora Rail Baltic Estonia.

gradnja nove središnje željezničke stanice u Rigi | foto: screenshot, Rail Baltica (YT)

europska željeznička mreža | foto: screenshot, Rail Baltica (YT)
Opseg izgradnje
Opseg izgradnje obuhvaća vijadukt Lagedi Road duljine 286 metara, zatim izgradnju nasipa i pripadajuće infrastrukture na dionici između kilometraže 4+800 i 6+600, uključujući uzdužnu i poprečnu odvodnju, propuste, radove na melioraciji, krajobrazno uređenje, izmještanje komunalnih instalacija te servisne i pristupne ceste. Također, dio radova uključuje djelomičnu izgradnju željezničkog tunela Soodevahe u duljini od oko 330 metara, zajedno s prethodnom rampom dugom približno 1300 metara. Poseban izazov je izgradnja tunela ispod postojeće željezničke pruge širokog kolosijeka, koja mora ostati u funkciji tijekom izvođenja radova.
Prometni čvor Soodevahe predstavlja tehnički jedan od najzahtjevnijih infrastrukturnih projekata u Estoniji. Obuhvaća gradnju željezničkih koridora s različitim kolosijecima, podzemnog tunela i višerasponskog vijadukta u geološki zahtjevnim uvjetima. Tunel duljine 1,55 kilometara protezat će se ispod željezničke pruge i autoceste, s jednim od najvećih volumena betonskih radova u zemlji. Po prvi puta, vijadukt će koristiti okvirnu konstrukciju koja omogućuje promet na više razina bez prekida.
Ukupna vrijednost ugovora iznosi 38.836.552,22 eura (bez PDV-a). Projekt se financira iz dvaju izvora: dijelom iz EU programa CEF 10, a dijelom iz sredstava dobivenih prodajom CO₂ kvota, temeljem sporazuma između Rail Baltic Estonia i Ministarstva za klimu, objavljeno je na službenoj stranici projekta.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.