HŽ sprema neviđeni projekt u Zagrebu: U planu vlak do aerodroma i nova stajališta
HŽ radi na projektu koji bi mogao riješiti probleme prometnih gužvi u Zagrebu i potaknuti građane na svakodnevne vožnje vlakom. Većini je, vjerujem, dosta automobila te bi radije samo sjeli u vlak, bilo da stanuju u Zagrebu ili okolici, te se bez misli u glavi dovezli do stanice odakle bi mogli dalje svojim putem. No, prvo treba ojačati gradsku željezničku mrežu. Što se sve treba popraviti, dograditi ili izmjestiti pokazat će Studija o zagrebačkom čvoru koja se upravo radi, a potom će se moći u projektiranje. Detalje doznajemo od HŽ Infrastrukture.

Nakon desetljeća planiranja, čvor Zagreb postaje stvarnost? | foto: Studija razvoja/HŽ Infrastruktura/Canva
Željeznički čvor Zagreb mogao bi biti ključ u rješavanju gradskih gužvi. U planovima je od davnina te već postoji iskoristiva infrastruktura, ali ju treba preurediti i dograditi. Znaju to u Gradu, u Hrvatskim željeznicama, a isto je poznato i prometnim stručnjacima koji zagovaraju povećano korištenje vlakova u gradu i okolici pa – gdje je dosad zapelo?
Iz HŽ-a tvrde da se kotač nakon dugo čekanja konačno okreće budući da je u visokoj fazi izrade Studija razvoja nakon koje slijedi projektiranje, a onda negdje u budućnosti i izvedba čvora koji će riješiti neke prometne tegobe Zagreba. Evo na čemu konkretno se sada radi.
Vlakom do zračne luke
Zagrebački željeznički čvor nije novost u planiranju. O tom rješenju koje bi Zagreb povezalo s okolnim područjem te omogućilo dalja putovanja bez korištenja automobila i na taj način postalo okosnicom integriranog prometa kojemu teži svako veće gradsko središte govori se dugo – no je li se nešto pomaklo s ‘mrtve točke’? Iz HŽ-a kažu, planiranje je ozbiljno u tijeku.
– Izrada Studije za čvor Zagreb je pokrenuta u ožujku 2024.. Sama studija ima nekoliko ciljeva, jedan je izmicanje teretnog prometa van grada. To će se morat riješiti kako bi se željeznička infrastruktura stavila što više u funkciju putničkog prometa, poručio je na nedavnom panelu na temu gradskog prometa u Uraniji voditelj projekta zagrabačkog čvora iz HŽ Infrastrukture, Domagoj Bublić.
Napomenuo je da je izrada Studije podijeljena u dvije faze, ali i da je prva faza gotovo završena – a kad bude gotova krenut će se u realizaciju druge faze. Prva faza, na upit nam je potvrđeno iz HŽ Infrastrukture, odnosi se na povezivanje Međunarodne Zračne luke Zagreb s Glavnim kolodvorom, dok se druga faza odnosi na cjelokupno područje obuhvata željezničkog čvora Zagreb. Oni pak tvrde – drugi dio već je u razradi.

Odavno HŽ analizira postojeću mrežu i mogućnosti daljnjeg razvoja | foto: Studija razvoja željezničkog čvora Zagreb (iz 2016.), screenshot
– Paralelno s dovršetkom prve faze Studije, započela je izrada druge faze u kojoj će se razrađivati varijantna rješenja izgradnje novih pruga unutar čvora Zagreb, dogradnje i modernizacije postojećih, izmještanja i izgradnje novih stajališta, rekonstrukcije postojećih kolodvora i slično, navode.
Ništa nije ‘za džabe’
Vrijedi istaknuti da će se razrađena verzija koncepta razvoja cjelokupnog područja čvora, kad bude finalizirana u narednim mjesecima korigirati zajedno s idejnim rješenjima. Na taj način, pojasnili su iz HŽ Infrastrukture, utvrdit će se jasna dinamika razvoja i redoslijed implementacije određenih projekata unutar željezničkog čvora Zagreb.
Vrijednost studije, dodali su, iznosi milijun i pol eura, a trebao bi, kažu, biti završen do rujna dogodine. Zatim slijedi izrada projekta, a onda i implementacija pripremljenih rješenja.

Vlak Hrvatskih željeznica | Foto: screenshot Klc-Marin Railfan/YouTube
– Uzimajući u obzir postojeće aktivnosti HŽ Infrastrukture na dva najvažnija željeznička koridora, RH 1 i RH2, jasno je kako se u budućnosti očekuje znatno povećanje kapaciteta željezničkih pruga, a time i povećanje putničkog i teretnog prometa zbog čega je nužno razviti rješenja razvoja čvora Zagreb, dodaju iz HŽ-a.
Kažu da se očekuje kako će nova rješenja značajno doprinijeti razvoju integriranog prijevoza putnika na području Zagreba, gdje bi, idealno, putnici u gradu i okolici odabirali upravo vlak kao glavno prijevozno sredstvo. Gdje bi trebale biti tri nove stanice za vlak na koje Zagreb čeka tri godine pročitajte ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.