Pretraga

Ovaj most – tunel spada u sedam inženjerskih čuda svijeta, sada se širi, a buši ga stroj od 7.000 kW

A- A+

U američkoj saveznoj državi Virginiji gradi se novi tunel kao dio jednog od inženjerskih čuda svijeta – Chesapeake Bay Bridge-Tunnela, dugačkog 37 kilometara. Riječ je o konstrukciji mostova i tunela koji spajaju regiju Hampton Roads s poluotokom Delmarva. Glavna zvijezda novog tunela je veliki stroj za bušenje TBM ‘Chessie’, koji je proizvela njemačka kompanija Herrenknecht. Iako su tijekom bušenja nastali određeni problemi, zajedničkim naporima građevinskih kompanija Dragados i Schiavone, uz podršku moćnog stroja, radovi teku prema planu.

Chasepeake Bay Bridge Tunnel | Foto: YouTube screenshot

Chesapeake Bay Bridge-Tunnel je 37 kilometara dugačko remek-djelo koje se ubraja među sedam inženjerskih čuda modernog svijeta. Riječ je o impozantnoj konstrukciji mostova i tunela za cestovni promet, smještenoj u blizini grada Norfolka u američkoj saveznoj državi Virginiji, koja povezuje regiju Hampton Roads s poluotokom Delmarva. Uskoro će dobiti novi paralelni tunel, koji kopa gigantski stroj za bušenje TBM ‘Chessie’, proizveden u njemačkoj kompaniji Herrenknecht.

Novi tunel za smanjenje gužvi

U sklopu Chesapeake Bay Bridge-Tunnela nalazi se i Tunel Thimble Shoal, koji prolazi ispod plovnog kanala. Ovo usko grlo stvaralo je velike gužve, što je dovelo do potrebe za izgradnjom novog tunela. Od 2028. godine situacija će se znatno poboljšati jer će biti izgrađen novi paralelni tunel, koji je u potpunosti iskopan pomoću moćnog stroja za bušenje – TBM-a. Sljedeći korak je postavljanje prometnice unutar novog tunela.

Izdvojeni članak

Gradi se mega tunel, postat će najduži na svijetu, ispod Alpa će spajati dva velika grada

Tunel Chesapeake Bay jedna je od najvećih građevina te vrste od svog otvorenja 1964. godine. Mostovi i tuneli izmjenjuju se između četiri umjetno podignuta otoka, protežući se na ukupnoj dužini od 37 kilometara. Kroz njega godišnje prođe četiri milijuna vozila, a koristi se u oba smjera, prema sjeveru i jugu. Nakon otvaranja 1964. godine, tunel je proglašen jednim od ‘Sedam inženjerskih čuda modernog svijeta’. Godine 1965. Američko društvo inženjera građevinarstva dodijelilo mu je nagradu za ‘Izvanredno postignuće u građevinarstvu’.

TBM ‘Chessie’ – moćni stroj koji kopa tunel

Probijanje nove tunelske cijevi zajednički je pothvat kompanija Dragados USA i Schiavone Construction Company LLC. Za potrebe bušenja korišten je moćni TBM, proizveden u Njemačkoj u kompaniji Herrenknecht, specijaliziranoj za izgradnju podzemnih prolaza. Kako je korišten za projekt Chesapeake, stroj je dobio i prikladan nadimak – Chessie.

Ovaj velebni stroj opremljen je štitom za ravnotežu tlaka zemlje (EPB), promjera 13.210 milimetara, s pogonskom snagom od 7.000 kW i okretnim momentom od 46.183 kNm. EPB tehnologija omogućuje stabilnost u relativno mekanim, finozrnatim tlima te u srednje visokim pritiscima zemlje i vode, kakvi su karakteristični za prelazak morskog dna i rijeka na manjim dubinama.

Izdvojeni članak

Novi engleski stadion za 60.000 gledatelja bit će povezan s gradom tunelom vrijednim 24 milijuna eura

Pred Chessiejem su postavljeni posebni zahtjevi: morao je biti izuzetno robustan, osobito u području alata za iskopavanje, kako bi se što više smanjila potreba za ulascima komprimiranog zraka. Poseban izazov predstavljali su niski slojevi tla u području umjetnih otoka, gdje su se mogli pronaći i veliki gromadi.

Chasepeake Bay Bridge Tunnel | Foto: YouTube screenshot

Sidro kao neočekivan problem

Sveukupno, Chessie je devet mjeseci bio zadužen za probijanje tunela na gotovo dva kilometra dugoj trasi. No, na samom početku radova došlo je do nepredviđenog problema – u blizini startnog okna na području Prvog otoka pronađeno je staro brodsko sidro, visoko tri metra i teško nekoliko tona, zaglavljeno u tlu.

Kako bi se omogućio nastavak radova, sidro je prvo moralo biti uklonjeno. Iskusni građevinski tim, uz podršku stručnjaka iz Herrenknechta, pronašao je rješenje: izrezali su i uklonili sidro neposredno ispred reznog kotača, dok je TBM bio zaustavljen u posebnoj zaštitnoj konstrukciji, poznatoj kao seal block.

Izdvojeni članak

Ovaj mega tunel će za 7 milijardi eura povezati Afriku i Europu, hoće li biti gotov za Svjetsko prvenstvo?

Otpad s gradilišta tunela transportiran je brodovima pomoću trakastog transportera, koji je razvila Herrenknechtova podružnica H+E Logistics, te je vodom odvožen na odgovarajuće lokacije. Prije nego što je TBM predan kupcu na montažu, uz podršku Herrenknecht Service u SAD-u, na njemu su istovremeno radila dva projektna menadžera iz Herrenknechta. Pogledajte ovdje kako izgleda izgradnja mega tunela koji će spajati Torino i Lyon.

Copy link
Powered by Social Snap