Mali ‘metro’ dolazi na velika vrata: Gradit će se željeznička postaja, tunelom će spajati zračnu luku
Dok se o velikim prometnim rješenjima u Zagrebu već godinama uglavnom govori, jedan konkretan projekt napokon se pomiče s mjesta. Riječ je o novoj željezničkoj vezi prema Zračnoj luci Franjo Tuđman, koja će prolaziti kroz Veliku Goricu. Praktički je riječ o ‘mini’ metro, a plan uključuje novu prugu, postaje i tunel prema aerodromu. Nakon dugih dogovora, trasa je napokon usuglašena.

Željeznička linija do zračne luke, Velika Gorica | Foto: Wikimedia Commons, Canva
Dok se o zagrebačkom metrou već godinama uglavnom govori, konkretni kilometri nove željeznice planiraju se – južno od Save. Velika Gorica trebala bi dobiti novi krak željezničke pruge koji će Zagreb izravno povezati sa Zračnom lukom Franjo Tuđman, uz brzu željeznicu, nove postaje i potpuno novu vizuru ulaza u grad. Riječ je o projektu koji se godinama usklađivao, a sada je napokon definiran.
Konačno usuglašena trasa prema zračnoj luci
Naime, kako piše vgdanas.hr, završava se prva faza izrade Studije razvoja željezničkog čvora Zagreb, dokumenta od gotovo 500 stranica koji bi u sljedećim tjednima trebao biti i službeno predstavljen. Među ključnim dijelovima studije je i konačno usuglašena trasa željezničke veze sa zračnom lukom, nakon što su prethodne varijante godinama izazivale nesuglasice.
– Uz suradnju brojnih institucija, među kojima su Grad Velika Gorica, MORH, Hrvatske vode i koncesionar Zračne luke Zagreb, definirana je trasa koja omogućuje najkraću i najbržu vezu između Glavnog kolodvora Zagreb i Međunarodne zračne luke Franjo Tuđman, rekli su iz HŽ Infrastrukture za velikogorički medij.
Nova željeznička veza planirana je od Glavnog kolodvora preko kolodvora Zagreb Klara do zračne luke, čime bi se osigurala izravna povezanost centra grada i aerodroma. Projekt uključuje izgradnju nove pruge od stajališta Odra do putničkog terminala, dogradnju drugog kolosijeka te denivelaciju željezničko-cestovnih prijelaza u Buzinu i Horvatovoj-Mrkšinoj. Predviđena je i rekonstrukcija kolodvora Zagreb Klara i Velika Gorica, kao i uređenje više stajališta na trasi.

Zračna Luka Zagreb Franjo Tuđman | foto: Zračna luka Zagreb
Nova pruga, dvije postaje i gotovo tri kilometra tunela
Posebno zahtjevan dio projekta odnosi se na goričko područje, gdje se planira nova pruga duljine 6,2 kilometra, namijenjena isključivo putničkom prometu. Na toj dionici predviđene su dvije željezničke postaje, kod starog i novog terminala Zračne luke Franjo Tuđman, koje će biti međusobno povezane tunelom.
Nakon rasputnice Odra pruga će nadvožnjakom prijeći Zagrebačku ulicu kod Velike Mlake, a zatim se postupno spuštati prema razini terena. U zoni raskrižja Ulice Rudolfa Fizira i Avenije Ivana Pavla II započinje tunelski dio trase, koji se nastavlja sve do novog putničkog terminala. Ukupna duljina tunela iznosit će približno 2,8 kilometara, što ovaj zahvat čini jednim od tehnički najzahtjevnijih na cijeloj trasi.
Iako je definiranje trase velik iskorak, pred projektom su još godine izrade projektne dokumentacije i ishođenja dozvola. Realno, željeznička veza Zagreba i zračne luke neće biti dovršena prije ulaska u novo desetljeće. No kada se projekt konačno realizira, putovanje vlakom od Plesa do središta Zagreba trajat će svega nekoliko minuta, i bit će to jedna od najvećih prometnih promjena u zagrebačkom prstenu u posljednjih nekoliko desetljeća.