Iz gradske blagajne trošit će se kao nikad prije: Rijeka će dobiti nove ceste, obnoviti zgrade i mostove
Grad Rijeka već neko vrijeme se hvali novih gradilišta i planovima za grad koji bi ga trebali u potpunosti promijeniti. Kao ostali gradovi diljem Hrvatske, a najzad i Vlada RH, i Rijeka je netom predstavila za koje sve projekte će se u idućoj godini izdvajati novac te je otkriveno da je proračun za 2025. rekordan. Nešto više od 226 milijuna eura osigurat će izgradnju infrastrukture, obnove te ulaganja u nove škole i sportske centre, ali i unaprjeđenje Socijalnog programa.
Pred kraj 2024. godine, gradovi diljem Hrvatske pa i sama Vlada objavili su na što će trošiti i koliko će ulagati u idućoj godini. Isto je napravio i gradonačelnik Rijeke Marko Filipović, uputivši Gradskom vijeću prijedlog rekordnog gradskog proračuna za 2025. godinu u visini 226,4 milijuna eura.
Četvrti je ovo Filipovićev proračun, no o njemu još valja raspraviti na novoj sjednici. Napomenuo je kako se o ‘trošenju’ grada odlučivalo u otežanim okolnostima zbog toga što su dokumenti za izradu proračuna kasnili tri mjeseca. Svejedno, zna se koji projekti predstoje gradu Rijeci dogodine, a koji nastavljaju u punom jeku dok se u potpunosti mijenja vizura grada, a zna se i kako je trenutni proračun rekordan za grad. Ukupan iznos koji valja potrošiti je 26,9 milijuna eura, to jest 13,5 posto viši u odnosu na Prvi rebalans 2024. godine. Više je to i u odnosu na projicirane iznose proračuna za naredne dvije godine.
Ceste, stogodišnji most i garaže
Pripremljena su ulaganja u ceste i javne površine, u vidu pripreme i izgradnje niza novih prometnih rješenja. Osim uređenja ulica, izdvaja se i za izgradnju legendarnog stogodišnjeg Pješačkog mosta Žakalj preko Rječine, za što je spremno 500.000 eura.
Nastavit će se izgradnja Sveučilišne avenije na Trsatu, 1,4 milijuna izdvaja se za sabirnu ulicu SU XI, dok će se nastavno na tu graditi priključci na druge ulice. Nadalje, za produžetak Ulice Riva i uređenje Žabice ulaganja i neće biti najznačajnije ulaganje, no traje izrada studije spoja Žabice i novog kontejnerskog terminala na novoizgrađenu prometnicu D-403. Rijeka bi trebala dobiti i nove garaže.
– Rijeka plus završio je izradu dokumentacija za dvije nove javne garaže, Podpinjol i Krimeja. Za obje garaže će uskoro biti predana dokumentacija za izdavanje građevinske dozvole. Nakon što se ispune pretpostavke i raspiše javna nabava krenut će se i s izgradnjom. Garaža Podpinjol, planirana u kapacitetu od oko 430 mjesta na lokaciji na kojoj se i sada nalazi parkiralište, gravitira užem centru grada, dok se na Krimeji planira kvartovska garaža vezana za rješavanje problematike prometa u mirovanju u riječkim mjesnim odborima, rekao je Filipović.
Skoro 10 milijuna eura za Trsat
Što se tiče rashodne strane proračuna, među najznačajnijim projektima izdvaja se Socijalni program, za koji će se izdvojiti oko 1,8 milijuna više (40 posto) nego se izdvajalo. Od ukupnog iznosa, najviše se predviđa za svakodnevne životne troškove starijih osoba.
Planira se i završetak, početak realizacije ili pak pripremna faza i za niz drugih projekata. Tako se u 2025. godini, s planiranim iznosom od 980.000 eura, očekuje završetak projekta Energana.
Isto tako, u jednom od najreprezentativnijih mjesnih odbora Trsatu planira se projekt uređenja postojeće sportsko-obrazovne zone, o čemu smo pisali, a za to unaprjeđenje predviđeno je 735.000 eura. U 2026. i 2027. ukupno će se pak izdvojiti 9,8 milijuna eura. Riječ je o obuhvatnom projektu u okviru kojeg će se obnoviti škola, obnavljati i rekonstruirati sportska dvorana, ali i urediti javnu površinu sportsko-obrazovne zone Trsat.
ITU mehanizam
Putem ITU mehanizma sufinancirat će se i još jedan novi projekt, rekonstrukcija objekta Exportdrva u multifunkcionalni prostor, za koji se u 2025. godini iz gradskog proračuna planira izdvojiti 380.000 eura, a 2026. i 2027. ukupno oko 2 milijuna eura. Ukupna investicija procjenjuje se na oko 13 milijuna eura, s time da ostatak sredstava planira izdvojiti TD „Rijeka sport“ kao nositelj projekta.
Vezano za stambeno pitanje, u idućoj godini sprema se gradnja novih POS-ih stanova na lokaciji Zamet, za što se planira 1,8 milijuna eura u 2025. godini i 1,1 milijuna eura u 2026. godini.
– Javna nabava za izgradnju bit će objavljena vrlo skoro, moguće već u roku od dva tjedna. Naime, tijekom prve javne nabave imali smo ponude za stanogradnju, a s obzirom na to da je najpovoljnija od pristiglih ponuda bila veća od procijenjene vrijednosti nabave, donesena je odluka o poništenju nabave. U kolovozu 2024. godine objavljen je podatak o novoj etalonskoj cijeni građenja koja je povećana sa 993,00 eura po kvadratz na 1.195,00eura i to su novonastale okolnosti koje su nas ponukale da još jednom ispitamo tržište i izvidimo je li moguće tu investiciju zatvoriti iz gradskog proračuna, a putem modela poticane stanogradnje koji se pokazao uspješnim u onom dijelu u kojem je primijenjen. Uz ovu izmjenu, nadamo se da će postići cijene koje će biti prihvatljive, istaknuo je Filipović, a izlagalo se i o ulaganjima u obrazovne i školske, kao i kulturne ustanove.
Ovdje pogledajte kako izgledaju dizalice-divovi koji su nedavno stigli na terminalu Gateaway, gdje mijenjaju vizuru grada.